Dagen H: ziua în care Suedia a trecut la traficul pe dreapta şi consecinţele simţite de şoferi

3 Iunie 2021, 17:55
Denis Godorozea
Astăzi dacă alegeţi să călătoriţi în Suedia cu maşina personală, afară de carosabilul în stare bună şi calmul scandinav al şoferilor, nu veţi mai simţi careva diferenţe. Însă acum mai bine de 50 de ani o asemenea călătorie ar fi dificilă pentru locuitorii Europei occidentale, dar şi pentru suedezii care alegeau să meargă pe Bătrânul Continent, asta pentru că până în ziua de 3 septembrie 1967 suedezii circulau pe partea stângă a carosabilului, deci cum britanicii, japonezii sau australienii astăzi.
Premisele schimbării şi scurt istoric

În Suedia, de fapt, automobilele circulau pe partea stângă de la prima apariţie a unui mijloc de transport cu motor, acest principiu de circulaţie fiind moştenit încă din secolele trecute, când pe străzile înguste ale oraşelor suedeze circulau doar căruţe. Parte a comunităţii europene şi ţărilor scandinave, însă, suedezii întâmpinau dificultăţi atunci când aveau nevoia de a călători în vecinătate, unde traficul era pe partea dreaptă.
Astfel, chiar dacă o parte din populaţie simţea pe propria piele necesitatea tranziţiei la traficul pe dreapta, mulţi au fost şi cei care se opuneau acestei modificări, fiind deprinşi, fireşte, cu traficul pe partea stângă de decenii. Asemenea proiecte ajungeau pe mesele autorităţilor de mai multe ori, în 1955 fiind organizat şi un referendum care a demonstrat, de fapt, că majoritatea absolută, 82.9% din respondenţi, se opune schimbării. Ei bine, chiar şi în ciuda opiniei publice, proiectul a fost votat de Parlament cu 8 ani mai târziu, în luna mai a anului 1963.

Votul o fi durat vreo câteva ore, probabil, dar apoi a urmat o campanie amplă de informare a populaţiei, proiecte de modificări legislative şi la nivel de regulament al circulaţiei rutiere. Autorităţile aveau misiunea de a demonstra populaţiei avantajele acestei tranziţii către partea dreaptă a carosabilului. Cheltuieli şi muncă grea au fost depuse pentru reamenajarea infrastructurii, instalarea noilor indicatoare, dar şi camuflarea lor până la punerea propriu-zisă în funcţie. Campania a avut şi o proprie emblemă, pe care o vedeţi mai jos, ce era afişată chiar şi pe produse de comerţ, totul întru informarea oamenilor.
Dagen H — Ziua H

Ziua în care a avut loc marea schimbare a traficului a avut loc în 3 septembrie 1967, începând cu ora 4:50. Chiar şi în acel moment nu toate au fost pregătite pentru schimbarea traficului, pe anumite porţiuni de drum mai fiind prezente indicatoare şi marcaje rutiere vechi. Marele eveniment, atât de sensibil pentru societate, a adunat multă lume, în special în zonele urbane, care să urmărească această schimbare.
Circulaţia transportului privat a fost complet interzisă în primele ore ale zilei de 3 septembrie, iar în oraşele mari circulaţia a fost oprită începând cu ziua de sâmbătă pentru ca autorităţile să poată introduce toate modificările necesare infrastructurii, să pregătească indicatoarele rutiere instalate din timp şi semafoarele. Astfel, pe drumurile publice au fost admise doar vehiculele serviciilor de intervenţie urgentă, poliţie şi transport public.

Cei implicaţi în traficul rutier au fost instruiţi din timp să oprească maşinile simultan, iar transportul privat avea interdicţia de a circula în orele nocturne până dimineaţa. după care să treacă în siguranţă pe partea dreaptă a carosabilului şi să mai aştepte încă 10 minute, ca să nu cumva provoace vreun accident rutier cu un şofer nepregătit, poate, de această situaţie. La ora 5:00 a fost reluată circulaţia rutieră, dar nu fără incidente haioase şi chiar periculoase.
Din fericire, conform statisticii publicate ulterior, în Ziua H şi zilele imediat următoare pe drumurile Suediei nu au avut loc accidente rutiere soldate cu decese. În ziua marei schimbări pe teritoriul ţării au fost înregistrate oficial 157 accidente rutiere, chiar mai puţine decât deobicei. Mai mult de atât, în perioada următoare autorităţile au constatat o scădere simţitoare a numărului de accidente, şoferii fiind mai prudenţi în procesul de adaptare.

Tranziţia suedezilor din Ziua H a fost considerată un adevărat succes. Ulterior, cu doar un an mai târziu, exemplul suedezilor a fost preluat de Islanda, proiectul având chiar şi aceeaşi denumire de Dagen H, sau Ziua H, unde H vine de la Hogertrafikomlaggningen, ce ar însemna schimbarea traficului pe dreapta.
0
1,415
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!