De pe vremea când Lancia putea oferi emoţie şi dintr-un motor de 1.3 litri: o Fulvia excepţională, scoasă la vânzare în Franţa

29 Septembrie 2021, 21:33
Ilie Toma
De mai multe ori spunem că Lancia era cândva una din cele mai glorioase mărci, atât ca şi design, cât şi ca inginerie, contrastând total cu ceea ce reprezintă marca azi. Săptămâna trecută vorbeam despre o Flaminia superbă, cu primul motor V6 modern din lume, în formula lui cum e răspândit azi, iar azi vorbim despre o altă Lancia excepţională — o Fulvia în stare impecabilă, scoasă la vânzare în Franţa.
Fulvia a fost lansată mai târziu decât Flaminia şi a fost mai compactă. A debutat la salonul auto de la Geneva din 1963 şi a existat pe parcursul carierei sale atât în formă de berlină cu 4 uşi, cât şi coupe. Ba chiar la un moment dat a existat şi un soi de fastback, numit Sport.
Inginerii Lancia aplicaseră şi aici o mulţime de soluţii rare pe atunci. Maşina era cu tracţiune faţă, deşi înlocuia un model care fusese cu tracţiune spate. Motorul avea o poziţionare foarte înaintată spre faţă, fiind conectat la un soi de transaxle pe faţă, adică un soi de cutie cu tot cu diferenţial integrat în ea, adaptat din ceea ce aplica Lancia mai devreme pe puntea spate. Mai mult ca atât, inginerii Lancia au decis să creeze şi motoare cu arhitectură diferită, V4, deşi la modele similare aveau şi alte arhitecturi. Într-un final au creat un motor V4 în câteva versiuni de cilindree — de 1.1, 1.2, 1.3 şi 1.6 litri.
Totul se întâmpla într-o epocă în care foarte puţini producători reuşiseră să pună în producţie maşini cu tracţiune faţă, cei mai principali fiind Citroen, Mini şi Lancia. Şi anul 1963 era exact anul când Mini culegea lauri la raliul Monte Carlo, aşa că miza italienilor, când au dezvoltat noua Fulvia, a fost ca ea să ajungă să participe şi în competiţii motorsport. Şi aşa s-a întâmplat, modelul având sute de participări la competiţii, atât susţinute de Lancia, cât şi în cadrul echipelor independente, devenind unul din modelele Lancia cu cele mai frumoase rezultate în sport.
Iar toate astea au făcut-o şi mai îndrăgită la Lancia Fulvia. Şi, chiar dacă optai pentru un motor ce nu era în vârful ierarhiei, oricum aveau sunet magnific de V4 şi o emoţie fascinantă în condus. Exemplarul despre care vorbim noi azi e tocmai o asemenea Lancia cu motor de 1,298 m cubi, fiind şi o Fulvia 1300 S Coupe.
Motorul de aici dezvolta 91 CP şi avea două carburatoare. Maşina e fabricată în 1972 şi deja atunci avea cutie manuală cu 5 trepte. Şi, paradoxal, dar Lancia asta are doar 87,500 km adunaţi pe odometrul său vreme de aproape 50 de ani!
A fost cumpărată iniţial de un proprietar din Elveţia, care a ţinut-o ca maşină de colecţie până în 2005. Al doilea proprietar a fost un francez care a deţinut-o din 2005 până în 2014, iar din 2014 o deţine actualul colecţionar, tot din Franţa.
Acesta i-a făcut maşinii şi o restaurare completă a motorului în acel an 2014. A pus un sistem nou de răcire, a schimbat ambreiajul, şi a schimbat tot traseul sistemului de evacuare. În 2018 i-a mai făcut lucrări în valoare de 12,800 euro, printre ele numărându-se schimbarea amortizoarelor, dar şi lucrări de profilaxie şi restaurare la partea inferioară a caroseriei. I-a restaurat, practic caroseria, după care a vopsit-o din nou. De la restaurarea motorului, în 2014, şi până astăzi, maşina a parcurs mai puţin de 20,000 km. Prin urmare şi condiţia de azi e una impecabilă, excepţională chiar, atât la partea mecanică, cât şi la cea estetică.
Cât costă? Un preţ mai mult decât decent în raport cu ce s-a investit în ea şi cu istoria glorioasă a acestui model. Lancia asta are un preţ de 22,500 euro în Franţa, dar, la ingineria ei şi conotaţia sa, cooptată cu starea ei impecabilă, poţi fi sigur că peste încă 20-25 de ani ea va avea o valoare cu 6 cifre. Şi apoi, chiar fără să iei în calcul creşterea de preţ, Lancia asta e una din acele maşini de colecţie speciale, rare, cu caracter, care îţi va condimenta viaţa, fără a fi nevoie să dai sute de mii de euro ca s-o achiziţionezi, dar când îţi vei face apariţia la un eveniment de maşini de colecţie, vei fi tratat cu aceeaşi admiraţie ca şi un proprietar de Ferrari clasic sau Bentley.
0
2,064
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!