Ingineria fascinantă a zilelor noastre: calea ferată de peste 100 miliarde de dolari, construită în deşert

28 Octombrie 2021, 13:43
Redacţia PiataAuto.md
Calea ferată, în esenţă, nu e nicidecum o tehnologie nouă sau foarte fascinantă, stând la baza transporturilor omenirii încă de la începuturile motoarelor cu aburi. Dar, deşi azi e considerată una din cele mai eficiente forme de transport terestru, există locuri în lume unde construcţia acesteia era considerată imposibilă, nefezabilă sau prea dificilă până acum: deşerturile cu dune. Vânturile de aici ar putea uşor să acopere o asemenea cale ferată şi s-o facă inutilă. Şi totuşi, câteva soluţii inginereşti au făcut posibilă demararea unuia din cele mai fascinante şi grandioase proiecte de infrastructură modernă: construcţia unei reţele de căi ferate în Orientul Mijlociu, printre deşerturi şi munţi, trecând prin mai multe ţări din regiune şi având un cost de peste 100 miliarde de dolari.
Ideea de a construi această cale ferată a apărut la grupul GCC al ţărilor din regiune prin 2008-2009, când criza financiară redusese costul petrolului, iar liderii acestor ţări au înţeles că ar fi cazul să-şi accelereze tranziţia la o mai mare diversificare economică. Problema multor regiuni, însă, e lipsa unor conexiuni rapide între diverse puncte, oraşe şi porturi, care ar permite intensificarea activităţii economice. Se poate transporta pe mare, dar e lent. Se poate transporta cu camioane, dar scara e mult mai mică. Cu avioane cargo — e prea scump pentru un preţ competitiv. Şi atunci toţi şi-au amintit de renumita cale ferată, care e mult mai ieftină în cost per tonă, iar cu trenuri moderne poate fi şi foarte rapidă.
Aşa a fost aprobat în 2009 proiectul acestei reţele de căi ferate de care vorbim azi şi care ar fi conectat într-o reţea comună puncte importante din Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Oman, Qatar şi Kuwait. Costul urma să fie divizat între state, fiecare construindu-şi componentele de pe teritoriul său, iar cele mai scumpe segmente erau cele de pe teritoriul Emiratelor Arabe Unite, de la un capăt la altul, între golfuri şi porturi, dar şi o parte de pe teritoriul Arabiei Saudite, care trebuie să conţină şi o zonă subterană de metrou.
Provocările inginereşti au fost şi mai sunt uriaşe, or, şi azi există segmente ale acestui proiect care mai sunt în proces de construcţie. În primul rând, deşi aproape toţi avem impresia că statele de aici au doar deşerturi întinse, de fapt în unele dintre ele există şi lanţuri muntoase, cu altitudini de până la 3,000 metri, în special în Oman. Iar asta înseamnă că trasarea căii ferate pe aici e la fel de dificilă ca-n Alpii elveţieni sau austrieci, cu necesitate trasării printre fâşii de munţi şi săpare a o mulţime de tunele.
Prin deşert, s-au ales zone cu vânturi mai mici iar pentru a limita acumularea de dune în unele părţi se recurge la plantarea de mici oaze de vegetaţie, care să reţină nisipul, sau ridicarea căii ferate la o înălţime de câţiva metri mai sus decât nivelul deşertului. Şi pentru că nici asta nu va limita în totalitate nisipurile şi acumulările lor lângă sau peste calea ferată, locomotivele sunt preconizate pentru a fi echipate cu un soi de pluguri unghiulare, care să împrăştie nisipul din calea lor, iar motoarele acestora vor trebui să aibă o rezervă de putere pentru a putea face faţă zonelor cu dune.
Foto: aşa arată o locomotivă creată special pentru înaintarea prin deşert

Construcţia este şi ea foarte dificilă din cauza temperaturilor uriaşe din deşert. Ziua pe şantierele de construcţie temperatura poate ajunge la 48 grade, aşa că multe din ele operează mai mult pe timp de noapte, la temperaturi mai confortabile de circa 30 grade.
Unele segmente ale acestei căi ferate prin deşert sunt deja finalizate şi chiar exploatate. Spre exemplu în Emiratele Arabe Unite funcţionează deja din 2016 segmentul dintre Shah, Habshan şi portul Ruwais, cu o lungime de 264 km. Pe această cale ferată, spre exemplu, circulă zilnic un tren cu 110 vagoane între Shah şi Ruwais, care transportă 22,000 tone de sulfură granulată — un produs conex al prelucrării petrolului brut. Acest material e exportat şi folosit mai apoi la o mulţime de lucruri, inclusiv baterii pentru automobile. Cererea pentru acesta e tot mai mare, iar existenţa acestei căi ferate a înlocuit total transporturile lui cu camioanele, iar cei de la Etihad Railways, responsabili de construcţia şi exploatarea acestui segment, estimează că şi emisiile de CO2 aferente cantităţilor transportate au scăzut cu până la 80% în comparaţie cu transportul pe bază de camioane.
Faza 2 a acestui proiect prin Emiratele Arabe Unite merge aproape de-a lungul coastei sale, pe o distanţă de 605 km, iar construcţia ei a pornit în 2020. Acest segment va conecta toate oraşele, porturile şi centrele industriale mari, oferindu-le astfel acces la această reţea nouă de cale ferată din Orientul Mijlociu.
În Arabia Saudită marele progres adus de noua reţea va fi traversarea ţării de la un o coastă la alta a sa, dinspre Marea Roşie până în Golful Persic. Această parte de cale ferată va traversa, de asemenea, zone de deşert.
Totuşi, la nivelul întregii reţele, lucrările încă mai au un termen de minim 3 ani pentru a fi finalizate, iar unele sunt deocamdată suspendate din tot soiul de motive politice şi economice, deşi iniţial se estima că totul va fi gata cam către timpul prezent. Mai multe segmente sunt deja operabile, însă, deocamdată peste tot ele fac doar transport de mărfuri, nu şi de persoane. Trenurile de pasageri vor apărea abia când întreaga reţea va fi gata, dar şi această perspectivă nu e una foarte sigură, întrucât e întâmpinată cu scepticism de populaţia din aceste ţări, care adoră maşinile alimentate cu benzină ieftină, iar pentru călătorii mai lungi, folosesc avioanele. Oricum, chiar şi în cazul când noua cale ferată din deşert va transporta doar mărfuri, impactul ei economic şi ecologic va fi unul absolut uriaş, cu adevărat important pentru a eficientiza transportul în această zonă.
0
26,603
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!