Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

De la Chişinău la Bucureşti şi înapoi cu maşina electrică, cheltuind doar puţin peste 50 lei într-o direcţie, adică 2.5 euro

23 August 2021 - 17:12
Redacţia PiataAuto.md
Te-ai întrebat vreodată cât ar costa o călătorie între Chişinău şi Bucureşti cu o maşină electrică şi cât de lipsită de bătăi de cap ar fi ea? Ei bine, articolul ăsta e tocmai unul care să-ţi răspundă la întrebarea asta, pe bază de experienţe personale, recomandări şi o călătorie pe viu, la bordul unuia din cele mai populare modele electrice pe care îl poţi cumpăra la mâna a doua — Renault ZOE.
În ultimii ani, de prin 2018 încoace, noi am făcut mai multe tururi şi călătorii cu automobile electrice, la început prin Moldova cu hibride şi electrice, apoi prin Moldova doar cu electrice, apoi ieşind şi la distanţe internaţionale. Am făcut chiar şi o călătorie de test din Moldova spre Germania, trecând prin România, Ungaria şi Austria, în combinaţii de 2 şi 3 automobile, apoi cu unul singur, un Audi e-tron. Anul trecut, în 2020, odată ce şi în Republica Moldova se putea spune că există deja o infrastructură bine răspândită prin ţară de prize electrice, am făcut un nou tur cu electrice, cu provocarea de a face 500 km într-o singură zi, reuşind să-i facem mai uşor decât am fi aşteptat, ajungând la destinaţie mult mai devreme decât estimasem. Atunci, în acel tur, participasem mai mulţi membri din redacţia noastră, dar şi alţi oameni la fel de entuziasmaţi ca şi noi de asemenea teste în viaţa reală cu maşinile electrice. Unul din ei era şi Vlad Zaporojan, tânărul din Moldova care a fondat prima companie din ţară cu o flotă ce conţine exclusiv automobile electrice, ECAR.
Foto: imagine din turul electric din toamna anului 2020 prin Moldova

Vlad are, aşadar, mai multe maşini electrice în flotă, majoritatea fiind Renault ZOE, datorită vitezei lor de încărcare la prize Type 2 AC în contextul disponibilităţii largi a acestor prize în Moldova şi România. Acum tot Vlad a trebuit să plece la Bucureşti pentru a cumpăra alte două automobile pentru flota sa, iar pentru a merge încolo şi înapoi a ales, fireşte o maşină electrică. Ne-a scris din start să ne întrebe dacă noi considerăm că publicului nostru i-ar fi interesantă o relatare din experienţă a acestui drum, cu costuri, cifre, locul de încărcare şi toate sfaturile utile posibile. Am fost convinşi că da, ori, acesta e unul din cele mai probabil drumuri pe care cineva s-ar putea aventura să-l facă în afara ţării, cu o maşină electrică. Aşadar, tot ce e scris mai jos vine din experienţa lui Vlad, cu cifre adunate de el special pentru cei ce ar vrea să ştie totul despre parcurgerea traseului Chişinău-Bucureşti cu o maşină electrică.
Maşina cu care a călătorit Vlad e un Renault ZOE din 2018, cu baterie de 40 kWh. Traseul lui Vlad pornea din Chişinău şi trebuia să ajungă până în sectorul 1 din Bucureşti, el calculând că are de parcurs exact 500 km. Autonomia reală a acestei maşini e de circa 290-300 km, cu niţică grijă la consum şi intensitatea condusului.

A încărcat bateria deplin acasă, în parcarea blocului, înainte de a porni. A pus în ea 19 kWh, iar confort preţului de 1.51 lei/kWh, asta ar însemna 28.69 lei pentru prima alimentare înainte de start.
A mers pe traseul Chişinău-Leuşeni şi a făcut prima alimentare la priza electrică de la staţia Avante, situată cu 10 km înainte de vama Leuşeni-Albiţa. A încărcat timp de 43 de minute şi a achitat 55.58 lei moldoveneşti pentru energia pusă în baterie.
Mai departe, pe traseul spre Bucureşti, conform datelor din aplicaţia Plugshare, avea mai multe opţiuni, dar majoritatea prizelor era a unor companii private, pe teritoriu cu acces limitat. A ales să se încarce la staţia de la Mega Image din Focşani. Aici a avut parte de prima problemă. Staţia avea şi priză DC, şi AC, dar solicita instalarea unei aplicaţii, care luase mult timp, iar în final nu voise să accepte cardul bancar moldovenesc.

Aşa că a renunţat şi a mers mai departe, la o staţie Kaufland din Focşani. Şi aceasta era cu probleme, indicând eroare pe portul Type 2 şi probabil şi pe celelalte. A mers la următoarea, care era una de la Romstal Focşani, dar era rezervată, oficial, doar angajaţilor. Cei de acolo s-au oferit să ajute şi i-au permis lui Vlad încărcarea, dar staţia, având oficial 11 kW putere, a avut în ea tensiune atât de joasă, încât maşina i-a afişat mesaj că nu poate începe încărcarea. Cu doar 100 km autonomie, Vlad a mers mai departe.
Încercarea numărul 4 a fost la o staţie MOL din Focşani, care are port Type 2 cu 22 kW. Dacă eşti înregistrat, costă 1.5 lei româneşti per kilowatt. Vlad s-a înregistrat şi a alimentat 20 kWh, cheltuind 30 lei româneşti, deci cam 126 lei moldoveneşti, la un curs actual de circa 4.2 lei moldoveneşti pentru 1 leu românesc.

Ulterior a făcut un stop planificat la Râmnicu Sărat, la staţia Lidl cu Type 2 cu încărcare gratuită. Aici, la o pauză de cafea a încărcat gratuit cam 7 kWh. A mers relaxat după aia direct spre Bucureşti, unde, la hotel, avea până şi un supercharger Tesla. Aşa că a încărcat gratuit peste noapte şi la hotel.
Pe direcţia Chişinău-Bucureşti maşina a consumat un total de 79 kWh, pe distanţa a 500.9 km, deci, un consum mediu de 15.8 kWh/100 km. Costurile totale au fost de 28.69 lei acasă + 55.58 lei la Avante + 126 lei la MOL = 210.27 lei moldoveneşti, echivalentul 10.20 euro la cursul actual! Dar călătoria înapoi, cu lecţiile învăţate din experienţă, avea să fie şi mai puţin costisitoare.
După ce şi-a făcut treaba prin Bucureşti, a încărcat prima dată gratuit la Ikea Bucureşti Băneasa, la ieşirea din Bucureşti, fără a se abate din drum, cât timp şi-a făcut nişte cumpărături. Apoi la aceeaşi staţie gratuită de la Lidl Râmnicu Sărat.
Foto: Renault ZOE, alimentând la priza Lidl de la Râmnicu Sărat

De acolo a mers fără oprire până la vamă şi a încărcat abia la Avante Leuşeni, doar pentru 21 de minute, plătind doar 50.03 lei moldoveneşti, adică circa 2.43 euro!
De acolo, a mers direct până acasă, în Chişinău şi a ajuns la destinaţie cu 18 km autonomie. Deci, pentru acea călătorie din Bucureşti spre Chişinău a cheltuit efectiv doar cei 50.03 lei moldoveneşti, sau 2.43 euro, şi n-a mai experimentat cu staţii, nefiind nevoie nici să se abată din drum.
Localizarea celor 3 staţii folosite de Vlad în România în drumul de la Bucureşti spre Chişinău

Aşadar, cei care vor să călătorească de la Bucureşti la Chişinău şi invers cu un cost efectiv de 2.5 euro per segment, cu o maşină electrică, pot folosi aceste informaţii din experienţa şi călătoria lui Vlad.
Ce zici de asemenea costuri? Ce părere ai de experienţa acestei călătorii?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter