Povestea unei Lada 1500 din 1976, modificată în stil JDM de un britanic pasionat şi scoasă acum la vânzare

1 Iunie 2021, 20:28
Ilie Toma
Pasiunea de a modifica exemplare clasice de Lada e destul de răspândită, mai ales prin ţările estice ale Europei. Dar nu te-ai aştepta ca o asemenea Lada 1500 să fi fost modificată tocmai în Marea Britanie! Da, e o maşină la care s-a lucrat în Regatul Unit, din pasiunea proprietarului ei britanic, nu una care a fost modificată prin Rusia, apoi exportată! Iar azi e de vânzare!
De fapt, printre fanii britanici de modificări retro radicale, această Lada a fost o adevărată vedetă în anul 2017, când proiectul fusese încheiat oficial. Maşina a ajuns pe paginile revistei Fast Car din Marea Britanie, împreună cu povestea proprietarului său, Ian Nixon!
Aşadar, maşina e fabricată în 1976, după cum spuneam, şi e, în esenţă, o Lada 2103 produsă pentru export, or, în majoritatea ţărilor europene modelul nu se numea 2103, ci 1500, după cilindreea motorului său.
Proprietarul acestei Lada, britanicul Nixon, e şi deţinătorul unui întreg atelier de restaurare a maşinilor retro, specializat mai ales în Aston Martin-uri vechi, Ferrari, dar şi maşini clasice de raliu! Deci, îţi dai seama pe mâinile cui au fost încredinţate lucrările la această Lada, atunci când a fost pornită modificarea ei! Şi, apropo, britanicul mai are câteva asemenea maşini de colecţie, transformate de echipa sa — un Metro 64R, ba chiar şi un legendar Audi quattro de raliu, fiind vorba chiar de exemplarul care a ajuns pe locul 2 la raliul din Monte Carlo din 1982! Ei, şi dincolo de asta, mai are omul un Covette Stingray, mai clasic şi mai puţin modificat faţă de original.
De ce s-a apucat britanicul să modifice tocmai o Lada? Pentru că în copilărie, vecinul bunicii sale avea o curte plină de modele Lada, iar când petrecerea câteva zile la bunica sa, acel vecin îi arăta cu mare bucurie maşinile, ba chiar şi construcţia lor. Asta era posibil pentru că modelele Lada se vindeau pe atunci în Regatul Unit, fiind un produs de nişă, dat având totuşi un grad stabil de popularitate. Ian Nixon spune că primele intervenţii mecanice la vreo maşină din viaţa sa le-a făcut anume pe Lada, tocmai de asta şi azi simte o legătură emoţională cu ele.
Scopul modificării acestei Lada 2103 a fost s-o transforme în cea mai frumoasă şi mai bună, în toate sensurile acestui cuvânt, Lada 2103 din câte există în Marea Britanie. Maşina originală a găsit-o în Germania, ea fiind anterior importată din Bulgaria. În Marea Britanie a ajuns în 2014 şi, fiind un model clasic, i-a fost permis să rămână cu volan pe stânga.
Odată ce a ajuns în atelierul lui, maşina a fost desfăcută până la cel mai mic element, restaurată, şi reconstruită aşa cum îţi imagina Ian. Britanicul a fost fericit să descopere că poţi găsi piese şi componente cu duiumul pentru aceste modele şi azi, existând o vastă cultură pentru ele aproape în toate ţările est europene. Aşa că a cumpărat piese pentru ea din Finlanda, Lituania, Serbia, Ungaria şi, evident, Rusia. De asemenea, există şi comunităţi numeroase online, unde poţi afla sfaturi utile din experienţa altor pasionaţi.
Ian a vrut să coboare garda la sol a maşinii, pentru a-i reda Ladei aspectul dorit de el, aşa că a instalat o suspensie pneumatică! Da, Lada cu suspensie pneumatică, produsă de o companie din Rusia! Ian spune că rezervorul de aer al suspensiei e făcut din două foste extinctoare, sudate, dar în ciuda construcţiei spartanice funcţionează impecabil, fără nici o problemă.
Pe lângă aspectul în stil JDM, pe care i l-a redat Ladei sale, britanicul a modificat substanţial şi motorul, dar nu neapărat pentru a-i garanta multe sute de cai putere. A combinat blocul de bază al motorului de 1500 cm cubi cu o chiulasă de la un motor de 1,700 cm cubi de Niva. În rezultat, a primit un motor de 1,706 cm cubi.
A pus pistoane de la modelul Fiat Uno, ghiduri de supape de cursă, produse de o companie finlandeză pentru modelul E30 de la BMW, dar care, surprinzător, vin şi aici perfect, arbore cu came finlandez, tot de la o companie ce produce piese pentru bolizi de curse. Într-un cuvânt, a ieşit un motor cu multe piese de motosport, de cilindree mai mare decât originalul şi simţitor de mai puternic, dar fără exagerări.
Apropo, motorul a primit şi două carburatoare noi Weber, iar puterea e distribuită punţii spate printr-o cutie de viteze nouă, luată de la Lada 2105, cu 5 trepte. Roţile sunt formate din jante Watanabe RS şi anvelope Toyo de mărime 215/45.
La interior s-a păstrat în mare parte stilul original de Lada 2103, dar tot s-au mai adoptat nişte piese de puzzle. Volanul, de exemplu, vinde la un Chevrolet Impala SS.
Într-un cuvânt, maşina asta e pur şi simplu unică, nu doar în Marea Britanie, ci şi în lume. După ce a fost desăvârşită de Ian, în 2017, ea a figurat în articole de reviste şi a bucurat ochii admiratorilor pe la tot soiul de expoziţii, iar între ele, proprietarul său britanic nu se sfia s-o folosească în deplină plăcere. Azi, însă, maşina e expusă la vânzare, aşa excepţională cum se poate vedea.
Cât costă aceasta Lada 2103, vândută acum în Regatul Unit? Ei bine, preţul ei e de 15,995 lire sterline, adică vreo 18,500 euro. Îţi pare mult, sau e un preţ onest pentru ceea ce reprezintă această creaţie?
1
2,151
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!