Cum a fost la Distinguished Gentleman Drive 2021, evenimentul dedicat maşinilor de colecţie din Moldova

27 Septembrie 2021, 11:52
Ilie Toma
Ieri, 26 septembrie, la Chişinău, concomitent cu peste 140 de alte oraşe din întreaga lume, a avut loc prima ediţie a evenimentului Distinguished Gentleman’s Drive, dedicat automobilelor de colecţie, cu o vârstă de peste 40 de ani. Am fost şi noi la eveniment, de la primul minut de start până la ultimul, ba chiar am avut ocazia de a conduce un BMW 2.5 CS clasic, din generaţia E9, aşa că am simţit şi din interior senzaţiile de a fi parte a unor asemenea emoţii.
Evenimentul a început în curtea muzeului naţiional de istorie din Chişinău, maşinile fiind expuse direct pe iarbă, într-un stil care ne amintea de concursurile de elegenţă din întreaga lume. Fireşte, au fost bineveniţi să le admire toţi pasionaţii, cu intrare liberă, iar automobilele au stat expuse acolo vreme de 3 ore. Proprietarii acestor bijuterii au fost întotdeauna prin preajmă, gata să-şi povestească istoria şi impresiile tuturor celor interesaţi, or, acesta e unul din cele mai frumoase aspecte, când oamenii pot comunica despre această pasiune frumoasă, pentru a-i inspira şi pe alţii. Au fost mult mai mulţi vizitatori decât am fi estimat, unii venind în componenţă de familii cu copii. Sincer, e o senzaţie şi plăcută să vezi copii mici, care privesc cu admiraţie aceste bijuterii.
Printre maşinile expuse s-au regăsit exemplare de o raritate fantastică, cu istorii incredibile. A fost un Mercedes-Benz W114 Coupe din 1975, un Mercedes-Benz 220S din 1952, o limuzină Mercedes-Benz 220S din 1960, un Beaford din anii 30, un Chevrolet Corvette din 1977, un Rolls-Royce Silver Shadow II din 1978, un alt Rolls-Royce Silver Shadow produs anterior, un Lincoln Continental uriaş în dimensiunea sa şi a motorului. A fost prezent şi un DKW din 1937, care a luat şi premiul pentru cel mai vârstic automobil de la eveniment.
Au fost şi maşini de colecţie produse în URSS, păstrate sau restaurate cu grijă. Au fost câteva exemplare de Lada 2101, un ZAZ-965, două exemplare Volga GAZ-21, dar şi un ZIM de transportat funcţionari de rang înalt din fosta URSS.
Distinguished Gentleman’s Drive, pe lângă componenta sa caritabilă de donaţii făcute de particianţi, a avut şi nişte condiţii riguroase de înscriere şi participare, impuse de standardele acestui eveniment internaţional, maşinile necesitând a fi într-o stare tehnică şi estetică bună, cât mai aproape de autentic sau modificate în stilul epocii originale, şi fiind produse obligatoriu înainte de 1980. Pe de o parte, Moldova are o problemă în acest sens, pentru că nu există atât de mult vehicule bine întreţinute, care să fi fost cumpărate şi păstrate din acea perioadă, or, la noi nu s-au vândut Mercedesuri noi sau în 1970 sau Alfa Romeo, sau Lancia. Aşa că din ceea ce a fost cumpărat nou în Moldova pot exista doar mărci sovietice. În acelaşi timp, suntem cu toţii parte a unei mari lumi, şi nimic nu ne mai încurcă să avem acces la maşini de colecţie cumpărate cândva în alte state şi întreţinute bine de primii proprietari din acele ţări. Şi chiar dacă acum încă sunt puţine asemenea vehicule, oamenii de la noi încep tot mai mult să prindă gustul pentru frumos şi pentru procesul ăsta magic de a avea o maşină dragă sufletului. Iar maşinile de colecţie, clasice, pot fi şi din cele foarte scumpe, şi din cele mai tangibile ca preţ, accesibile inclusiv celor cu buget mai limitat.
Iar evenimentul de ieri a pus cumva baza unei viitoare dezvoltări frumoase, conştiente, a acestor tendinţe, când cei din Moldova vor prinde şi mai mult respectul pentru aceste maşini, vor înţelege şi mai bine cultura şi valoarea lor istorică, şi vor vrea şi mai mult să investească timp şi pasiune în ele. Ieri, la eveniment, au fost câteva zeci de asemenea automobile. Doar poate în 5-10 ani vom ajunge să avem sute de asemenea maşini superbe.
Ei bine, după cele 3 ore în care maşinile au fost expuse în curtea muzeului, tot coloana a pornit să defileze pe câteva străzi principale ale Chişinăului, însoţită de automobile ale poliţie şi reglare de la distanţă a semaforizării de către autorităţi, pentru a păstra siguranţa traficului.
Deşi încă nu deţinem vreo maşină de colecţie, am aut marele noroc să ne fie înmânată una pentru condus, deţinută de un proprietar care nu se afla în ţară în acest moment şi avut bunăvoinţa să ne-o încredinţeze. E vorba de un BMW 2.5 CS din 1975, în caroserie E9.
Aşa că am participat şi noi, având 4 persoane la bord, la defilarea prin Chişinău. Am văzut sute de feţe privind coloana cu admiraţie, sute de telefoane mobile scoase pentru a filma şi fotografia şi mai ales feţe senine de oameni, la văzul a ceva frumos. E parte din magia de a deţine şi conduce un asemenea automobil. Emani emoţie şi admiraţie şi în jur, pentru trecători!
Dar traseul a continuat şi în afara oraşului, pentru a oferi şi plăcere în condus celor de la volan. Au fost alese segmente de asfalt impecabil, cu viraje şi peisaje superbe în jur, numai bune de savurat condusul. Una a pornit mai greu la un popas, alta a mai tuşit de două ori, dar toate maşinile au ajuns cu bine la destinaţie şi au parcurs ieri peste 100 km.
Cum se conduce un BMW E9 2.5 CS, cel pe care l-am condus noi? Ei bine, e mai vioi şi mai dinamic decât am fi aşteptat, pentru o maşină din 1974! Motorul cu 6 cilindri în linie e super vioi, cutia manuală de viteze avea un ambreiaj mai plăcut şi mai intuitiv decât multe maşini din zilele noastre, iar virajele erau luate cu sportivitate din aia plăcută, care a dictat mai departe spiritul BMW. E o maşină cu care poţi să accelerezi cu încredere, poţi ridica viteze absolut normale, fără a fi nevoie s-o menajezi cumva special. Iar noi adorăm maşinile clasice care sunt nu doar pentru admirat, dar şi savurat în condus! Poate despre el şi despre alte exemplare participante vom avea articole şi reportaje separate, pentru că unele au nişte istorii ce merită a fi cunoscute mai în detaliu!
În fine, datorită evenimentului de ieri, promotorul principal al căruia a fost entuziastul nesecat de motociclete şi maşini Dan Untură, Chişinăul a fost pe harta mondială a pasiunii auto, la primul Distinguished Gentleman’s Drive din lume, or, ediţia a fost cu numărul 1 peste tot în lume, iar de aici încolo se va organiza în fiecare an. Aşa că, atunci când acest eveniment va ajunge unul notoriu şi de referinţă la fel cum a ajuns DGR sau alte evenimente reputate, vom putea spune cu toţii că şi Chişinăul a participat, încă de la prima ediţie!
1
2,999
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!