Acesta e singurul Renault 5 restaurat din Moldova şi tânărul cu o pasiune admirabilă pentru el

21 August 2021, 12:33
Ilie Toma
Istoria noastră cu acest Renault 5 din Moldova a început absolut întâmplător şi neaşteptat. Eram la evenimentul Low House Coffee Meet din Chişinău, acum două săptămâni, când am dat peste acest Renault 5 fascinant şi am rămas profund impresionaţi. În Moldova, cineva a avut un gust atât de excentric şi neaşteptat de a găsi sau de a restaura o maşină franceză atât de în afara trendului obişnuit! Iar maşinuţa aia arăta atât de impecabil, încât părea ori ieşită din uzină, ori restaurată într-un mod fantastic de autentic.
Foto: Renault 5 la evenimentul Low House Coffee Meet, Chişinău

Am încercat să găsim proprietarul direct la acel eveniment, dar nu era prin preajmă atunci, aşa că am făcut apel în articol, spunând că, dacă ne citeşte, îl rugăm să ne scrie, că am vrea să-i cunoaştem maşina şi istoria. Şi, spre marea noastră onoare, el era unul dintre noi, cei din comunitatea celor ce citesc PiataAuto.md, aşa că ne-a scris în aceeaşi zi. De aici încolo am început a comunica, până când am ajuns să ne vedem şi pe viu, pentru a-i cunoaşte Renault-ul şi istoria. Şi oh, ce istorie am descoperit!
Faceţi cunoştinţă: acesta e Ion Pavalachi, un tânăr de doar 26 de ani din Moldova cu o pasiune enormă pentru maşini clasice şi cu un gust atât de rafinat la ele, încât nu-ţi vine a crede că tânărul ăsta are doar 26 de ani. De obicei, o asemenea maturitate la gusturi vine abia mai târziu, când părul e încărunţit, şi după ce ai mai dat-o dintr-o extremă în alta cu gusturile. Ion Pavalachi, însă, ne face a câta oară să constatăm ce tineri excepţionali trăiesc printre noi, şi ce lucruri admirabile fac ei la o vârstă atât de fragedă! Cei care obişnuiesc să zică că tinerii din ziua azi nu mai sunt cum au fost, trebuie să citească neapărat acest articol. Nu sunt cum au fost alţii de dinaintea lor. Pentru că adeseori, mulţi dintre el, sunt mai deschişi la minte, mai ambiţioşi de a gândi cu curaj, mai rafinaţi în alegerile lor şi mai admirabili în felul de a acţiona!
Ion deţine acest Renault 5 de 2 ani şi un pic. Maşina e fabricată în 1986, cu anul modelului 1987, iar el a găsit-o în Bălţi, într-o stare originală admirabilă. Paradoxal, dar omul, de la care a cumpărat Ion acest Renault, este şi primul proprietar al maşinii din Moldova, iar maşina a fost importată în ţara noastră tocmai prin 1988-1989, deci încă în perioada sovietică, pe când ea avea doar 2 ani de la fabricare, fiind practic nouă! Îţi imaginezi, deci, că acel om din Bălţi a deţinut acest Renault vreme de aproape 30 de ani şi l-a păstrat ca ochii din cap! Cum spune Ion, proprietarul a fost mult timp sceptic în a o vinde, în general, cuiva, dar Ion l-a convins arătându-i celelalte maşini ale sale, menţinute la condiţie autentică, despre care vom vorbi mai jos.
Foto: aşa arăta acest Renault 5 atunci când Ion l-a cumpărat de la proprietarul anterior, din Bălţi

Maşina era într-o condiţie formidabil de autentică, dar, totuşi, lui Ion i-a luat doi ani s-o aducă la condiţia desăvârşită de azi. Ea era în vopsea originală albă, dar a fost revopsită în aceeaşi culoare, pentru că fusese zgâriată pe partea dreaptă de uşa garajului unde stătea. Din fericire, maşina nu stătuse nemişcată, proprietarul său o mai şi pornea din când în când, o mai şi scotea pe drumuri la escapade de plăcere uneori. Iar asta a făcut ca motorul să fie într-o stare excepţional de bună, neavând nevoie de vreo reparaţie sau restaurare. S-au schimbat doar bujiile şi s-a făcut schimbul obişnuit de consumabile. Ar putea părea prea simplu, sau că nici n-au existat bătăi de cap în procesul de aducere acestei maşini la ceea ce este ea azi, dar nu e deloc aşa.
Spre exemplu, interiorul a fost păstrat excepţional de bine, necesitând doar a fi curăţat, în marea sa parte. Dar, pentru micile detalii, a fost nevoie de sacrificii enorme! Ion a cumpărat în ultimii doi ani alte două Renault-uri 5 drept donatori, doar de dragul pieselor de interior care-i lipseau. Două maşini, două Renault 5, în Moldova, într-o ţară în care abia de numărăm vreo 5 exemplare în total înmatriculate! Una din maşini, de exemplu, a fost cumpărată doar de dragul unui panou din interior şi a clemelor, alta de dragul unei piese de lângă cadranele de bord şi a unor buloane specifice. Te întrebi cât poate costa o maşină donatoare, ca să o cumperi de dragul clemelor? Ei bine, erau maşini în stare mai puţin îngrijită, aşa că acea pentru cleme a fost cumpărată cu 4,000 lei, adică vreo 200 euro. A căutat acele piese la dealer-ul oficial, la comandă, a căutat o mulţime de alte soluţii. Dar nu a fost posibil nicăieri.
N-a căutat în mod special Renault 5, căuta mai degrabă un hatchback stilat, poate un hot hatch al acelor ani. Era în căutarea unui Golf II GTI, dar, având cerinţe mari faţă de unul în stare cu adevărat bună, cu culoare gri închisă şi doar cu motor de 16 valve, n-a găsit nici una. A dat întâmplător peste acest Renault, însă, şi atunci i-a surâs ideea să-l cumpere pe el.
Are motor de 1.4 litri sub capotă, cel mai mare care se punea pe această generaţie de Renault 5. Apropo, acest Renault 5 e de generaţia a doua, care s-a produs începând cu anul 1986. Maşina asta păstra stilul creat de designerul italian Marcello Gandini şi adopta o platformă nouă faţă de prima generaţie Renault 5, principalele modificări fiind motorul poziţionat deja transversal, o suspensie McPherson pe puntea faţă şi un ecartament mai mare, pentru o ţinută de drum şi mai bună. Aşadar, aici, sub capota acestui Renault 5 din Moldova, stă motorul de 1.4 litri, aspirat natural, cu numele de cod C1J. Dezvoltă 60 CP, dar şi maşina e foarte uşoară, având sub 800 kg. Acelaşi motor, apropo, dar turboaspirat, stătea şi pe versiunea Renault 5 GT Turbo.
La partea mecanică, Ion a schimbat doar garda la sol, scoţând arcurile originale şi punând arcuri tăiate ale donatorului pe faţă, fixând şi bara de torsiune în poziţie mai coborâtă în spate. Surprinzător, dar maşina are foarte multe în comun cu Dacia Logan, ca soluţii constructive, mai ales la nivel de suspensii şi frâne. Arcurile faţă originale, apropo, sunt păstrate, în caz de se va dori revenirea la forma autentică a maşinii. Dar Ion şi-a permis această mică abatere de la autentic — garda la sol coborâtă şi jantele speciale. În rest, maşina e autentică până în cel mai mic detaliu, chiar dacă are 167 mii km parcurşi pe bord! Inclusiv sticker-ele care le vezi pe caroserie şi elementele de roşu şi verde — sunt parte a ediţiei Campus, din care făcea parte acest exemplar.
Jantele, apropo, sunt sportive, de origine germană, de pe la mijlocul anilor 80, deci din aceeaşi perioadă ca şi maşina. Se asamblează în mod tare deocheat, povesteşte Ion. Se dezmembrează, apoi se asamblează pe cauciuc. Durează 4 ore asamblarea uneori roţi! Maşina a fost gata fix înainte de Low House Coffee Meet, în seara de dinainte de deadline, cum ar veni, ieşind atunci pentru prima dată în lume. Acum, pentru acest reportaj, a ieşit a doua oară! Iar asta a încununat doi ani de efort şi muncă la ea, care a trecut prin toate — iritare, disperare, ciudă, satisfacţia unui nou mic pas, apoi din nou eforturi. Atât de multe bătăi de cap în 2 ani au fost cu ea şi cu procesul de desăvârşire a ei, încât trecând prin toate chinurile, s-a apropiat profund de ea. Şi nu intenţionează s-o vândă, pentru că o adoră cu toată pasiunea sa.
Satisfacţia cea mare acum e plăcerea vizuală, zice Ion, când o parchezi şi te întorci apoi de 7-8 ori să o priveşti. E plăcută şi-n condus, şi nu se simte deloc ca o maşină de 35 de ani. Dar satisfacţia vizuală e cea mai plăcută şi după doi ani de muncă o priveşti şi zici: da, a meritat!
Sincer, îl ascultam pe tânărul ăsta de 26 de ani din faţa mea, îi priveam Renault-ul 5, şi nutream deja o admiraţie pentru faptul că un tânăr din Moldova are în el atâta pasiune debordantă pentru automobile frumoase, are atâta înţelegere pentru ele şi a avut răbdarea de a munci ani de zile la maşina sa, pentru toate micile detalii, indiferent de sacrificii, gândind cum alţii n-ar fi făcut-o.
Ion a prins pasiunea pentru maşini de la bunicul său, ne destăinuie chiar el. La vremea lui, până în 1994, bunicul a avut Chrysler Newport în Moldova, fabricat în 1972 şi importat în Moldova prin 82-83! Da, maşina aia americană fusese importată în perioada sovietică însă, prin nişte eforturi cu totul excepţionale ale unui prieten de-al bunicului, într-atât de excepţionale, încât în talonul de înmatriculare al maşinii a trebuit să se scrie Volga GAZ-24! Închipuie-ţi ce om privilegiat se simţea bunicul său pe atunci, defilând agale cu un Chrysler, bolborosind cu motorul său uriaş de sub capotă, de 7.2 litri V8! Maşina aia a rezistat până când deficienţa de piese şi îmbătrânirea ei a făcut imposibilă menţinerea ei în viaţă.
Foto: 1972 Chysler Newport Sedan, poză simbol

După aia, în perioada de independenţă deja, bunicul şi-a cumpărat o Volga neagră, de la un fost KGB-ist. Era o Volga neagră cu interior roşu şi era Volga în care îl plimba şi pe Ion, fiind copil. Era maşina în care, practic, Ion a crescut, alături de bunicul său, care-i povestea despre Chryslerul de altă dată şi despre Volga cu călătoreau atunci. Nu aveai cum să nu prinzi pasiunea pentru maşini de la el. A fost şi prima maşină pe care a condus-o Ion, cu ajutorul bunelului.
Ulterior, când a ajuns la maturitate, pasiunea lui Ion s-a materializat într-o primă provocare de a găsi o Volga în caroserie break, mult mai rară decât sedanurile. Maşina a fost adusă la o stare autentică, iar de acolo pasiunea sa a evoluat în noi şi noi maşini, cu noi şi noi provocări de a le aduce la o stare perfecţionistă. Azi, acest tânăr de 26 ani din Moldova, are deja 8 automobile clasice în total, lucrate de el — 3 Moskvich-uri, 2 Volga, un ZAZ 966, o Honda Civic şi acest Renault 5!
Da, avem asemenea tineri în Moldova, care au răbdarea de a-şi pune toată priceperea la treabă în asemenea pasiuni admirabile! Jos pălăria, tinere! Ne-ai făcut o onoare să te descoperim, şi intuim că vom mai auzi despre Ion şi despre maşinile sale!
0
5,514
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!