Modelul britanic, care s-a vrut un BMW cu forme clasice: un MG ZT, bazat pe Rover 75, cu parcurs infim, scos la vânzare în Germania

6 Octombrie 2021, 20:52
Ilie Toma
Modelul ăsta a fost la vremea sa unul adorat, pentru o scurtă perioadă de timp, dar a avut o istorie tumultoasă încă din faza de proiectare a sa. Îţi mai aminteşti de marca britanică Rover, cea care producea sedanuri cândva? Ei bine, ăsta e un Rover 75, în esenţă, un sedan creat în perioada în care BMW era proprietarul mărcii Rover şi despre el s-a zvonit cam întotdeauna că ar fi creat pe platforma lui Seria 5 E39, că ar avea motoare BMW şi că designul său cu linii clasice ar fi o încercare a concura pe partea clienţilor mai nostalgici după Jaguar şi alte modele.

Dar doar o parte din aceste lucruri era adevărate. Cea cu designul era adevărată, iar formele lui au fost într-adevăr adorate atât de şefii de la Rover şi BMW, cât şi de presă şi public mai apoi. Dar platforma acestei maşini nu era de BMW. Înainte de asta Rover avea sedanul 600, care folosea platforma lui Honda Accord, şi atunci când BMW a cumpărat Rover în 1994 şi inginerilor britanici li s-a dat undă verde să dezvolte un viitor sedan fără a apela la platforma Honda, aceştia au crezut că o vor face pe o platformă de BMW. Aşa că au proiectat designul lui Rover 75 luând în considerare faptul că tracţiunea va fi pe puntea spate, creând şi un tunel central prin caroserie, pentru ca motorul să poată fi montat longitudinal, iar arborele cardanic să aibă pe unde trece. Dar proprietarii de la BMW le-au cam spulberat speranţele celor de la Rover şi au refuzat să le dea platforma de E34 sau E39, spunându-le să se cam descurce singuri, or, BMW a decis destul de repede să se debaraseze de Rover, după ce separat-o de Land Rover şi a preluat de la Land Rover tot ce era nevoie pentru primul X5. Aşa că britanicii au trebuit să cârpească ceva pentru Rover 75.
În rezultat, au folosit motoare V6 din familia KV6, pe care o lansaseră pe seria 800 a lor. Dar le-au montat transversal şi au făcut maşina cu tracţiune faţă, or, au trebuit să folosească ce aveau deja. Aşa că Rover 75 a fost singura maşină cu caroserie cu tunel care era gol, nefiind folosit, tracţiunea fiind până la urmă pe puntea faţă. A existat şi un motor de 4 cilindri ulterior, dar cele V6 au fost mai răspândite. La început erau asamblate manual de britanici şi erau într-atât de proaste la calitate, încât nu toţi cilindrii erau egali ca cilindree şi adeseori motoarele se defectau de la erori de compresie şi rateuri mecanice. Motorul era proiectat bine, dar execuţia mecanică era oribilă. Abia peste vreo doi ani de la start a fost pusă la punct producţia de serie normală, cu ajutorul BMW, şi de atunci motoarele au fost deja lipsite de probleme. Apoi BMW le-a dat celor de la Rover şi un motor diesel. Aşa că doar exemplarele diesel de Rover 75 au motoare de BMW.
Din 2001, însă, Rover a decis să creeze şi modele MG pe baza lui 75, încercând să le prezinte publicului ca versiuni mai sportive, un fel de divizie M, dacă vrei. Paralela lui 75 se numea MG ZT, unde MG e marca, iar ZT — modelul. Ceea ce vedem aici e anume un asemenea MG ZT, cu motor V6 de 2.5 litri, puterea căruia era mai mare decât pe un Rover 75 standard, ajungând la 190 CP. Motorul era aspirat natural, fiind cuplat la o cutie manuală, iar tracţiunea era pe puntea faţă. Apropo, ulterior, cei de la Rover au cumpărat un motor V8 de 4.6 litri de la Ford şi l-au pus pe MG ZT, dar deja montat longitudinal şi cu tracţiune spate, făcând în sfârşit uz de tunelul ăla şi făcând din această maşină unica din lume pe care o puteai cumpăra atât cu tracţiune faţă, cât şi spate. Dar asta e altă poveste, astăzi vorbim despre un ZT de 190 CP cu V6 sub capotă, scos la vânzare în Germania cu parcurs infim.
E fabricat în 2002 şi are pe odometrul său doar 17,600 km, parcurşi în cei 19 ani! Maşina a fost cumpărată nouă în Italia, de un oarecare domn Giacomo, care sună a un fel de Popescu de pe la noi. A ţinut-o prin Toscana şi a condus-o extrem de puţin sărmanul bătrân, că nu prea avea unde să facă mulţi kilometri prin dealurile alea frumoase din Toscana — cam aşa zice legenda acestei maşini, despre care nu băgăm mâna în foc că ar fi adevărată. Dar e cert că maşina chiar arată senzaţional de bine şi pare să adeverească cifra de pe odometru.
Azi maşina a ajuns în Germania la o companie intermediară, care vrea să ne convingă că modelul va fi un viitor exemplar căutat de colecţionari, întrucât e rar şi întrucât nu prea găseşti un MG sau un Rover 75 în stare bună azi, iar asta e cam adevărat, mai ales că n-au fost produse foarte multe, iar cle produse în primii ani erau stricăcioase. Doar că faima acestui model rămâne a fi controversată şi asta ar putea să-i cam taie din şansele de a deveni de colecţie, iar la nivel de inginerie mai degrabă e un exemplu al unui chin al facerii, decât ceva care să rămână în istorie drept o mostră admirabilă de creaţie inginerească. Aşa că e o investiţie riscantă şi merită făcută doar dacă te numeri printre puţinii fani ai lui Rover sau MG, sau printre fanii maşinilor britanice extravagante.
Costă 16,000 euro, ceea ce nu e puţin. Şi apoi, versiunea asta de MG ZT a renunţat la inserţiile de lemn de pe Roverele normale, şi le-a înlocuit cu mult plastic ciudat la interior, iar la exterior detaliile fine au fost înlocuite de plase cu aspect sportiv şi jante mai mari, combinate cu o gardă la sol mai coborâtă şi suspensie mai rigidă. Extravagantă maşină, cu siguranţă! Dar controversată oricum. Ce zici, îşi merită banii picanteria asta britanică sau e o struţo-cămilă fără şanse?
0
5,347
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!