Noul Audi grandsphere, sau cum ar putea arăta viitorul Audi A8 electric, condus autonom, cu volan retractabil

3 Septembrie 2021, 10:36
Ilie Toma
Audi a dezvăluit astă noapte un nou concept, foarte aşteptat mai ales pentru că acesta ar putea prefaţa fie viitoarea generaţie Audi A8, fie un concurent pentru Mercedes EQS. Însă, spre deosebire de Mercedes-Benz, Audi a mers din nou ceva mai departe în ideile revoluţionare. Ştim că este deocamdată un concept, nu un model de serie, dar trăim în vremuri în care mult mai mult din ceea ce e prezentat ca şi prototip poate ajunge în producţia de serie şi totodată trăim în vremuri în care doar asemenea soluţii revoluţionare puse pe un model de serie îl pot distinge din mediocritate. Şi întrucât Audi are deja un RS e-tron GT, iar informaţiile de azi pun un accent mult mai mare pe calităţile din palmaresul segmentului de A8, suntem înclinaţi să credem că această creaţie se va materializa într-un viitor Audi A8. Şi e o creaţie cu adevărat impresionantă.
În primul rând, să face o claritate vizavi de confuzia cu numele de sphere, care ar putea apărea. La 11 august Audi a prezentat un alt concept, skysphere, iar conceptul prezentat azi e grandsphere. Liniile de design sunt asemănătoare, dar e vorba de creaţii total diferite — acela era un roadster cu lungime modificabilă, iar ceea ce avem azi e un sedan mare, cu lungime fixată, la 5.35 metri. Deci, cam cât un Audi A8 cu ampatament mărit.
În al doilea rând, interiorul este cel care fascinează cel mai mult la creaţia prezentată azi şi o face prin câteva mişcări inteligente, ca un soi de şah mat în adresa planşei de bord plină de ecrane din Mercedes EQS. Audi grandpshere are două moduri de operare — cu volan şi fără volan! Când activezi modul cu volan, volanul iese din planşa de bord, cu tot cu un display discret şi minimalist în faţa lui, în rol de cadrane de bord.
Şi mai fascinant, materialul ce părea o inserţie de lemn, şi care forma textura planşei de bord, devine un display cu un soi de realitate augmentată, păstrând textura de lemn, dar în acelaşi timp afişând hărţi, trasee, cifre şi orice ai mai avea nevoie în condus. Ne-am putea întreba cum ar fi posibil din punct de vedere tehnic una ca asta, dacă nu e doar o idee frumoasă, imposibilă de realizat. Dar Audi a găsit soluţia, se pare. E vorba de proiecţie digitală pe lemn, făcută dintr-o fâşie discretă de deasupra, ce constituie şi conturul planşei de bord!
Şi Audi face o aluzie aproape directă la concurenţii săi, menţionând că în acest fel scapă de epoca ecranelor mari şi nearmonioase, puse ca nişte cărămizi, scapă de acele suprafeţe plate şi negre, şi creează în sfârşit ambianţa digitală a luxului de viitor, integrat perfect organic în materialele adevărate, naturale. Şi poate asta e cea mai fascinantă revoluţie pe care o va aduce în viitorii ani acest concept, făcându-ne să privim la maşinile de azi cu plăcile alea imense de interior ca la nişte dinozauri. Şi sincer, Audi a făcut de multe ori revoluţia în segmentul de lux prin gândire mult mai progresistă, provocând accentul pe opulenţă din aia leneşă a concurenţilor săi. Şi, se pare, a făcut-o din nou în formă de concept, iar în curând o va face şi-n producţia de serie.
Dar modul fără volan e şi mai fascinant, la o adică. Printr-o simplă apăsare de buton, întreg volanul cu tot cockpit-ul său se retrage în planşa de bord, aceasta se închide, proiecţiile digitale pe lemn se sting sau sunt minimizate, iar cei de la bord au o ambianţă şi mai neintrusivă, şi mai naturală. Fireşte, se presupune că maşina poate înainta în asemenea mod, iar pentru a face asta, e nevoie de condus autonom. Noul grandsphere e dotat la nivel de tehnologie pentru a putea face asta, conformându-se nivelului 4 de condus autonom, dar, fireşte, anumite restricţii legislative ar putea să împiedice implementarea totală a acestei funcţii în producţie.
Noul Audi grandsphere vine şi cu alte soluţii îndrăzneţe de design. Uşile spate se deschid în still Rolls-Royce, iar montantul din mijloc lipseşte cu desăvârşite. Iar materialele de la interior exclud total cromul ăla învechit deja, şi, paradoxal, pielea! Pentru că, zice Audi, pielea nu mai înseamnă lux, cel puţin nu lux inteligent. Aşa că se vor folosi doar materiale textile inteligente, din surse reciclate.
Pe bancheta spate, nu avem fotoliile alea separate ca nişte tronuri egocentrice. Avem o banchetă aerată, spaţioasă, în care să te simţi ca acasă sau ca într-un studio de design. Poţi avea şi o floare pe centru, dar asta sigur nu mai ajunge în producţie. E doar aşa, ca să ne sugereze acum cât de natural a fost gândit acest vehicul.
Designul exterior nu e mai puţin lipsit de efect. Forme proeminente foarte îndrăzneţe duc spre un posterior total diferit faţă de tot ce a avut Audi până acum. E şi futurist şi retro în acelaşi timp parcă, evocând cumva liniile alea de Citroen din anii 60-70. Iar accentele retro ne sunt confirmare şi de jante, pe care Audi le-a luat de la un concept de-al său din anii ’90, Audi Avus.
Şi, în fine, cum era şi firesc, noua creaţie e una cu propulsie electrică, cu un substrat foarte apropiat de sistemul actual de pe RS e-tron GT şi Porsche Taycan. Sistem de 800 volţi, încărcare rapidă de până la 270 kW, o baterie imensă de 120 kWh şi o autonomie de circa 750 km. Nu lipseşte nici suspensia pneumatică, multilink pe spate şi pe faţă, şi o consistenţă inginerească pe măsură.
Dar, totuşi, marea revoluţie e la interior, acolo unde conceptul ăsta chiar va schimba percepţia a ceea ce e normal, iniţial în segmentul de lux, apoi foarte posibil pentru segmente mai largi. E o redefinire curajoasă a ceea ce înseamnă lux, până la urmă, şi tocmai asta trebuie să facă liderii, să vină cu asemenea idei revoluţionare, generatoare de trenduri, care să fascineze profund.
0
1,816
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!