(FOTO) Cum a fost la festivalul dedicat BMW-urilor clasice din Moldova, BMW Classic Wave 2021

1 August 2021, 09:12
Ilie Toma
Ieri, 31 iulie, la Chişinău a avut loc festivalul dedicat BMW-urilor clasice din Moldova, BMW Classic Wave, aşa cum vă anunţasem anterior. Evenimentul a avut loc în parcarea unui fost mall de pe strada Bucovinei din capitală. Am mers şi noi la eveniment pentru a vedea pe viu totul şi a aduna impresii despre cât de diferit e acest festival faţă de altele de mai demult, dedicate mărcii BMW.
Atunci când a fost anunţat evenimentul din acest an, organizatorii au anunţat că invită o listă de 4-5 modele de BMW-uri în acest an, indicând codurile de caroserie, iar condiţia principală era ca maşinile să fie într-o stare tehnică foarte bună, dându-se prioritate fie maşinilor într-o stare cât mai aproape de original şi autentic, fie celor modificate frumos. Noi am admirat această parte, întrucât anume ea presupune o maturizare a culturii auto. Şi vă spunem de ce.
Foto: BMW 520i E34, 1991, în condiţie admirabil de autentică

Nu orice maşină veche merită expusă la festival doar pentru simplu fapt că are ani în calendar, dar a fost neglijată de proprietarul său — lăsată să-i iasă rugina pe la aripi, zgâriată, cu interior plin de rupturi sau cu un motor care scoate un fum înecăcios. Sigur, şi aceste maşini au drept la viaţă, iar fiecare proprietar decide ce atenţie îi poate oferi maşinii sale. Dar, la un festival de cultură auto ar trebui să fie admise doar maşinile care au fost tratate cu pasiune de proprietarii lor şi cu ceva mai multă pricepere în ce înseamnă păstrarea valorii unei maşini în timp.
Foto: BMW 728i E23, 1983

În Moldova, mai mulţi ani în urmă, proprietarii de BMW-uri vârstnice îşi căpătaseră o altă imagine, mai mult nefastă, tupeistă faţă de alţi participanţi la trafic, iar aceştia erau fascinaţi mai mult de imaginea de BMW creată din unele filme. De mult ori vedeai nişte modificări bizare la maşini, făcute fără gust şi pricepere. Dar asta era demult, iar festivalul de ieri încerca să îndrepte lucrurile spre o altă direcţie, mai civilizată şi mai maturizată. I-a reuşit oare?
Foto: BMW 524tdA E28, 1985

Ei bine, mai există o rămăşiţă din ceea ce vorbeam mai sus. Au mai fost unele maşini care fie au venit neautorizat şi au făcut cerculeţe într-o parcare a evenimentului, fie au parcat pur şi simplu alături, fie nu prea aveau ce căuta, în esenţă, printre alte exemplare clasice. Însă partea îmbucurătoare este că aceste reminescenţe au fost în minoritate.
De această dată au fost mult mai multe BMW-uri care emană pasiunea profundă a proprietarilor lor şi un grad mult mai mare de înţelegere din partea acestora faţă de ceea ce constituie valoare istorică a exemplarelor lor.
Foto: BMW 320 E21,1976

A fost deosebit de plăcut să găsim la evenimentul de ieri exemplare absolut superbe de modele clasice, păstrate în condiţie originală de proprietarii lor, tratate aşa cum se cuvine unor asemenea maşini. Fie că era vorba de un superb BMW 540i din generaţia E34 de culoare gri, cu un delicios V8 sub capotă, sau de 530i în culoare galbenă, fie că era vorba de diverse generaţi Seria 3 — de la E30 la E36 — printre maşinile parcate ieri la festival chiar au fost exemplare formidabile.
Foto: BMW 540i E34, 1994, un formidabil exemplar cu V8 sub capotă
Foto: BMW 530i E34, 1995

Au fost şi dintre cele modificate, unele mai ştrengăreşti, altele cu mai multă pricepere inginerească, altele chiar într-un stil de motorsport şi circuite. Deci, exponatele au fost mult mai variate şi mai în măsură să atingă coardele sufletului fiecăruia.
Foto: BMW 535i E28, 1986

Ar mai fi de comentat despre mici perfecţionări, care s-ar fi putut face. Crainicul de la microfon, pe care l-am auzit noi la un moment dat, părea adus încă din epoca festivalurilor de acum 10 ani, operând cu porecle vechi date modelelor şi îndemnând lumea să cumpere bere la un festival de cultură auto. Poate ar fi fost frumos să existe afişate la vedere plăcuţe standardizate cu denumirile modelelor şi o scurtă istorie a fiecăruia, pentru vizitatori. Ieri unele maşini aveau la vedere o foaie a organizatorilor, cu denumirea modelului, tipul de motor şi numărul de înmatriculare, da utilitatea ei era mai mult internă. În rol de vizitator, aş fi vrut să văd istoria în 2-3 fraze a anume acestui BMW 540i, când e fabricat, de când e în mâinile proprietarului, de ce e atât de special pentru el, etc. Suntem chiar dispuşi să-i ajutăm pe organizatori să facă asta la ediţii viitoare, de dragul evoluţiei culturii auto în Moldova.
Dar, per total, ieri s-a simţit un progres şi o evoluţie. Din fericire, lucrurile se schimbă spre frumos şi spre consistent în lumea maşinilor clasice în Moldova. Se produce o selecţie şi o maturizare naturală, în care rezistă maşinile vechi menţinute de proprietari pasionaţi, iar aceştia încep tot mai mult să înţeleagă valoarea la ceea ce deţin. Se produce o recalibrare a definiţiei de frumos şi clasic, inclusiv pentru cei cu BMW-uri clasice. Se văd deja şi exemplare restaurate frumos şi în direcţia corectă, când înţelegi că nu e interesant să pui pur şi simplu o tapiserie albă de discotecă în BMW-ul tău, care n-a existat niciodată pe acel model, ci e mult mai valoros să pui piele exact ca şi cea care a fost iniţial la uzină, să cauţi un volan nou identic, să comanzi un levier original. Iar ce vezi în rezultat, va fi mult mai valoros. Anume în direcţia înţelegerii acestor lucruri se mişcă lucrurile în Moldova şi deja putem spune că în Moldova există zeci de exemplare clasice BMW care merită toată admiraţia!
Foto: BMW 320i Cabriolet E36, 1995
Foto: BMW 318i E30, 1985
Foto: BMW 325i E30, 1988
Foto: BMW 525tds Touring E34, lowrider, 1993
Foto: BMW 525i E34, 1993
BMW 535i E34, 1990
Foto: BMW 525i E28, 1985
Foto: BMW 318i E30, 1992
Foto: BMW 525i E34, 1995
Foto: BMW 635 CSi E24, 1987
0
3,916
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!