Realitatea drumurilor pentru electromobile: 10 state membre UE, printre care şi România, nu au nici măcar o staţie electrică la fiecare 100 km de drum

9 Septembrie 2021, 10:32
Redacţia PiataAuto.md
Asociaţia Producătorilor de Automobile din Europa (ACEA) publică azi rezultatele unui studiu, în care a analizat care e realitatea drumurilor din Europa, cu care sunt întâmpinare automobilele electrice, tot mai des lansate în ultimul timp şi cu o expectanţă de creştere puternică în viitorii ani.
Studiul s-a concentrat pe analiza infrastructurii de staţii electrice din ţările Uniunii Europene, or, disponibilitatea lor e una crucială pentru ca automobilele electrice să fie cu adevărat utilizabile şi plăcute pentru proprietarii lor, dar şi să fie atractive pentru cei ce abia se gândesc să cumpere un automobil nou. S-a luat la bază un indicator important, şi anume numărul de staţii publice din fiecare ţară, raportat la distanţa totală a reţelei de drumuri din acea ţară. În acest indice au intrat toate tipurile de staţii, atât fast charge, cât şi cele mai lente, de tip AC, şi totodată atât cele gratuite, cât şi cele cu plată.
Rezultatele au fost alarmante chiar şi pentru cei de la asociaţia de producători. În timp ce mărcile auto lansează modele electrice pe bandă rulantă şi anunţă planuri de a renunţa cu totul la motoare cu ardere internă în următorii ani, o mulţime de ţări din Uniunea Europeană au mai puţin de 1 staţie electrică la fiecare 100 km de drumuri din ţară. Cea mai gravă e situaţia din Grecia, Lituania, Polonia şi România, unde autorii studiului au concluzionat că şoferii de maşini electrice trebuie uneori să parcurgă şi 200 km între staţii. „Cu o asemenea infrastructură, nu putem să ne aşteptăm ca în aceste ţări, cumpărătorii să vrea să cumpere o maşină electrică”, a menţionat directorul general al ACEA, Erik-Mark Huitema.
Top 5 ţări UE cu cel mai mic număr de staţii electrice la 100 km de drumuri:

1. Lituania — 0.2
2. Grecia — 0.2
3. Polonia — 0.4
4. Letonia — 0.5
5. România — 0.5

La nivelul întregii UE, numărul de staţii rămâne a fi oricum prea mic, chiar şi pentru numărul actual de electromobile, nemaivorbind de viitoare creşteri. Tocmai 18 ţări din UE au mai puţin de 5 staţii electrice la 100 km, cifra de 5 fiind considerată un standard acceptabil pentru perioada prezentă.
Doar 4 ţări UE au mai mult de 10 staţii la fiecare 100 km de drum, deci doar 4 ţări din întreaga Uniune Europeană se pot lăuda cu o situaţie mai favorabilă pentru electromobile în prezent.

Top 5 ţări UE cu cel mai mare număr de staţii electrice la 100 km de drumuri:

1. Olanda — 47.5
2. Luxemburg — 34.5
3. Germania — 19.4
4. Portugalia — 14.9
5. Austria — 6.1

Aşadar, contrastul dintre ţara cu cele mai multe prize per 100 km, Olanda, şi ţara cele mai puţine, Polonia, e de-a dreptul izbitor. Olanda are o staţie aproape la fiecare 2 km de drumuri din ţară, în timp ce Polonia, o ţară de 8 ori mai mare ca şi suprafaţă, are în mediu o staţie la 250 km!
Cei de ACEA atenţionează că planul de restricţionare a normelor de emisii, al Comisiei Europene, prevede reducerea cu 55% a emisiilor de CO2 până în 2030, iar ca să realizeze asta, producătorii vor fi impuşi să vândă milioane de automobile electrice. Însă acele milioane de maşini nu vor avea cum să fie cu adevărat utilizate, în contextul infrastructurii actuale şi a ritmului de dezvoltare a acestei infrastructuri.

Deci, care crezi că va fi situaţia în următorii 5-10 ani? Cum vom alimenta atâtea maşini electrice, când ele vor fi cu milioanele pe străzi?
0
1,242
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!