Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Top 10 mituri periculoase în care continuă să creadă şoferii

6 August 2021 - 10:56
Denis Godorozea
Chiar şi cei mai experimentaţi şoferi ajung să fie ghidaţi în zilele noastre de numeroasele mituri, care mai vechi, moştenite decenii în urmă, care mai noi, despre automobile contemporane. Majoritatea miturilor fie sunt inutile, fie pot genera cheltuieli şi pierderi în timp, pe când unele sunt cu adevărat periculoase pentru sănătatea şi viaţa celui care se lasă dezinformat, dar şi pentru cei din jur. Deci haideţi să vedem şi să descoasem cele mai populare mituri care au supravieţuit până în prezent.
Trebuie să încălzeşti motorul şi cutia înainte de a porni la drum, în special pe timp de iarnă

O fi un pic de adevăr în această afirmaţie, însă în prezent este mai mult un mit moştenit din anii tinereţei părinţilor sau bunicilor noştri, atunci când mai toate automobilele aveau motoare cu carburator. Acele motoare trebuiaг încălzite înainte de a porni la drum pentru a asigura un amestec optim de carburant pentru o bună ardere, însă acest mit nu mai este valabil pentru motoarele contemporane cu injectoare. Ei bine, cu o mică excepţie.
Motoarele contemporane nu au nevoie de încălzire îndelungată la ralanţi înainte de a porni la drum, nici pe timp de iarnă. Poţi porni imediat ce ai pornit motorul, dar recomandarea în acest caz ar fi să nu abuzezi acceleratorul, iar asta pentru a permite uleiului din motor să-şi facă treaba şi să ungă toate componentele interioare. Aceeaşi recomandare este valabilă şi pentru cutiile automate clasice hidraulice, ce funcţionează pe bază de ulei, care tot trebuie încălzit pentru o bună funcţionare. Or, uleiul cutiei automate poate fi încălzit doar în mişcare, nu stând pe loc.

Combustibilul aditivat contribuie la longevivitatea şi eficienţa motorului
În ziua de azi cam toate reţelele de benzinării din ţara noastră au în portofoliul lor carburant aditivat, cu tot soiul de denumiri originale şi mesaje precum că utilizarea acestui carburant de tip nou va garanta o durată de viaţă extinsă şi consum redus de combustibil, ba chiar şi un surplus de putere! Nu negăm că carburantul aditivat ar putea avea careva efecte benefice pentru motor pe termen lung, însă de cele mai multe ori nu le vei simţi nici tu, dar nici maşina ta.

Mai ales dacă e să vorbim despre vreun automobil rulat, cumpărat la mâna a doua, cu un istoric misterios şi parcurs dubios. Or, dacă până la cei 300,000 kilometri, când maşina a ajuns în posesia ta, precedenţii proprietari au alimentat-o cu benzină cu cifra octanică 92 şi la ora actuală motorul se află la ultima suflare, utilizarea benzinei aditivate este absolut inutilă! Mai importantă, ba chiar esenţială, este alegerea combustibilului de calitate, nu neapărat cu aditivi de tot soiul cu efecte nedemonstrate. Studiază recomandările producătorului maşinii pe care o deţii şi asigură-te că o alimentezi strict cu carburantul indicat în cartea de service sau pe capacul gurii de alimentare.

Dacă adaugi periodic ulei în motor, nu e nevoie să-l schimbi
Consumul de ulei poate nu mai este văzut astăzi ca o problemă stringentă care să sugereze un defect major al motorului. De altfel, o bună parte din automobilele contemporane consumă o cantitate infimă de ulei chiar din primele zile de exploatare, acest fapt fiind recunoscut de producători şi indicat în cartea de service. De aici şi rezultă acest mit periculos, precum că dacă adaugi periodic ulei în motor, peste vreo 10 mii de kilometri (în funcţie de cât de pofticios este motorul), te alegi cu ulei absolut nou.
Adevărul e că lubrifiantul de calitate este una din condiţiile esenţiale pentru o bună funcţionare a motorului, precum şi filtrul de ulei. Uleiul proaspăt turnat în motor, dacă ajunge să treacă printr-un filtru uzat care nu îşi mai îndeplineşte funcţiile, în doar câteva zeci sau sute de kilometri va fi la fel de dăunător pentru motor, precum şi lubrifiantul cu câteva mii de kilometri parcurşi. Ca şi în cazul carburantului, asigură-te că utilizezi doar ulei şi filtre recomandate de producător şi nu depăşeşti limitele recomandate de schimb. Verifică periodic nivelul uleiului în motor şi pregăteşte-te să-l schimb mai des la parcursuri mai mari.

Motoarele diesel sunt mai ecologice şi mai accesibile în exploatare
Acest mit a ajuns cumva până în zilele noastre chiar şi după faimosul scandal Dieselgate, în care cei de la Volkswagen (dar şi alţi constructori auto) au fost demascaţi de autorităţi cu falsificarea datelor despre emisii. Adevărul e că motoarele diesel sunt mai puţin dăunătoare pentru mediul înconjurător, având un nivel de emisii de CO2 mai mic, însă emisiile diesel sunt simţitor mai nocive pentru oameni din cauza cantităţii mari de particule grele şi oxizi de azot (elemente cancerigene, de altfel!) emanate în mediu.
Acelaşi lucru se referă la eficienţa motoarelor diesel. În primul rând, cele mai noi motoare pe benzină indică un consum mediu mai mare cu doar câteva puncte procentuale în raport cu motoarele diesel. Totodată, motoarele diesel impun cheltuieli şi costuri simţitor mai mari pentru întreţinere periodică decât motoarele pe benzină. Deci, acele sume economisite la pompă vor fi ulterior cheltuite cu surplus la service.

SUV-urile şi maşinile cu tracţiune integrală nu au nevoie de anvelope de iarnă
Fireşte, automobilele cu sisteme de tracţiune integrală accelerează mai rapid şi se simt mai bine pe timp de iarnă sau în offroad, însă acest lucru nu diminuiază nici într-un fel necesitatea de a echipa maşina cu anvelope corespunzătoare condiţiilor meteo. Pe gheaţă chiar şi un Gelandewagen echipat cu anvelope de vară va fi umilit de un Prius echipat cu anvelope de iarnă, mai ales cu crampoane. Totodată, anvelopele de iarnă sunt mult mai eficiente şi mai sigure în viraje pe timp de iarnă, dar şi mai rezistente la temperaturi negative.

Putem utiliza anvelope de iarnă doar pe puntea motoare
Acest mit tot vine din secolul trecut, din necesitatea de a economisi, probabil. Însă această ecuaţie ar fi chiar mai riscantă pe timp de iarnă, or optând pentru pneuri necorespunzătoare pe puntea pasivă rişti să te pomeneşti într-un derapaj incontrolabil cu consecinţe dureroase. Recomandabilă şi chiar obligatorie este utilizarea anvelopelor corespunzătoare condiţiilor meteo de afară pe toate cele patru roţi.

Poţi reduce consumul de combustibil cuplând poziţia neutră în pantă
Încă un mit care enumeră ani buni şi supravieţuieşte în zilele noastre. Dacă e să vorbim despre un automobil cu cutie manuală, cuplarea poziţiei neutre în pantă economiseşte cam tot atât combustibil, cât şi staţionarea cu motorul pornit. Dubioasă economie, nu? Pe de altă parte, cuplarea în poziţia neutră poate fi periculoasă în pantă, în special la viteze mari şi pe timp de iarnă, or în acest caz rişti să pierzi controlul maşinii. În cazul cutiei automate această acţiune nu doar nu va economisi din combustibil, ci va avea consecinţe negative asupra transmisiei!
În acest caz ar fi recomandabil să nu schimb cutia din poziţia D până nu ai oprit complet, cu mutarea ulterioară în P sau R, în funcţie de acţiunile pe care le vei întreprinde ulterior. Iar dacă e să vorbim de cutia manuală, recomandabil ar fi să menţii maşina într-o oarecare viteză, astfel reduci cu adevărat din consumul de combustibil, minimizezi uzarea plăcuţelor şi discurilor de frână, dar şi menţii controlul asupra maşinii.

Şoferii experimentaţi nu au nevoie de ABS
Un mit născut din aroganţă şi negarea progresului tehnologic. Ei bine, un automobil fără sistem ABS poate va avea o distanţă de frânare mai scurtă în raport cu unul contemporan, dar cât de manevrabil va fi acest automobil cu toate cele 4 roţi blocate? Aceasta e şi menirea sistemului, de altfel, de a menţine manevrabilitatea maşinii în situaţii extreme, pentru a putea omite obstacole în timpul frânării de urgenţă atunci când impactul nu poate fi evitat prin frânare.
Pe de altă parte, ABS-ul este o parte componentă indispensabilă în cadrul sistemelor contemporane de siguranţă activă, precum cel de stabilitate electronică, care fără sistem de antiblocare a roţilor pur şi simplu nu poate funcţiona.

Nu e obligatoriu să cuplezi centura de siguranţă pe bancheta spate
Un mit extrem de periculos, care pare să se fi întipărit în minţile conaţionalilor noştri. Centura de siguranţă pe bancheta spate are acelaşi rol esenţial de siguranţă, precum şi pe scaunul pasagerului faţă sau şoferului — de a menţine într-o poziţie fixă ocupantul maşinii. În cazul unui accident frontal pasagerul banchetei spate va spulbera ocupanţii din faţă şi pe lângă traumatismele suferite pe propria piele riscă să-i omoare pe cei din faţă cu greutatea corpului său. Totodată, centura de siguranţă va proteja pasagerul şi la răsturnare, dar şi în caz de impact puternic din spate. Ar fi de însuşit — cuplarea centurii de siguranţă este obligatorie pentru toate persoanele de la bord, indiferent de mediul de rulare, viteză, vârstă sau sex.
Maşinile vechi sunt mai sigure pentru că utilizează metal mai rezistent

Aţi auzit şi voi glume despre "folia metalică" din care sunt făcute maşinile contemporane? Ah, nu mai sunt ca maşinile de odinioară, cu metal gros şi rezistent, nu? Ei bine, aş sugera să vezi clipul video de mai jos, în care se ciocnesc frontal un Chevrolet Malibu din 2009, din "folie metalică", şi un Chevrolet Bel Air, produs în 1959, produs din "fier adevărat".
Aliajele uşoare utilizate în prezent în construcţia maşinii nu reduc doar din greutatea ei proprie, contribuind la caracteristici dinamice şi eficienţă, dar şi pot reduce simţitor din energia impactului, astfel încât capsula habitaclului şi, respectiv, pasagerii de la bord să rămână intacţi chiar şi în accidente rutiere ceva mai severe.
Acum că am mai spulberat câteva din miturile care au ajuns până în zilele noastre, te invităm să ne spui şi tu, în care din aceste mituri ai crezut până acum? Ce mituri despre automobile mai cunoşti şi ai vrea să le abordăm într-un top ulterior?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter