Cel mai puternic motor diesel produs vreodată în România, avea aproape 30 mii CP şi era destinat navelor mari

22 August 2021, 19:27
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva săptămâni, publicasem un articol despre cel mai puternic motor diesel din lume, care are 109,000 CP şi este destinat propulsării navelor mari, purtătoare de containere, informându-vă şi despre situaţia actuală a producătorului şi despre mai multe date tehnice curioase. Acel articol a avut o rezonanţă deosebită în rândul comunităţi noastre, iar unii dintre voi ne-aţi sugerat să atragem atenţie la motoare similare, fascinante, care se produceau inclusiv în anii 90 chiar lângă noi, la Reşiţa în România.
Din păcate există foarte puţină informaţie în mediul online, multă din ea stocată în acte vechi şi tot felul de studii şi rapoarte ale celor ce aveau tangenţe pe atunci cu uzina, aşa că ne-a luat ceva vreme bună să scoatem la iveală informaţii curioase. Dar efortul a meritat, pentru că istoria acelor motoare ar merita cunoscută poate mult mai mult.
Foto: aşa arăta cel mai mare şi mai puternic motor naval, construit în România, în procesul de construcţie

Aşadar, motoarele de care vorbim erau imense, şi existau în mai multe ipostaze ca număr de cilindri şi putere. Noi vom vorbi despre cel mai puternic dintre ele, care era un motor diesel în doi timp, cu turaţii lente, care oscilau între 114 şi 157 rpm. Poate suna incredibil de puţin, însă aşa era şi în cazul motorului de 109,000 CP, proiectat de finlandezi, despre care vorbeam mai devreme.
Motorul produs în România, totuşi, era asamblat pe baza unei licenţe MAN B&W Diesel, licenţa fiind contractată în anul 1991, pentru o întreagă familie de motoare, cu indicele KSZ, a căror producţie a continuat în paralel şi în ţări occidentale în diferite ipostaze, ba chiar mai continuă şi astăzi, în versiuni perfecţionate, un pic mai puternice. Cel mai puternic motor naval produs la Reşiţa avea numele de cod K9SZ 90/160 A şi dezvolta 29,970 CP!
Cifra 9 din denumire semnifică prezenţa a 9 cilindri. Da, motorul avea 9 cilindri, dar în aceeaşi familie de motoare existau şi versiuni cu 6, 8 şi 10 cilindri, ultimul fiind mai puţin puternic, întrucât cilindreea totală era mai mică.
Primul asemenea motor, de 29,970 CP, a fost finalizat în 1995, şi arăta ca un mic bloc de locuit, cu scări, şi balustrade, pentru ca oamenii să poată urca pe el pentru eventuale lucrări de mentenanţă. Motorul avea indicele 150,000 twd, ceea ce îl făcea compatibil pentru navele mari de curse extra-lungi, ajungând a fi folosit în principal la nave transportatoare de petrol. Finalizarea motorului avea loc la şantierul naval Constanţa, iar multe din aceste motoare erau livrate şi pe nave fabricate mai de demult, care ajungeau la necesitatea înlocuirii motorului principal. O căutarea de-a noastră în fişele navelor petroliere curente, ne-a arătat mai multe asemenea transportatoare maritime care mai folosesc şi-n zilele noastre motorul K9SZ 90/160 A!
Totuşi, de circa un deceniu încoace aceste motoare nu se mai produc al Reşiţa, deşi uzina avea o istorie de peste 200 de ani şi o experienţă enormă în producţia a tot soiul de motoare şi echipamente industriale mari. Existau o duzină de alte versiuni de propulsoare diesel cu puteri mai mici şi turaţii medii, de exemplu, tot pentru uz naval, iar dincolo de asta, uzina producea motoare diesel pentru locomotive cu decenii înainte de a produce motoare de nave, turbine pentru hidrocentrale şi o mulţime de alte tipuri de echipamente industriale uriaşe. Iar pe lângă parteneriatul de licenţă cu cei de la MAN B&W Diesel, cei de Reşiţa aveau parteneriate cu compania elveţiană SULZER Withertur şi cea americană ALCO Auburn NY.
Foto: hale de producţie de la Reşiţa

Iar aici vine şi ultima curiozitate descoperită de noi în procesul de investigare a acestor date. Compania SULZER Winterthur ne-a făcut să ne amintim că şi actuala companie WinGD, care deţine dreptul de a produce motorul de 109,000 CP despre care vorbeam în articolul precedent, îşi are sediul tot în Winterthur, Elveţia. Aşa că am căutat niţel în istoria recentă şi am descoperit că, de fapt, WinGD e compania succesoare a SULZER Winterthur, în urma achiziţiilor şi acordurilor de fuziune din 2015 şi 2016 cu compania finlandeză Wartsila şi cei de la CSSC. Deci, fiind aceeaşi companie care avea cândva parteneriat de licenţiere cu uzina din Reşiţa, dacă Reşiţa mai funcţiona în zilele noastre, am fi putut vedea, poate, acelaşi motor de 109,000 CP produs prin licenţă în România!
6
95,911
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!