Povestea unui magnific Ford Thunderbird Turbo Coupe şi a lui Eduard Palaghiţă, omul care tocmai şi l-a cumpărat, în SUA

4 Septembrie 2021, 15:01
Ilie Toma
Povestea asta poarte părea despre un oarecare Ford la prima vedere şi despre un om care tocmai şi l-a cumpărat, în SUA. Dar acest Ford e unul din cele mai magnifice şi mai rare modele produse vreodată de compania americană, de fapt. Iar întreaga poveste este despre creaţii geniale în lumea auto şi despre pasiuni pentru maşini, care ţin o viaţă, din copilărie până la viaţa de adult, şi ţin inclusiv când mulţi dintre noi ajuns să facă parte din diaspora, departe de locurile în care ne-am născut.
Să începem cu maşina, numele complet al căreia e Ford Thunderbird Turbo Coupe. De ce e atât de specială? Ei bine, numele de Thunderbird a fost atribuit unei întregi familii de modele Ford, produse de-a lungul istoriei în 11 generaţii distincte. Primul Thunderbird s-a lansat în 1954 şi era o decapotabilă cu două locuri şi cu acoperiş textil sau o piesă detaşabilă pe care o puteai fixa pentru perioade mai lungi. A fost promovat ca prima maşină egoistă luxoasă, personală, pentru plăcerea pură a celui de la volan, iar acea plăcere a fost subliniată şi de prezenţa unor motoare V8 de până la 215 CP, apoi 225 CP, apoi chiar 245 CP, pentru ca spre finalul primei generaţii să există şi un motor de 300 CP cu supercharger.
Au urmat noi şi noi generaţii, cu siluete total diferite de caroserie şi cu variaţii de la două locuri la patru locuri, de la coupe la cabrio, ba chiar şi sedan. Dar întotdeauna toate aceste variaţii s-au învârtit în jurul ideii de maşină egoistă, luxoasă, plăcută în primul rând pentru cel de la volan.
Iar maşina despre care vorbim noi azi e derivată din generaţia a 9-a, produsă între 1983 şi 1988. Generaţia precedentă, a 8-a, fusese afectată de motoare mai slabe, de până la 131 CP, din cauza restricţiilor de emisii, aşa că gloria ei părea să se stingă, fiind nevoie de un nou suflu major, pe care inginerii şi designerii Ford l-au pus pe generaţia a 9-a. Au schimbat total designul, migrând de la formele rectangulare la cele mai moderne şi mai îndrăzneţe, dar au pus şi motoare mai interesante, pe lângă cele mai anemice, pe care le păstraseră mai mult impuşi. Acele interpretări de vârf au venit sub forma lui Thunderbird Turbo Coupe, în 1983. Sub capota acestei versiuni, în 1983, se afla un motor cu de 2.3 litri, de 4 cilindri, care dezvolta 144 CP iniţial. Puterea a fost crescută ulterior la 158 CP, iar după actualizarea din 1986, motorul a mai primit şi un intercooler, datorită căruia şi-a crescut puterea la 193 CP (190 cai în unităţile de măsură americane). Ei bine, anume despre o asemenea versiune finală şi savuroasă vorbim noi azi. Ceea ce vedem în faţă e un Ford Thunderbird Turbo Coupe din 1988 şi, aşa cum spuneam, e unul din cele mai savuroase modele Ford produse vreodată şi, în această ipostază, ea s-a produs doar timp de 2 ani.
Avea un design accentuat cu mici inserţii roşii, discrete, iar exemplarul ăsta vine şi vopsit într-o culoare neagră, cu jante negre. Cunoscătorii observau şi guri în capotă, făcute pentru răcirea mai eficientă a motorului turbo. Iar interiorul său era un adevărat templu al egoismului tipic de Thunderbird Coupe, cu întreaga consolă delimitată pentru şofer şi un hi-tech specific anilor 80.
Consola centrală cuprindea, spre exemplu, nu doar un sistem audio, ci şi un amplificator separat, cu egalizator de sunet, în stilul celor mai bune sisteme audio americane. Iar oglinzile, geamurile şi scaunele erau ajustate electric, printr-un panou de comandă de pe tunelul central. Fireşte, ambianţa roşie a habitaclului, cu velur şi alte materiale moi, făcea parte din peisaj, dar era opţională.
Maşina asta era atât de specială, încât performanţa motorului turbo de 4 cilindri o depăşea pe cea a V8-urilor imense, aspirate natural de pe acelaşi model. În SUA, acest Ford fusese gândit şi pentru a concura cu modele de import, precum Audi Coupe, Saab 900 Turbo sau Toyota Supra.
Turbo Coupe avea o suspensie mai avansată decât cel standard, fiind, de fapt, prima maşină americană cu suspensie ce avea reacţii ajustabile electronic, cam de tipul celor prezente azi pe mai multe maşini premium! Ba chiar rigiditatea în cazul lui Ford era schimbată continu de maşină, pe baza datelor de viteză, unghi de virare sau chiar presiune în turbină! Fireşte, exista şi un buton prin care puteai să le pui în poziţie fermă fixată, dacă voiai. Maşina asta a fost atât de genială la timpul său, încât a fost poreclită „alergătorul de autobahn-uri din SUA”, iar reputata revistă Motor Trend i-a acordat titlul de maşină a anului.
Ei bine, şi uite că exemplarul ăsta negru, superb, de Ford Thunderbird Turbo Coupe a ajuns pe mâinile lui Eduard Palaghiţă în SUA, un român originar din Braşov, stabilit peste ocean încă în 1995. Iar Eduard are o poveste superbă, despre care noi am scris în luna aprilie a acestui an. E poate cel mai înflăcărat pasionat de maşini româneşti din SUA, având o renumită Dacia 1300 oranj, dar şi un Aro unic, pe ambele importându-le prin propriile forţe din România în SUA. Eduard trăieşte în New York şi e cunoscut pentru faptul că pasiunea sa pentru maşini s-a transformat într-una din cele mai frumoase activităţi profesionale pe care ţi le poţi imagina: are o companie ce caută şi livrează automobile clasice, deosebite, pentru filmările peliculelor de la Hollywood! Atât Dacia sa, cât şi Aro, au participat într-o serie lungă de filme renumite, despre care scriam în an articolul din aprilie şi continuă să o facă periodic în noi şi noi filme. Dacă n-ai văzut cumva acel articol, ţi-l recomandăm cu toată căldura şi sinceritatea, te va impresiona!
Şi acum, iată, Eduard şi-a adăugat la colecţia sa de maşini clasice un model american legendar. Am discutat cu el direct, pentru a-l întreba ce l-a determinat şi care e istoria din spatele acestei achiziţii atât de speciale. Ne-a spus că tatăl său a avut un Ford Thunderbird din 1994, pe când el era doar un copil. I s-a părut cea mai superbă maşină la vremea aia, stând în scaunul pasagerului. A prins pasiunea pentru ea încă de atunci, din copilărie.
Fiind în SUA, câţiva ani în urmă a văzut acest Thunderbird parcat pe strada lui. „Nu ştiam al cui e, am stat acolo câteva minute să îl admir. Din acel moment am ştiut că într-o bună zi trebuie să am şi eu unul.” — ne destăinuie Eduard. Începuse să caute pe net, dar nu găsea combinaţia asta de negru pe dinafară şi interior roşu. Toate erau ori cu interior negru, ori cu interior ce combina gri şi albastru. Din când în când mai vedea maşina, dar era evident că de obicei stătea în garaj, şi era parcată pe stradă doar când era scoasă la plimbare.
„După un an, m-am întâlnit cu un prieten vechi cu care mergeam la evenimente când eu aveam un Camaro, iar el avea un Pontiac Trans Am. Sunt teoretic acelaşi maşini doar mici diferenţe estetice. Am vorbit cu el şi mi-a spus că acum are un Thunderbird, cel care îl vedeam pe stradă! M-am bucurat mult că am găsit proprietarul şi instantaneu i-am spus dacă vreodată se decide să îl vândă să mă contacteze pe mine mai întâi.”, ne spune Eduard în continuare. Dar a mai trecut un an şi Eduard nu mai văzuse maşina, uitând de ea. Acum câteva luni, a văzut-o din nou şi l-a sunat pe acel prieten, ca să treacă pe la el cu bijuteria sa. Au stat la vorbă vreo jumătate de oră, timp în care Eduard şi-a convins amicul să i-o vândă. Motivul pentru care nu văzuse maşina e că i se făcuse o revizie completă, pentru care existau chitanţe de peste 4,000 dolari SUA. Şi amicul său tocmai începuse un nou proiect, cu un Mercury Grand Marquis, în care a pus un motor de Corvette, prin urmare era exact momentul potrivită să dea Fordul în mâini bune mai departe.
Amicul săi îi cerea 10,000 dolari pe acest Thunderbird Coupe, discuţiile mai continuau asupra preţului, dar timp o săptămână doi prieteni mecanici de-ai lui Eduard i-au zis că face cea mai mare greşeală dacă scapă maşina asta, întrucât e într-o condiţie perfectă. A bătut palma imediat şi uite aşa a ajuns în mâinile lui, ca un vis împlinit. O conduce cât de des e posibil, mult mai mult ca pe oricare altă maşină clasică din colecţia sa, pentru că o adoră pur şi simplu. Îi aminteşte de copilărie, de visul pentru acest model, de însăşi esenţa pasiunii sale auto, iar condusul acestui Ford e pur şi simplu incredibil de savuros! La 2,500 rpm, turbina îşi arată muşchii şi instantaneu ai zâmbet pe faţă — ne zice Eduard.
Ceva mai târziu Eduard ne-a trimis şi pozele cu cheile originale de la Thunderbird Turbo Coupe, pe care le-a căutat o lună! Un tip i-a cerut 100 dolari pe ele, dar, ştiind că altcineva căutase un an până a găsit asemenea chei, le-a luat imediat. Acum are şi acest condiment final în mâinile sale.
Aşa că acum, pe străzile New York-ului sau pe magistralele extraurbane americane, l-ai putea vedea pe Eduard Palaghiţă, conducându-şi visul. E un român din Braşov, stabilit de peste 25 de ani în SUA, dar care nu şi-a uitat pasiunile auto. Nici pasiunea pentru maşinile româneşti pe care le-a îndrăgit în copilăria sa din România, nici pasiunea pentru acest Ford Thunderbird, la care a început să viseze de mic copil, fiind pasager în maşina tatălui său!
0
11,725
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!