Acesta e un Ford din 1986, care costă peste un sfert de milion de euro la mâna a doua!

6 Iulie 2021, 19:33
Ilie Toma
Se întâmplă mai rar să vorbim despre un Ford ca despre un vehicul de colecţie, care să aibă şi un preţ exorbitant. Dar adevărul e că Ford a avut de-a lungul istoriei foarte multe modele fascinante, care au scris istorie şi care, deşi nu sunt atât de renumite şi arhicunoscute, în mediile cunoscătorilor avansaţi au preţuri uneori de-a dreptul neverosimile.
E tocmai cazul acestui Ford RS200, produs în anul 1986. Pentru majoritatea dintre noi, cei crescuţi în blocul estic al Europei, care n-am avut nici o tangenţă directă cu acest model pe la sfârşitul anilor ’80, numele de RS200 nu ne va spune prea multe. Dar maşina asta a fost o adevărată legendă a celor de la Ford, cam la fel de importantă cum a fost Lancia 037 pentru Lancia sau modelul cu gene de raliu Audi quattro pentru cei de la Audi! Şi asta pentru că şi Ford RS200 a fost o maşină cu gene de raliu, creată ca să răspundă dominaţiei lui Audi quattro prin tracţiunea sa integrală!
Ford începuse să dezvolte un nou Escort de raliu în anul 1980, care trebuia să fie o maşină clasică, cu tracţiune spate. Dar ceea ce a făcut Audi cu tracţiune sa integrală i-a făcut pe cei de la Ford să înţeleagă că ei lucrau la o creaţie deja expirată moral, care avea să fie sortită eşecului. Aşa că în 1983 au abandonat ideea şi s-au gândit să folosească experienţa şi ce aveau dezvoltat pentru a crea o maşină absolut nouă de raliu, cu tracţiune integrală de această dată, care să poată concura direct cu Audi quattro. Anume aşa a apărut în 1984 Ford RS200.
Modelul a fost conceput cu motor poziţionat central, tracţiune integrală şi o caroserie din fibră de sticlă, desenată de atelierul Ghia. Pentru a echilibra greutatea, inginerii au montat cutia de viteze lângă axul faţă, ceea ce făcea ca puterea din motor să iasă din zona centrală a maşinii, să meargă spre faţă, la cutie, apoi să fie distribuită spre faţă şi spate înapoi prin sistemul său 4x4, care a ieşit unul super complex. Iar suspensia a fost concepută de un inginer de Formula 1 şi un alt inginer Ford, cu istorie de a fi activat în Formula 1. Şi ei au făcut o treabă minunată, or, Ford RS200 a fost imediat calificat ca fiind unul din cele mai echilibrate automobile de raliu din lume.
Motorul era unul turboaspirat, conceput de Ford şi perfecţionat de Cosworth, la fel cum se întâmpla aproape întotdeauna cu motoarele performante Ford. Era un motor de 1.8 litri, dar care putea livra 250 CP din cei 4 cilindri ai săi. Iar noi vorbim aici de acele exemplare civile, create pentru omologarea modelului în grupa B de raliu. Maşinile alea adevărate de cursă livrau peste 300 CP, iar unele şi peste 450 CP!
Dar exemplarul despre care vorbim noi azi e unul din acele civile, create pentru omologare. Ford, la fel ca şi alţi producători participanţi în raliu, era obligat să producă în acei ani minim 200 de exemplare pentru scop de omologare. Dar Ford nu şi-a mai onorat mai târziu obligaţia de a produce 200 de maşini, oprindu-se la doar 147, după ce a decis ceva mai târziu să se retragă din raliu. Cauza a fost un accident din Portugalia, când un Ford RS200 a sărit peste spectatori şi a omorât trei dintre ei, rănind mulţi alţii. Câteva evenimente mai târziu, în acelaşi an, un alt RS200 a fost implicat într-un accident în Elveţia, la o altă etapă de raliu. Atunci a decedat copilotul din acea maşină. Aşa că, deşi maşina în sine era una genială, această succesiune de episoade cu ghinion a creat o imagine negativă pentru companie, iar cei de la Ford au decis să se retragă, lăsând potenţialul lui RS200 nefolosit.
Şi tocmai istoria asta îi conferă azi acestui model o alură cu totul specială, apreciată printre cei ce cunosc istoria raliului sau a mărcii Ford. Practic, vorbim de o maşină din doar 147 produse, şi doar 90 dintre el fiind cu volan pe stânga, ca şi cea din imagine!
Mai mult ca atât, exemplarul ăsta e o adevărată bijuterie, păstrată şi menţinută în mâini de pasionat până acum. A fost comandată şi cumpărată iniţial de un magnat american al motorsportului, fondator al conglomeratului Marco Polo Motorsport, Jeff Elghanayan. El a comandat-o cu scaune rare Recaro la interior şi toate specificaţiile condimentate posibile. Şi i-a asigurat mentenanţa superbă de către inginerii echipei sale! Numai povestea asta cât de mult face în istoria acestui exemplar!
Americanul a ţinut-o mai bine de 20 de ani în colecţia sa, până când i-a vândut-o lui Steve Rimmer, un britanic cu afaceri în motorsport. Acesta a dispus şi împrospătarea maşinii, menţinând totul în formă autentică originală. Primii doi proprietari împreună au condus acest Ford pe o distanţă de doar 11,111 mile, echivalentul a aproape 17,900 km! Atunci maşina a fost vândută către cel de-al treilea proprietar al său, tot un colecţionar britanic, care a mai ţinut-o trei ani, conducând-o doar 77 de mile!
În fine, în octombrie 2015 maşina a fost achiziţionată de către o companie specializată în investiţii în maşini clasice, deţinătoare şi a unui muzeu. Tot ei sunt şi proprietarii de azi, iar azi Fordul ăsta are 11,517 mile pe odometru. Deci, nici 20,000 km de când a fost nou!
Înainte de a fi expusă la vânzare, maşina a mai trecut pe la o echipă de motorsport pentru un service cuprinzător, care a costat peste 6,000 euro, fiindu-i reînnoite toate consumabilele, pentru a se putea garanta o stare tehnică desăvârşită. Şi cu această stare desăvârşită, acest Ford RS200 e vândut azi cu 250,000 lire sterline, adică echivalentul a peste 290,000 euro!
Poate părea o sumă uriaşă pentru orice Ford la mâna a doua, dar acesta e unul din cele mai legendare Forduri din câte au existat vreodată, iar cu o asemenea istorie în spatele său, maşina asta nici nu mai e doar o maşină clasică, ci un adevărat fond de investiţii, în care pui azi un sfert de milion, iar peste cinci azi scoţi minim jumătate de milion sau mai mult. E un Ford din liga aia supremă, unde maşinile se tranzacţionează printre gentlemani cu pantaloni bej şi sacou albastru, pe malul lacului Como, şi unde fiecare nouă tranzacţie mai adaugă plus valoare de 5 zerouri.
0
1,062
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!