Bijuteria bavareză care a motivat apariţia lui M3: un superb BMW 323i Coupe E21, scos la vânzare în Olanda

16 August 2021, 21:12
Ilie Toma
Modelul ăsta ar putea fi mai puţin cunoscut pentru fanii BMW, pentru că vine din exact perioada în care BMW începea să-şi fortifice caracterul de marcă sport, cu maşini super performante şi plăcute în condus. Practic, după sedanurile şi coupe-urile din aşa numită „noua clasă” a BMW, acest model a fost cel are a pus baza seriilor, aşa cum le ştim azi, şi a caracterului irepetabil BMW. Da, ceea ce vedem în faţă e prima generaţie de BMW Seria 3, în caroserie E21. Şi nu e oricare Seria 3 E21, ci cea mai puternică ipostază a sa!
E21 a fost lansată în 1975, şi era construită exclusiv în caroserie de coupe după definiţiile de azi, doar că atunci ea era numită mai corect, sedan cu 2 uşi. Doar compania Baur, specializată în modificări de caroserie, producea versiuni decapotabile.
Iniţial, această Seria 3 s-a lansat exclusiv cu motoare cu 4 cilindri, de 1.6, 1.8 şi 2.0 litri. În 1977, însă, modelul a primit un motor de 6 cilindri, cu carburator, sub capota lui 320. Iar un an mai târziu, în 1978, a venit şi fascinanta versiune 323i, care avea acelaşi motor cu 6 cilindri în linie, dar cu injecţie în loc de carburator şi cu o cilindree de 2.3 litri în loc de 2.0 litri. BMW 323i a devenit, astfel, cea mai puternică ipostază a acestei Serii 3, livrând 143 CP şi 190 Nm, fiind capabilă să prindă prima sută în 8.7 secunde şi să atingă o viteză maximă de 190 km/h. Era exact gustul de performanţă care avea să adune milioane de fani în tabăra admiratorilor mărcii BMW, făcând-o să capete popularitate şi personalitate. Mai târziu, creatorii primei generaţii BMW M3 în caroserie E30 aveau să menţioneze că versiunea asta, 323i în caroserie E21, i-a motivat la ideea lui M3, deci, valoarea istorică a acestui model BMW e pur şi simplu uriaşă în ochii cunoscătorilor.
Iar exemplarul despre care vorbim noi azi e unul pur şi simplu formidabil, cu o istorie amplă şi cu o stare pe care şi-ar dori-o orice fan de BMW-uri clasice. E fabricat în1981, fiind înmatriculat prima dată în Spania, la 4 iunie 1981. A fost comandată cu generozitate, în culoare opţională 087 grafit metalic, combinată cu interior bej, de velur. I s-a bifat şi o trapă opţională, iar cutia de viteze, apropo, avea deja 5 trepte, în acei ani, la această motorizare. Mai mult ca atât, acum 40 de ani, maşina asta avea deja sistem de aer condiţionat, iar primul proprietar l-a bifat în lista de opţionale.
Maşina a fost păstrată şi exploatată în mâinile primului proprietar spaniol multă vreme, până când a fost transmisă apoi drept moştenire nepotului său din Portugalia. Acesta, pasionat aprig al modelului, a decis să-i facă o restaurare până la cel mai mic detaliu. Din fericire, însă, exploatarea în climă uscată şi caldă a păstrat caroseria maşinii aproape intactă, aşa că n-a fost nevoie decât de lucrări minore, cu o vopsire ulterioară în aceeaşi culoare originală.
La restaurare s-au pus cauciucuri noi peste tot, inclusiv pe la geamuri şi pe la toate etanşările şi garniturile. S-au restaurat piesele din sticlă, s-a recondiţionat cromul. Interiorul a fost de asemenea adus la o condiţie admirabilă, însă totul a rămas autentic, exact aşa cum era din uzină.
Motorul de asemenea e cel original, cu care maşina s-a livrat nouă. La restaurare acesta a fost complet dezmembrat şi reasamblat, curăţându-se şi punându-se noi garnituri, rulmenţi şi inele. S-a pus şi un nou lanţ de distribuţie, cu tot cu rola de pretensionare. S-a montat o pompă nouă de lichid de răcire, un nou termostat, noi cabluri de bujii şi noi bujii, s-a făcut o nouă ajustare a valvelor şi arborelui cu came, într-un cuvânt tot ceea ce faci atunci când vrei să readuci din nou un motor la o condiţie excelentă. Aşa cum spune compania vânzătoare de azi din Olanda, care a preluat maşina de la nepotul primului proprietar, adică de la cel care a restaurat-o — acest BMW este astăzi într-o stare numai bună pentru a rezista de minune următorii 40 de ani!
Şi adevărul e că maşina vine cu un teanc enorm de documente de însoţire a istoriei ei de la prima livrare până azi. De asemenea are toate pozele din momentul restaurării — deci, e una din acele maşini despre care poţi şti totul înainte de a o cumpăra.
Şi, poate şi mai paradoxal e că în cei 40 de ani ai săi, acest BMW 323i a adunat pe bord numai 96,800 km! Câte puţin peste 2,000 km pe an, în medie, deci! Nu mai zicem cât de formidabil e asta, că o ştim cu toţii, iar când parcursul incredibil e confirmat de atâtea acte, maşina devine o comoară cu acte în regulă. Şi cu aspect de bijuterie! Ba chiar ea se vinde azi cu plăcuţele de înmatriculare clasice, negre, din Portugalia, valabile până în 1992.
Sincer, probabil dacă un fan BMW ar căuta unul din cele mai sofisticate şi autentice exemplare pe care ar putea să le cumpere, fără a da chiar sute de mii de euro pe cele mai rare modele, atunci această Seria 3 E21, în ipostază 323i, este probabil cea mai delicioasă descoperire pe care ar putea-o avea. Costă 33,950 euro în Olanda. Pentru o bijuterie bavareză de nepreţuit!
0
3,126
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!