Povestea neştiută a acestui VW, fără de care nu ar fi existat sistemul quattro de la Audi

23 Septembrie 2021, 21:33
Ilie Toma
Când vorbim despre sistemul de tracţiune integrală quattro, aproape cu toţii ne amintim de legendarul Audi quattro de raliu şi de anul 1980. Pentru că atunci, într-adevăr, acel bolid de raliu a făcut furori în cursă şi a schimbat toată istoria raliurilor, dar şi istoria mărcii Audi, plasând-o drept pioner al sistemelor de tracţiune integrală pe autoturisme. Dar quattro n-a apărut pur şi simplu deodată în acele curse de raliu. A fost nevoie de timp şi de eforturi incredibile ale unor ingineri, toate parte a unei poveşti neştiute, fără de care quattro n-ar fi fost posibil.
În anii ’70, armata germană le trimisese mai multor producători solicitări de a propune proiecte ale unui offroader 4x4 uşor, dar foarte capabil şi totodată la un preţ decent. Audi tocmai îşi unise forţele din Auto Union şi DKW şi era deja parte a grupului Volkswagen. Iar DKW livrase anterior nişte vehicule 4x4 armatei, numite Munga. Cei de la VW şi Audi au decis să participe şi ei la solicitările armatei şi să dezvolte un nou vehicul, folosind experienţa lui Munga, nu şi substratul tehnic, care trebuia să fie unul nou. Inginerii Audi au fost cei care au primit sarcina dezvoltării vehiculului ce avea să devină VW Iltis, într-o mişcare a lor ce trebuia să asigure armata că achiziţia de VW-ul ar fi un pas bun şi de imagine pentru armată.
Inginerii au luat la bază un cadrul dur ce se inspirase de la Munga, iar sistemul de tracţiune integrală l-au dezvoltat folosind componente de pe Audi 100, deşi Audi 100 încă nu avea tracţiune 4x4, fireşte. Însă toate componentele de tracţiune, diferenţiale, totul fusese dezvoltat de către cei de la Audi, gândind în spiritul performanţei lor. Sistemul l-au cuplat cu un motor de VW pe Iltis, care producea 75 CP şi avea 1.7 litri cilindree. Era anul 1976 în calendar. Iar asta înseamnă că Iltis fost creat înainte până şi de Mercedes-Benz G-Class.
Iltis a ajuns a fi produs şi vândut armatei germane, începând cu anul 1978, în anii ce-au urmat VW producând 8,800 unităţi pentru necesităţile militare ale Germaniei, apoi din 1981 au licenţiat şi producătorul canadian de avioane Bombardier ca acela să construiască Iltis pentru armata canadiană şi belgiană, fiind asamblate încă peste 2,500 unităţi. Dar, revenind la anul 1980, inginerii Audi şi VW nu se putea linişti cu ideea ca acel sistem de tracţiune integrală, dezvoltat de ei, să fie folosit doar pentru scopuri militare. Era prea bun, avea în el un potenţial uriaş de a fi folosit în mult mai multe scopuri. Iar la sfârşitul anilor ’70 ideea de tracţiune integrală începuse să prindă atractivitate pentru maşinile mai democratice şi mai simple, în mare parte şi datorită raliului Dakar. Aşa a apărut şi Niva, una din primele maşini cu tracţiune 4x4 care nu era construită pe cadru dur, dar care demonstrase capacităţi de offroad extraordinar de bune. Deci, era clar că publicul devenea tot mai atras de acestei capacităţi.
Aşa că cei de la Audi şi VW s-au gândit să pregătească Iltis pentru Dakar, să-l pună acolo în competiţia supremă, perfecţionându-i sistemul de tracţiune integrală. VW a mai avut şi un interes financiar din acel raliu Dakar. Armata franceză contractase în 1979 o primă partidă de Mercedesuri G-Class, iar Audi şi VW s-au gândit că dacă Iltis va avea performanţe la raliul Dakar, organizat de francezi, ar putea convinge armata franceză să cumpere Iltis-uri în loc de G-Class. În acei ani raliul chiar pornea din Paris şi mergea pe o distanţă de 10,000 km prin Sahara până în Senegal, la Dakar.
Aşa au ajuns 4 exemplare de Iltis să fie puse în ediţia din 1980 a raliului Dakar, cu motoare modificate să dezvolte 100 CP şi cu perfecţionare din partea inginerilor Audi. Se întâmpla la început de an, aşa cum se întâmplă de fiecare dată cu raliul Dakar. Deci, raliurile cu Audi quattro încă nu avuseseră loc şi nimeni încă nu văzuse vreodată un Audi quattro.
Şi, surprinzător, VW Iltis a câştigat ediţia din 1980 a Dakar-ului, urmat pe locul 2 tot de un Iltis! Celelalte două au ajuns pe locurile 4 şi 9, deci toate au ajuns la final cu bine, iar în acel ani ei au concurat şi cu Niva, şi Range Rover-e, şi cu Renault 4. VW-urile s-au dovedit a fi extraordinar de durabile, însă, inclusiv acel sistem de tracţiune integrală. Şi tot acel sistem a demonstrat că poate alerga excelent şi la viteză mare, pe teren dificil.
După succesul răsunător de la Dakar, o echipă de ingineri a mers în Suedia pentru a testa şi pe zăpadă acest sistem şi au rămas încântaţi ce poate el face. Era clar, sistemul de tracţiune integrală era formidabil şi trebuia să fie pus pe Audi, acolo unde ar fi trebuit să stea din start.
Aşa că cei de la Audi, inspiraţi de succesul lui Iltis de la Dakar, au decis să debuteze în cursele de raliu în 1980 cu un Audi quattro, conceptul sistemului de tracţiune integrală al căruia era identic cu cel de pe Iltisurile din Dakar.
Iar de aici încolo, ştim succesul răsunător al Audi quattro la Dakar şi ce a însemnat mai departe pentru Audi sistemul quttro. Însă totul a pornit de la acest offroader necunoscut, vândut aproape în întregime doar militarilor, care a participat scurt la Dakar, a dovedit ce a trebuit să dovedească şi a plecat în istorie, lăsând loc pentru Audi să culeagă gloria a ceea ce înseamnă quattro!
0
4,624
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!