De pe vremea când Lancia producea bijuterii inginereşti: o superbă Flaminia GTL, scoasă la vânzare în Elveţia

22 Septembrie 2021, 21:12
Ilie Toma
Ceea ce produce astăzi Lancia, dar şi în ultimul deceniu, e o ruşine absolută faţă de gloria de cândva a acestei mărci. Dar au fost vremuri când Lancia dicta trenduri, când scotea maşini performante, superioare din punct de vedere ingineresc, superbe ca design, dorite ca şi prezenţă totală. Erau vremuri când un Mercedes, sau un BMW, parcat alături de o asemenea Lancia, ar fi părut searbăd, eclipsat de strălucirea plină de viaţă a acestui model italian. Şi, oh, maşina asta chiar putea eclipsa tot ce era în jur la vremea sa!
E o Lancia Flaminia GTL, iar cei mai mulţi dintre noi, cei crescuţi prin ţările blocului estic, ar putea să nu fi auzit niciodată de Flaminia şi ce a însemnat acest model pentru italieni. Simplu spus, era nava amiral a mărcii Lancia, model de top absolut în ierarhia lor, creat să înlocuiască renumita Aurelia. Dacă privim azi modelul ăsta, fără a-i şti istoria cronologică, am putea spune cu uşurinţă că e unul de prin anii ’70, nu-i aşa? Dar adevărul e că Lancia Flaminia a fost lansată în 1957! Într-atât de vizionară era! Deci, în 1957 germanii încă nu se debarasaseră complet de forma aia de capotă bombată şi două aripi separate, caracteristică modelelor interbelice. Iar italienii produceau deja asemenea opere de artă în ale designului auto!
Lancia Flaminia s-a produs din 1957 până în 1970 şi a existat în mai multe forme de caroserie, inclusiv coupe şi sedan cu 4 uşi şi chiar o limuzină alungită. Şi a fost unul din puţinele modele europene la care vânzările de coupe-uri le-au depăşit pe cele ale sedanului.
La nivel de inginerie, Lancia Flaminia aducea deja suspensie modernă cu dublu braţ pe puntea faţă, practicată şi azi pe modelele premium! Suspensia spate era una cu aşa-numita construcţie De Dion, care presupunea un sistem complex de reacţionare la forţele laterale. Mai mult ca atât, în acei ani, Lancia Flaminia făcea uz deja de o construcţie transaxle, ceea ce însemna că toată cutia de viteze făcea corp comun cu diferenţialul spate şi era montată pe puntea spate, nu în faţă, lângă motorul cu benzină! Astăzi, doar unele supercar-uri folosesc asemenea construcţie!
Coupe-ul Flaminia, apropo, a fost desenat de Pininfarina. Însă noi vorbim azi nu pur şi simplu de un Coupe, ci de o Flaminia GTL, iar aceste litere însemnau extrem de mult la Flaminia. Versiunile GT şi GTL au avut caroserii desenate nu de Pininfaria, ci de Carrozzeria Touring, o altă companie renumită, specializată în această direcţie. Se deosebeau mult prin design — GT-ul fiind cu ampatament mai scurt şi având doar două locuri, iar GTL-ul, lansat abia în anul 1962, era o versiune de 2+2 locuri a GT-ului, cu un ampatament mai lung. Iar ambele versiuni desenate de Carozzeria Touring puteau fi recunoscute după farurile duble în faţă şi după cele ascuţite din spate, fiind considerate cumva mai emoţionale şi mai de top decât coupe-urile obişnuite.
Şi aveau un motiv important să fie considerate aşa, pe lângă design şi forme: caroseria era construită din aluminiu la Flaminia GT şi GTL! Da, Lancia, datorită partenerilor săi, avea în anul 1962 maşini cu caroserie din aluminiu, cu mult înainte ca Audi s-o facă în anii 90, sau Mercedes încă peste mulţi ani.
Şi anume un asemenea exemplar, cu caroserie din aluminiu, e şi această bijuterie din imaginile acestui articol, scoasă la vânzare în Elveţia. Construcţia de aluminiu a avantajat-o şi la păstrarea în timp, excluzând rugina din ecuaţie. Dar, pe lângă asta, modelul în sine e o raritate absolută. Doar 300 de exemplare de Lancia Flaminia GTL s-au produs în toată istoria! Deci, maşina asta e una din cele 300!
Are un motor de 2.8 litri sub capotă, iar aici, din nou, Lancia avea o altă bijuterie inginerească. Era un motor V6, produs într-o epocă în care nimeni nu folosea motoare V6 pe scară largă! Blocurile cilindrice erau poziţionate la 60 de grade şi arborele cotit avea balansoare inovative, care confereau o echilibrare fizică fascinantă motorului, asigurându-i şi un sunet dulce, şi o funcţionare extraordinar de rafinată. Practic, motorul ăsta a deschis calea tuturor motoarelor V6 de mai departe, pentru că italienii au rezolvat problemele inginereşti care erau considerate prea complexe anterior şi alţii nu prea voiau să le rezolve, preferând să folosească motoare cu 6 cilindri în linie.
Deci, ne dăm seama ce valoare istorică are acest model de Lancia! Atât de rară, cu caroserie din aluminiu, cu cel mai inovativ motor V6, care a marcat întreaga istorie auto de mai departe! Iar pe deasupra, e şi un exemplar superb întreţinut, care a fost vreme de 45 de ani în proprietatea aceleiaşi familii din Elveţia! Ultimi câţiva ani a deţinut-o un alt colecţionar, care o şi vinde acum, însă primii 45 a fost bijuteria păstrată şi scoasă rar din garajul familiei. Or, până azi, Lancia asta a adunat doar 113,000 km parcurşi, documentaţi, cu facturi şi acte de jumătate de secol încoace!
Maşina a fost revopsită complet la începutul anilor 80, dar toate piesele au fost păstrate intacte, inclusiv habitaclul, care are o uşoară uzură dictată de timp. În 2013, în mâinile actualul proprietar, Lancia a trecut printr-o schimbare de garnitură la motor, cu verificarea tuturor componentelor interioare şi efectuarea tuturor lucrărilor necesare de împrospătate tehnică. Maşina are certificare de vehicul istoric în Elveţia şi trece reviziile tehnice oficiale odată la câţiva ani, aşa cum permite legea de acolo.
Bijuterie. Bijuterie şi iar bijuterie. Altfel nu poţi numi Lancia asta. Atât de rară, atât de specială, atât de norocos a fost exemplarul ăsta să-şi ducă viaţa prin Elveţia din 1963 până azi, în 2021! De atâta atenţie şi pasiune a avut parte! Şi a meritat-o, fără îndoială, dar e frumos că toţi proprietarii de până acum au înţeles asta şi au tratat-o cum se cuvine.
Şi toate astea fiind spuse, preţul mare anunţat pentru această Lancia nu pare deloc exagerat. Costă 95,000 franci la ea acasă în Elveţia, ceea ce ar fi cam 87,700 euro. Dacă ne-am gândi că e mult, e suficient să ne amintim de interdicţiile pe care UE, Marea Britanie, SUA, China şi Japonia vor să introducă pentru motoarele cu ardere internă la maşini noi, din anul 2030-2035. Au mai rămas doar 9-14 ani şi atunci, Lancia asta va costa nu 90 mii euro, ci 1 milion, sau chiar 2 milioane. Iar asta nu mai e o previziune sau un pariu, e o certitudine. Pentru că asemenea Lancii deja nu se mai fac. Iar într-o epocă viitoare, electrică, cu atât mai mult nu se vor mai face!
0
2,624
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!