O nouă uzină de automobile electrice în sud-estul Europei: compania germană e.GO îşi va amplasa uzina în Bulgaria

12 Iulie 2021, 14:14
Ilie Toma
Sud-estul Europei va avea parte de o nouă uzină auto, care va fi şi prima dedicată în exclusivitate producţiei de automobile 100% electrice. Producătorul german e.GO îşi va amplasa viitoarea sa uzină în Bulgaria, a anunţat ministrul bulgar al economiei, Kiril Petrov.
E.GO e un producător despre care sunt mari şanse ca aproape nimeni dintre noi să nu fi auzit niciodată nimic, şi asta pentru că e un startup la început de cale, cu un singur model conceput şi câteva versiuni derivate, pentru care ia deja precomenzi, dar producţia de serie urmează să înceapă abia după construcţia mai multor uzine mici.

De fapt, e.GO are un concept interesant de producţie, dorindu-şi să mizeze pe mai multe uzine mici, similare, împrăştiate la nivel global mai aproape de pieţele de desfacere, decât să concentreze totul într-o mega uzină mare. Având sediul central în oraşul Aachen, Germania, compania şi-a construit prima asemenea micro-uzină în patria sa, iar producţia şi livrarea primului exemplar către clienţi ar trebui să aibă loc în luna iulie 2021.
Gama de modele a producătorului german jonglează în jurul modelul e.GO Life, cu câteva versiuni derivate — Life Next, ca o versiune cu echipări de top, de lansare, dar şi Life Cross — un soi de versiune aventurieră, cu ceva plastic de offroad de jur împrejur.
Substratul tehnic propriu-zis e acelaşi, însă, şi presupune un motor electric cu putere nominală de 29 kW şi putere maximă de 57 kW, echivalentul a 77 CP, alimentat de la o baterie litiu-ion de 21.5 kWh. În ciuda dimensiunilor compacte de 3.34 metri lungime, electromobilul e destul de greu, cântărind 1,231 kg, ceea ce-i aduce consumul la cifre comparabile cu modele mai mari ale producătorilor consacraţi, la tocmai 18.3 kWh/100 km. Spre exemplu, consumul unui Renault Zoe de dimensiuni comparabile e în jur de 12-13 kWh/100 km. Asta face ca şi autonomia lui e.GO să nu fie tocmai impresionantă, ajungând până la 171 km în oraş şi 125 km în regim mixt, conform ciclului WLTP.
E clar, deci, că ingineria maşinii electrice nu e tocmai una de top, iar scuza oficială vine de la ideea ca aceste maşini electrice să fie mai accesibile. O pornire nobilă, de altfel. Doar că ediţia bine echipată de start, e.GO Life Next, costă în Germania tocmai 26,560 euro, fără a lua în calcule posibile bonusuri de susţinere din partea statului, iar asta o duce imediat departe de ideea de a fi democratică. Chiar ieri scriam despre Citroen Ami, o maşină mai compactă, deocheată şi absolut genială a francezilor, care costă 6,000 euro în Franţa, fiind pur electrică! Deci, cu 26 mii pentru o maşină compactă a unui producător necunoscut, e.GO va avea mult de muncit pentru a convinge publicul s-o cumpere.
Pe oficialii bulgari, însă, e.GO i-a convins ca statul bulgar să le acorde 34 milioane de euro drept grant de susţinere a faptului că micul producător german vine în Bulgaria să-şi construiască uzina. Da, aţi înţeles bine, un producător mic şi necunoscut, va construit o micro-uzină în Bulgaria, iar pentru asta bulgarii îl vor susţine cu 34 milioane euro în două tranşe, în schimbul promisiunii ca la noua uzină a celor de la e.GO, amplasată în oraşul Lovech, germanii să ajungă la un număr de 1,000 de angajaţi, 20,000 maşini produse pe an şi o investiţie totală de 140 milioane de euro. Toate bune, promisiunea sună frumos, doar că e.GO nu are nici de departe aceşti bani, în ultima sa rundă de investiţii startup-ul reuşind să atragă doar 30 milioane de euro. Practic, statul bulgar s-a angajat acum să le dea mai mulţi bani decât toţi investitorii din runda B. Aşa că va fi nevoie de noi runde în care aceştia să convingă noi investitori, sau eventual bănci, ca aceştia să le asigure finanţarea pentru planurile bulgare şi internaţionale.
Tu ce crezi, are e.GO şanse de succes cu acest model? Va ajunge uzina din Bulgaria un succes sau va fi o poveste care va figura ulterior prin investigaţii jurnalistice despre decizii tenebre şi îndoielnice?
0
1,194
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!