Maşini făcute să ţină o viaţă: o legendară Toyota Land Cruiser FJ70 cu parcurs infim, scoasă la vânzare în Spania

20 Septembrie 2021, 20:39
Ilie Toma
Ce poate fi mai frumos la ochirea unui automobil clasic decât să găseşti un exemplar al unui model cunoscut mai ales pentru fiabilitatea sa excepţională, şi totodată să descoperi că exemplarul ochit de tine are atât de puţini kilometri parcurşi, încât e ca şi cum legenda aproape că n-a fost folosită niciodată, fiind o maşină aproape în condiţie de nou. E ca şi cum resursele ale inginereşti inepuizabile, care-i garantau indestructibilitatea, sunt abia la început, şi abia aşteaptă să stea la discreţia ta!
Tocmai asta e acest exemplar de Toyota Land Cruiser FJ70. O bijuterie cu parcurs infim, scoasă acum la vânzare în Spania la un preţ aproape incredibil de bun pentru asemenea modele. Şi îţi spunem imediat de ce modelele FJ din gama Land Cruiser sunt mai adorate şi mai preţuite decât toate celelalte.
Când vine vorba de Land Cruiser, trebuie să recunoaştem că Toyota făcut cam întotdeauna maşini durabile, aproape indestructibile. Dar printre ele, versiunile cu ampatament mai scurt, numite cel mai des cu indicele FJ, şi-au câştigat un loc aparte în inimile pasionaţilor, atât datorită faptului că erau şi mai capabile în offroad, cât şi datorită designului mai atrăgător şi mai jovial. Iar dintre toate acestei versiuni, FJ70-ul clasic a ajuns poate cea mai căutată bijuterie din toată gama Land Cruiser.
Iar ceea ce avem noi aici e un asemenea FJ70 clasic, dar cu o anumită precizare. Generaţia asta, în funcţie de motorul de sub capotă, avea numele un pic diferit, deşi era efectiv aceeaşi maşină. Astfel, versiunile care aveau motorul pe benzină cu indicele 22R, unul la fel de legendar, de altfel, purtau numele oficial de R70, nu FJ70. Aşa că, pur documental, maşina asta e un R70.
Motorul R22 de sub capotă e un benzinar aspirat natural, de 2,446 cm cubi, cu 4 cilindri în linie, care dezvolta 105 CP. Motorul a fost multă vreme în producţia celor de la Toyota, iar în anul 1990, când a fost produs acest exemplar de Land Cruiser, aici fusese instalată una din ultimele lui versiuni, printre cele mai puternice pentru 22R.
Aşadar, maşina are azi 31 de ani de când e fabricată. Fireşte, offroader-ul are tracţiune integrală, cu demultiplicator de cuplu şi punţi rigide, dar şi diferenţiale blocabile, aşa cum era firesc în acele vremuri, pentru asemenea vehicule, şi cum e aproape pe cale de dispariţie azi. Dar în anul 1990 nu se inventase nici RAV4, nici vreun alt SUV modern, aşa că asta era versiunea cu care alegeai să mergi în zonele de litoral sau de munţi sau orice alt mod activ de viaţă ai fi avut. O puteai cumpăra şi pentru expediţii în jurul lumii, că ai fi revenit fără probleme şi probabil ai fi putut face înconjurul planetei şi de 10 ori, iar maşina să tot reziste. Exemplarul ăsta, însă, are doar 62,400 km făcuţi în cei 31 de ani!
Toyota asta e fost comandată iniţial de un diplomat olandez detaşat la ambasada ţării sale în Marea Britanie, fiind aleasă într-o culoare opţională de verde cu nuanţe bej, după cum o descrie denumirea oficială a vopselei. Acesta a avut şi bugetul şi libertatea excepţiilor diplomatice de a şi-o comanda cu volan pe stânga. Ba mai mult ca atât, tot statutul său diplomatic i-a şi permis s-o importe, or, asemenea Toyota Land Cruiser R70 nici nu se importau în mod oficial în Europa!
Aşa ajuns maşina asta să slujească ambasada într-un mod foarte lejer, or, diplomaţii nu prea au ce face cu asemenea Land Cruiser-e în Marea Britanie, decât în nişte rare escapade private. Diplomatul a plecat din Marea Britanie, dar nu şi-a mai luat maşina cu el în Olanda, aşa că ea a ajuns a rămâne tot în Marea Britanie, abia în 2018 fiind cumpărată de un spaniol şi fiind importată în Spania.
De atunci şi până azi spaniolul i-a făcut toate lucrările de mentenanţă necesare, fără a o restaura, pentru că maşina e într-o stare superbă pentru vârsta sa, având doar mici urme de trecere a timpului. Doar două zone minore de la aripile spate, în ambele părţi, s-au dovedit a fi vulnerabile la clima umedă britanică şi au mici puncte de rugină, care ar trebui înlăturate, pentru ca acest Land Cruiser să-şi menţină şi mai departe starea excepţională. Vânzătorul de azi menţionează, însă, că lasă aceste lucrări pe seama următorului cumpărător colecţionar, ca acesta să vadă starea brută a maşinii, înainte de a decide dacă o restaurează mai amplu sau dacă efectuează doar lucrări cosmetice minore.
Starea motorului, a cutiei cu 5 trepte şi sistemului de tracţiune integrală e una fără cusur, ca de altfel întreaga stare tehnică a maşinii. E pur şi simplu indestructibilă, după cum spuneam, şi dacă o mai rulezi din când în când, această Toyota pur şi simplu va ţine o viaţă, pentru că aşa a fost proiectată.
Habitaclul e într-o stare estetică la fel de bună, maşina asta încă emanând prospeţime din ea. Eh, şi imaginează-ţi cum ar putea să arate după o vizită la un atelier de detailing minuţios, sau după ce un proprietar pasionat i-ar curăţa fiecare por de plastic şi ar împrospăta-o niţel.
În fine, cât crezi că poate costa un asemenea offroader legendar de colecţie, cu doar 62,400 km parcurşi? Apropo, proprietarul de azi menţionează că există un întreg dosar de acte la istoria sa, cu toată perioada când s-a aflat în mâinile diplomatului olandez şi după aia, până la ziua curentă, aşa încât să poţi fi sigur de transparenţa absolută a istoriei acestei Toyota. Aşadar, exemplarul ăsta de Land Cruiser, cu parcursul său infim, cu starea sa excepţională şi toată istoria documentată, costă exact 24,000 euro azi în Spania. Suma poate părea mare dacă n-ai urmărit niciodată preţurile Land Cruiser-elor clasice din gama FJ, dar dacă aruncăm o privire la exemplarele bune, vom constata două lucruri — că asemenea exemplare, cu 62 mii km parcurşi, practic nu mai există, şi că preţul cerut de spaniol e mai mult decât decent.
Şi acum, la final, Toyota asta mai are o picanterie specială. Pentru că poate fi adorată nu doar de colecţionarii de maşini clasice, care să caute piese rare şi valoroase, şi care ar aprecia-o cu siguranţă. Ea poate la fel de bine să aprindă o scânteie în sufletul oricărui pasionat de vehicule de offroad moderne sau din perioadele recente, care nu s-a gândit niciodată să devină colecţionar de modele legendare clasice. Privind-o, ştiindu-i istoria şi gloria acestui model, însă, e suficient să fii pasionat de offroad ca să-ţi licărească ochi la ea şi să te transformi cât ai clipi în acel om care şi-o doreşte cu ardoare. E prea frumoasă ca să te lase indiferent. E prea bună, prea cum se făcea odată ca să nu o admiri cel puţin!
0
15,381
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!