Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Toyota a lansat bZ4X, primul său model dezvoltat electric de la zero, care vine cu volan de Tesla şi filosofie de Volvo

29 Octombrie 2021 - 12:12
Ilie Toma
Deşi Toyota e unul din cei mai vocali producători în a nu grăbi lucrurile spre o tranziţie bruscă la electromobilitate, asta nu înseamnă că inginerii săi n-au fost delegaţi cu sarcina de a crea primul automobil electric al mărcii, care să fi fost creat din start ca un electromobil. Zicem asta pentru că Toyota a mai avut versiuni şi modele electrice, dar toate erau derivate din modele convenţionale.
Acum noul bZ4X aduce nu doar un nume de personaj robotizat din Războiul Stelelor, şi ci dă startul unei întregi noi divizii de electrice la Toyota, numită bZ, adică beyond Zero. Prin urmare, vor mai exista şi alte modele electrice Toyota în viitorul apropiat, iar primul dintre ele, bz4X, e un SUV cu nişte ingrediente foarte curioase.
În primul rând, la nivel tehnic modelul a fost dezvoltat împreună cu cei de la Subaru, iar platforma e tot una modulară, ca şi TNGA, folosită la ultimele modele Toyota. În cazul acestui SUV, bateria a fost încapsulată într-o structură rigidă în podea, iar această structură a fost făcută parte din scheletul platformei, la fel cum se întâmplă şi la alte modele electrice dezvoltate de la zero. Nu există vreun tunel de transmisie, pentru că nu va fi nevoie vreodată de vreun arbore cardanic.
La nivel de electromotoare — e prevăzută posibilitatea de a pune câte unul pe fiecare punte, aşa încât maşina să poată avea o punte motrice sau ambele. Noul electromobil Toyota poate veni cu un singur motor pe puntea faţă, sau cu două, pe ambele punţi. La versiunea cu tracţiune faţă, maşina beneficiază de 204 CP sau 150 kW, aşa cum o fac o mulţime de modele ale grupului VW şi nu ne-am mira să aflăm într-o zi că 60% dintre electromotoarele de 150 kW de la electromobilele curente vin de la un singur furnizor, gen Bosch. Versiunea cu tracţiune integrală şi două motoare scoate 217 CP în total. Ambele sunt limitate la o viteză maximă de 160 km/h.
Bateria noului SUV Toyota e una litiu-ion şi are 71.4 kWh capacitate, ceea ce e oarecum mai puţin decât trendul general. În schimb, pe versiunea cu un sigur electromotor Toyota promite autonomie de 450 km în ciclu WLTP, ceea ce înseamnă că niponii au reuşit să asigure un consum mult mai mic decât alte SUV-uri, de sub 16 kWh/100 km! Dacă va fi cu adevăra aşa în viaţa reală, Toyota merită toate laudele pentru o asemenea eficienţă la un SUV electric!
Bateria va putea fi încărcată şi fast charge cu până la 150 kW, ceea ce înseamnă că, teoretic, îi poţi face plinul cam în 30 minute, fără acele câteva procente de la sfârşit care merg lent. Toyota se laudă cu un sistem de management strict a temepraturii şi voltajului fiecărei celule din baterie, care va trebui să asigure durabilitatea în timp. Iar Toyota promite că în 10 ani, după vreo 240,000 km parcurşi, bateria tot va opera la 90% capacitate.
Modelul va avea şi acoperiş cu panouri fotovoltaice, o chestie pe care o aplică şi Hyundai, şi pe care o aveau anterior şi unele Prius-uri. Astfel, aceste panouri vor pune toată energia pe care o pot în baterii, ajutând la descărcarea mai lentă a lor.
Dimensiunile noului SUV sunt comparabile cu ale lui RAV4, dar ampatamentul e mai mare datorită construcţiei cu bateriile în podea. În acelaşi timp, spaţiul interior a beneficiat de pe urma acestui ampatament. Iar despre habitaclu niponii vorbesc descriindu-l cu termenul suedez de LAGOM, folosit adesea şi de Volvo. Lagom e în general o adevărată filosofie suedeză, care le ghidează şi arhitectura, şi designul, şi viaţa, şi semnifică exact potrivit, adică să ai exact ce e nevoie, fără excese inutile, fără goana după ele. Aşadar, e aproape ca şi cum interiorul noii Toyota electrice a fost creat în aceeaşi filosofie cu care e creat şi Volvo.
Iar ultimul condiment vine de la volan. Acesta e conectat prin fir cu caseta de direcţie, fără vreo conexiune mecanică — asta e tehnologie pe care cei de la Infiniti au folosit-o cândva primii. Dar partea impresionantă e că volanul poate fi de formă standard, sau de tip yoke, ca la Tesla Model S! Toyota zice că asta e formă de aripi şi nicidecum nu spune că s-a inspirat de la Tesla. Dar adaugă că întregul diapazon de virare e de 150 grade, fapt care anulează necesitatea de a roti volanul mai mult decât o simplă mişcare spre stânga şi una spre dreapta.
Şi tot ca şi Tesla, noua Toyota va putea primi update-uri de la distanţă. Aşadar, ar trebui să aşteptăm ca noul model electric Toyota să ajungă în showroom-uri anul viitor.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter