Arată ca un sport bike, dar e o motocicletă electrică, numită Zero Quickstrike şi construită de un fost inginer NASA

15 Septembrie 2021, 15:33
Ilie Toma
Motocicletele electrice încearcă tot mai mult să ajungă din urmă automobilele cu acelaşi tip de propulsie în a se impune ca o alegere nu doar excentrică şi extravagantă, ci şi absolut firească. Producători tradiţionali ca Harley Davidson au deja modele electrice în gamă. Dar propulsia electrică, această schimbare majoră a paradigmei, oferă şi o oportunitate unică pentru apariţia unor noi producători, care se lansează din start doar cu modelele propulsate de electromotoare.
Unul din aceşti noi producători e Zero Motorcycles şi e poate chiar unul din primii! Încă de prin 2006, într-un mic garaj din Santa Cruz, California, Neal Saiki visa la o nouă marcă de motocilete, care ar fi pur electrice. Atunci el, fost inginer NASA, a fondat compania pe care o ştim azi drept Zero Motorcycles, dar care se numea atunci Electricross.
Foto: Fostul inginer NASA, Neal Saiki, pe una din primele motociclete Zero

Au urmat patru ani de pregătiri şi muncă în acel garaj, pentru ca abia în 2010 să poată fi livrate primele motociclete. Dar nu erau nici pe departe cele de azi, ci mai degrabă nişte experimente, create pentru scopuri foarte precise de motorsport sau antrenamente. Abia în următorii ani a urmat o reconcepere a direcţiei de dezvoltare, o creştere a companiei şi aducerea de noi investitori, şi o creştere spre o companie care creează azi, deja, motociclete electrice fascinante, curajoase, admirabile. Iar numele de Zero Motorcycles a început a fi cunoscut în toată lumea, iar cei care intră în esenţa istoriei şi ingineriei lor, încep imediat să nutrească un respect şi mai mare pentru aceste creaţii pe două roţi.
Ceea ce vedem aici e ultima lor motocicletă, lansată acum, în septembrie, şi e, de fapt, o ediţie limitată pe nume Quickstrike a modelului SR/F. Iar SR/F, la rândul său, e cumva modelul de top în ierarhia companiei, deci vorbim de o ediţie limitată a modelului cu care cei de la Zero Motorcycles se mândresc cel mai mult.
Foto: Noua Zero SR/F Quickstrike

Aşadar, care e substratul tehnic al unei asemenea motociclete electrice de azi? E propulsată de un electromotor de 82 kW, ceea ce înseamnă 111 CP. Acesta are un cuplu de 190 Nm, livrat, ca de obicei, de la prima turaţie. Motocicleta poate atinge o viteză maximă de 200 km/h, limitată, dar o viteză sustenabilă permanentă ar fi de 177 km/h.
Foto: Un Zero SR/F obişnuit, versiune standard

Electromotorul îşi transmite puterea roţii din spate printr-un reductor prin lanţ şi curea, fără cutie de viteze clasică şi ambreiaj.

Motocicleta dispune de o baterie litiu-ion, cu o capacitate maximă de 14.4 kWh, dintre care cam 12.6 kWh sunt utilizabili. În mod standard, ea vine cu un încărcător de la priză, ce poate trage 3 kW din reţea, dar există şi un pachet premium, cu încărcător de 6 kW. Probabil asta e unica parte mai puţin impresionantă la această motocicletă, lipsa capacităţii de a se încărca mai rapid, întrucât cu 6 kW ea va avea nevoie de ceva mai mult de două ore pentru o încărcare completă.
Foto: Noua Zero SR/F Quickstrike

Cu o baterie plină, o asemenea motocicletă poate avea o autonomie de până la 259 km în oraş şi de până la 132 km pe autostradă la viteze mari realiste. O cifră combinată, folosită mai des de alţi producători, ar fi de 175-200 km. În SUA o reîncărcare a bateriei ar costa circa 1.61 dolari, spun cei de la Zero Motorcycle.

În ciuda bateriei, motocicleta nu e excesiv de grea, cântărind între 220 şi 226 kg, în funcţie de versiune.
Ediţia specială Quickstrike vine cu câteva detalii estetice exclusive, care s-o facă să arate şi mai sport, şi mai hi-tech, dar şi un pic mai agresivă în aspectul său, aşa cum nu te aştepţi de la o motocicletă electrică! Are detalii din aluminiu mat negru, indicatoare fumurii, aripi faţă şi spate realizate din carbon mat, oglinzi cu corp negru, dar şi multe alte mici detalii, care-i redau cu adevărat un aspect formidabil.
Probabil, dacă mai multe motociclete electrice ar arăta atât de bine ca acest Zero SR/F Quickstrike, mai mulţi admiratori de motociclete ar fi deschişi spre ideea de a se gândi la o asemenea achiziţie. Poate măcar şi ca a doua motocicletă în garaj. Motocicliştii adevăraţi, cu experienţă de mulţi ani în condus, nu vor renunţa atât de uşor la senzaţia aia de vibraţii mecanice ale unui motor savuros şi de sunetul turaţiilor în acceleraţii. Dar poate pentru călătoriile mai scurte şi mai din timpul săptămânii, prin oraş sau prin jurul lui, ai putea avea în garaj şi o asemenea alternativă electrică, nu? Cel puţin, atunci când vei ieşi cu ea, nu vei fi privit ca un eunuc, care nu înţelege nimic în motociclete. Cel mai probabil, vei fi privit cu o sprânceană ridicată, vei fi întrebat despre ea şi apoi ţi se vor face priviri meditative, de la cei care vor avea un nou subiect de gândire.
Şi ştii, partea şi mai frumoasă e că o asemenea motocicletă electrică nu costă exagerat de mult în comparaţie cu cele cu propulsie tradiţională. În SUA preţurile pornesc de la 19,495 dolari pentru versiunea standard şi sunt de 21,495 dolari pentru cea premium. Iar ediţia asta limitată, cu carbon şi elemente negre pe ea, costă 22,494 dolari, ceea ce ar fi vreo 19,025 euro. Iar de aici în jos poţi scade eventuale beneficii pe care le oferă unele state. În SUA, de exemplu, poţi primi până la 2,500 rabat la impozitul pe venit datorită acestei achiziţii, iar dacă ai vândut anterior o altă motocicletă cu propulsie tradiţională şi îţi iei una electrică în loc, mai primeşti 1,500 dolari de la stat, deci 4,000 dolari în total. Sună tentant, nu?
0
675
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!