Elveţienii au spus NU unor noi limitări de CO2, impuse automobilelor

14 Iunie 2021, 09:46
Ilie Toma
Elveţienii votează aproape toate lucrurile importante prin referendumuri naţionale sau locale, care au loc cu voturi prin poştă, la costuri mult mai mici. În acelaşi timp, tot ei sunt renumiţi în întreaga lume pentru o atitudine foarte conştiincioasă faţă de mediu, fiind printre primii din lume care au impus restricţii relevante automobilelor cu adevărat poluante, încă în anii 80-90 ai secolului trecut. Dar se pare că goana după limitări de CO2 a ajuns prea departe de această dată chiar şi pentru elveţieni.
În Elveţia, spre exemplu, de la începutul anilor 90 există taxe mult mai mari pe combustibil diesel, considerându-se că noxele lui sunt mai poluante decât ale benzinei, fapt demonstrat şi ştiinţific, de altfel. Cu alte cuvinte, elveţienii au încercat întotdeauna să limiteze nu doar CO2, ci mai ales gazele şi emisiile cele mai dăunătoare. Acum un an, sugestia Marii Britanii şi a UE de a motiva închiderea fermelor de vaci, pe motiv că acestea ar emite prea mult CO2, acele ţări arătând cu degetul spre Elveţia şi renumitele ei păşuni muntoase, i-a înfuriat pe fermierii elveţieni şi pe publicul general din această ţară. Atunci, într-un interviu BBC de impact, mai mulţi fermieri le propuneau birocraţilor europeni să ia în considerare nu doar emisiile de CO2 ale vacilor, ci şi captarea de CO2 şi emisiile de oxigen ale păşunilor imense din Alpi, care există datorită acelor vaci.
În fine, revenind la situaţia prezentă, guvernul federal elveţian a pregătit foarte atent şi minuţios o nouă lege, care planifica să crească usturător taxele pentru activităţile cu emisii mai mari, printre ele prima în top fiind maşinile. Aceste taxe ar fi afectat atât taxele pentru maşinile cu emisii mai mari de CO2, cât şi preţurile la combustibil, cu alte cuvinte ar fi plătit toţi, de la cei cu maşini care consumă mai mult, până la cei cu maşini mai econome, dar în măsură diferită, fireşte. Scopul declarat al acestei legi a fost să limiteze şi mai mult emisiile CO2, stimulând migrarea populaţiei spre maşini cu emisii mult mici, iar astfel Elveţia ar fi progresat spre îndeplinirea obligaţiilor sale de ţară, asumate în cadrul acordului de climă de la Paris.
Guvernul elveţian a avut şi o campanie de informare, încercând să-i convingă pe cetăţeni să voteze noua lege. Dar cetăţenii elveţieni au avut o altă părere şi au furnizat un rezultat surprinzător, votând împotriva legii. La nivel de ţară, voturile Nu au fost de 51.99%. Doar 5 cantoane din 26 au votat pentru — Basel, Zurich, Geneva, Vaud şi Neuchatel — cantoanele ce conţin cele mai mari oraşe. Însă în cantoanele mai rurale voturile au fost vizibil împotriva legii, 7 cantoane având cifre de peste 60% cu voturi de NU.

Prin urmare, pentru că poporul are puterea supremă de a-şi decide legile în asemenea referendumuri, noua lege nu va trece în Elveţia.
0
1,465
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!