Istoria neştiută a lui Audi RS2, modelul dezvoltat de Porsche şi produs tot la o uzină a aceleiaşi mărci

28 Septembrie 2021, 21:15
Ilie Toma
Cea mai cunoscută istorie a unui model dezvoltat de Porsche pentru altă marcă e legată de Mercedes-Benz E500 în generaţia W124. Aproape cu toţii ştim deja că acel model a fost adaptat şi dezvoltat de Porsche pentru Mercedes-Benz, iar ulterior a fost şi produs la uzina Porsche din Zuffenhausen. Dar mai există o altă istorie, cel puţin la fel de fascinantă, ce vine tot cam din aceeaşi perioadă şi este istoria lui Audi RS2.
La începutul anilor 90 Audi avea dorinţa de a avea un model care să exceleze la maxim. Anii 80 au fost glorioşi pentru Audi, cu quattro şi modelele derivate, toţi asociau deja numele quattro cu Audi, toţi admirau tehnologiile mărcii, aşa că era nevoie să se treacă la un următor nivel, al unui model cu performanţă supremă. Cei de la Audi au avut ideea de a crea un break de înaltă performanţă, pe baza lui Audi 80, însă ştiau că vor avea mult de muncit la micile detalii de performanţă. Divizia Porsche Engineering îşi făcuse deja un nume sonor cu Mercedes 500E, demonstrând că poate dezvolta modele cu performanţă de top, asamblate la calitate de top, aşa că şi cei de la Audi au decis să meargă pe aceeaşi reţetă şi să le încredinţeze dezvoltarea noului model inginerilor Porsche.
Primul lucru la care au lucrat a fost motorul. L-a bază s-a luat renumitul propulsor de 2,226 cm cubi al Audi, cu 5 cilindri în linie, turboaspirat, prezent şi pe Audi S2. Doar că acolo el livra 220 CP, iar mai apoi 230 CP. Cei de la Porsche, însă au considerat că turbolag-ul e prea mare la acel propulsor, aşa că au regândit aproape toate micile detalii, inclusiv turbina, gestionarea ei, canalul de admisie, s-a montat un intercooler, s-au schimbat injectoarele, s-au refăcut designul arborelui cu came, s-a creat un nou sistem de eşapament şi s-a produs un nou sistem de managment electronic al motorului.
În rezultat au obţinut o reacţie nemaivăzut de rapidă a motorului turbo pentru acele timpuri, care a devenit mai târziu una din cărţile de vizită ale lui RS2. Motorul răspundea senzaţional de bine, chiar de la cele mai joase turaţii, şi toţi care aveau ocazia să-l conducă îl lăudau cu ovaţii. Era o creaţie genială, care fusese perfecţionată până la absolut!
În urma modificărilor Porsche, motorul de sub capota lui Audi RS2 obţinuse şi parametri fascinanţi: 315 CP şi 410 Nm! Iar toate astea se întâmplau în anul 1993! Şi apropo, Mercedes 500E era cu doar 11 CP mai puternic, dintr-o cilindree de 5.0 litri, dar cu aspirare naturală, fireşte.
Noul Audi RS2 obţinuse şi parametri dinamici senzaţionali pur şi simplu. Prindea prima sută în numai 5.4 secunde, iar vitezometrul a trebuit modificat cu gradaţii până la 300 km/h, întrucât viteza maximă oficială crescuse la 262 km/h, dar existau legende că puteai să-l urci şi mai sus în anumite condiţii!
Şi toate astea se făcuseră cu o cutie manuală cu 6 trepte, unica disponibilă pentru RS2. Fireşte, nu lipsea legendarul sistem de tracţiune integrală quattro, cu diferenţial Torsen.
Porsche a modificat suspensia lui RS2, maşina devenind cu 40 mm mai coborâtă decât un Audi 80 Avant, dar şi sistemul de frânare, pentru a face faţă performanţei. Şi pentru că se putea, Porsche a decis să folosească mai multe componente de la maşinile sale la producţia lui RS2 — jantele de exemplu, sunt de pe ediţiile Cup ale lui 964 Turbo. Oglinzile sunt de pe acelaşi model Porsche, la fel ca şi farurile de ceaţă. Porsche a mai creat bare de protecţii noi şi alte detalii de design exterior şi interior, pentru a distinge noul model de break-urile obişnuite Audi 80.
În rezultat, când a fost arătat publicului în toamna anului 1983, Audi RS2 a devenit cel mai rapid break din lume şi totodată primul model Audi din gama RS. Da, anume de la acest model au pornit RS-urile actuale Audi! Producţia a început în martie 1994, tot la aceeaşi uzină din Zuffenhausen unde fusese produs mai devreme şi Mercedes 500E W124, şi a durat doar până în iulie 1995, Audi RS2 devenind instantaneu o legendă adorată a mărcii Audi.
Şi, la final, îşi zicem încă două secrete ale lui Audi RS2. S-au produs doar 2,891 de exemplare de Audi RS2, ceea ce face din acest model unul din cele mai rare din lume! Iar al doilea secret e că, dacă vei privi atent emblemele RS2 de pe hayon sau de pe grila radiatorului, vei vedea scris discret în interiorul emblemei cuvântul „Porsche”, ca o dedicaţie din partea inginerilor Porsche care au vrut să pună sufletul performanţei supreme acestui model Audi, dar şi ca o mulţumire ca datorită acestui proiect şi a celor anterioare, oferite de Mercedes şi alţi producători germani, marca Porsche a putut rezista în timpuri grele pentru ea. Aşa că, cine are azi un Audi RS2, se poate considera proprietarul uneia din cele mai rare şi mai geniale bijuterii de pe planetă, din câte s-au produs vreodată!
0
9,525
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!