Problema Toyotelor cu cutii de viteze Multi Mode, care alunecă la vale când sunt parcate şi soluţia recomandată

4 Octombrie 2021, 09:14
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni, pe reţelele sociale apar periodic poze cu exemplare Toyota care alunecă la vale în timp ce sunt parcate în diverse locuri din Chişinău, ultimul caz fiind chiar de azi dimineaţă. Cauza din care aceste situaţii se întâmplă nu e neapărat o eroare a şoferilor, însă, ci un specific a unor modele Toyota, care sunt dotate cu cutii de viteze Multi Mode, care favorizează asemenea situaţii. Aşa că ne-am gândit că ar fi util să detaliem un pic problema şi să spunem şi care e soluţia recomandată de producător.
Foto: O Toyota Auris alunecată azi dimineaţă în Chişinău, în timp ce era parcată. Din fericire, un trecător a oprit-o, fără a accidenta alte maşini sau pietoni.

Pe scurt, Toyota a avut o perioadă în care producea unele modele compacte, precum Auris şi Corolla, dotare cu un soi de cutie automatizată, numită Multi Mode. Ca impresie pentru şofer, cutia e asemănătoare cu una automată, fără necesitatea de a schimba treptele, însă la nivel de construcţie ea e una aproape identică celei manuale, cu diferenţa că schimbarea treptelor se întâmplă cu ajutorul unui braţ robotizat. Asta a făcut ca aceste cutii să nu aibă poziţia de Parking, ca la cutiile automate, dar în acelaşi timp nu există o poziţie de treapta 1, pe care să o cuplezi atunci când parchezi. În rezultat, cei mai mulţi şoferi lasă aceste maşini doar fixate cu frâna de mână, şi atât. Iar această frână de mână slăbeşte cam o dată la 40-50 mii km, poate mai des dacă ritmul de utilizare e mai puţin intens.
Teoretic, dacă ai avea grijă ca frâna de mână să fie tensionată corect întotdeauna, situaţii de risc nu ar mai exista. Dar, la modul practic, apar situaţii când frâna de mână nu e în stare să ţină maşina, iar cutia nefiind cuplată — maşina alunecă la vale în situaţii precum cea de azi dimineaţă. Mai există însă o soluţie recomandată de producător, folosirea căreia Toyota o recomandă din prima zi de exploatare a maşinii, nu neapărat când frâna de mână e uzată. Iar soluţia asta ţine de parcarea maşinii cu prima treaptă cuplată. Astfel, Toyota recomandă ca atunci când maşina e parcată pe o pantă faţa spre deal, motorul trebuie oprit când cutia a fost pusă în M sau E, cutia cuplând treapta 1. Ținând pedala apăsată pe frână, se opreşte motorul, iar astfel el rămâne cu treapta 1 cuplată când e oprit. Când maşina a cu faţa spre vale pe o pantă, atunci motorul trebuie oprit cu cutia în poziţia R, adică în marşarier. Asta va da efectul de frânare cu roţile motrice, pe lângă frâna de mână, ca la o cutie manuală. Respectiv, la pornirea motorului, cutia trebuie scoasă în poziţia N, apoi motorul va fi pornit.
Aceste operaţiuni, în tandem cu verificarea periodică a frânei ar trebuie să ajute la evitarea totală a situaţiilor cu alunecarea maşinii în timp ce e parcată.
0
7,468
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!