Un BMW E34 525ix, prima Serie 5 cu tracţiune integrală, scos la vânzare cu parcurs mic în Olanda

10 Octombrie 2021, 17:27
Ilie Toma
Astăzi să spui cuiva că te gândeşti să cumperi un BMW Seria 5 din showroom, cu tracţiune integrală xDrive, e aproape o normalitate, aceste versiuni fiind foarte răspândite şi apreciate. Dar atunci când apăruse generaţia E34 a lui BMW Seria 5, modelul încă nici nu avusese niciodată tracţiune integrală în istoria sa anterioară. Şi tocmai de asta maşina despre care vorbim azi nu e doar o bijuterie cu parcurs mic, ci şi o versiune extrem de rară a lui BMW E34, pe care fanii şi colecţionarii o vânează în permanenţă.
BMW lansase primul său model cu tracţiune integrală în anul 1995, pe Seria 3 E30. Audi îşi răspândea tot mai mult sistemul său quattro prin toate segmentele posibile ale modelelor sale, iar Mercedes-Benz lansase şi un W124 cu tracţiune integrală. Prin urmare, când s-a lansat noul BMW Seria 5 E34, în 1987, şi a fost pus în producţie în ianuarie 1988, inginerii aveau deja sarcina ca ulterior să dezvolte şi o versiune 4x4. A mai durat, însă, ceva timp până când E34 e primit o asemenea versiune. Tocmai în 1991 s-a lansat BMW 525iX — prima Serie 5 cu tracţiune integrală din istorie, care a rămas şi singura motorizare 4x4 din gama generaţiei E34.
Inginerii BMW nu au reinventat bicicleta, ci au folosit un sistem de tracţiune integrală aproape identic cu cel pe care-l dezvoltaseră deja pentru E30. Acestea avea două diferenţiale cu ambreiaje visco, unul central şi unul pe puntea spate. Setarea standard era ca puntea spate să primească 67% din cuplu, iar cea din faţă — 33%. Apariţia tracţiunii şi pe puntea faţă a dictat necesitatea instalării unui nou sistem de direcţie, cu pinion şi cremalieră, dar şi modificarea suspensiei faţă pe această versiune E34. Aşa că, deşi pe dinafară arată la fel, ingineria acestei maşini era puternic diferită.
Motorul era unul de 6 cilindri în linie, de 2.5 litri, cu numele de cod M50. Acesta dezvolta 192 CP şi 250 Nm, fiind aspirat natural. A fost lansat ulterior şi un E34 în caroserie Touring cu acelaşi motor, în aceeaşi versiune 525ix.
BMW 525iX s-a produs până în 1996, până la finalul carierei generaţiei E34, dar numărul unităţilor produse a fost extrem de mic. Doar 9,366 de exemplare 525ix E34 au fost produse în toată istoria, dintre care 4,583 au fost în caroserie break, Touring, şi alte 4,783 exemplare au fost sedanuri. Deci, maşina pe care o vedem azi în faţa noastră e una din doar 4,783 unităţi produse!
Ea e fabricată în 1992 şi a fost livrată în oraşul Vigo din Spania, la 17 iulie 1992. A fost comandată în culoare roşu Calypso, şi a fost aleasă în combinaţie cu cutia automată. Cumpărătorul a fost generos şi la opţionale, bifând un interior tapisat cu piele neagră, aer condiţionat, trapă, dar şi un sistem audio performant.
Partea şi mai frumoasă e că, deşi a fost exploatată într-o climă uscată, frumoasă şi însorită a Spaniei, această maşina a parcurs doar 76,614 km în cei 29 de ani de când a fost fabricată! Există o carte de service completă cu toate vizitele regulate, care certifică acest parcurs, iar pe lângă asta există şi un extras din registrul spaniol cu toate vizitele pentru inspecţiile ITP, unde e înregistrat progresul kilometrilor parcurşi de-a lungul anilor.
De curând, i s-a făcut un nou schimb de ulei şi o mentenanţă completă, iar maşina a trecut şi pe la un atelier de detailing pentru o împrospătare estetică. Azi o vinde o companie olandeză, specializată în vânarea a asemenea rarităţi de colecţie de pe întreg continentul. Iar olandezii au decis să-i schimbe şi toate bujiile maşinii, dar şi să o echipeze cu 4 anvelope noi.
Şi uite că azi, la 29 de ani de la fabricarea sa, acest BMW 525iX E34 este forte probabil una din cele mai impecabile maşini din generaţia sa, sau cel puţin dintre toate exemplarele 525iX care s-au produs vreodată. Maşina ar putea alerga din prima zi, dar, fireşte, asemenea maşini se cumpără deja de pasionaţi, ca obiecte de colecţie, pe care să le savurezi mai rar, dar cu multă dragoste şi pasiune. Imaginează-ţi cum vei putea spune peste 10 sau 20, au 30 de ani că ai în garaj încă prima versiune de BMW Seria 5 care a fost produsă vreodată, una din doar 4,783 produse de felul său, una din şi mai puţinele cu cutie automată şi culoare roţie. E o bijuterie de o raritate absolută, deci, pe care ar aprecia-o nu doar fanii BMW, ci orice pasionat de maşini bune, legendare.
Cât costă? După ultimul alineat, în care ne-a luat şi pe noi valul entuziasmului, te aştepţi să zicem un preţ de vreo 60-80 euro cel puţin, nu-i aşa? Nu. Costă mult mai puţin, de fapt, incredibil de puţin chiar. Doar 14,950 euro sunt ceruţi pe ea acum de compania olandeză, fapt care face din această bijuterie una din cele mai frumoase descoperiri despre care am scris în ultimul timp!
0
7,220
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!