Această Niva din 1984, condusă de doi entuziaşti din Elveţia, este pregătită pentru a participa la raliul Dakar

29 Noiembrie 2021, 19:09
Ilie Toma
S-ar putea să fi citit din articolele noastre anterioare că o Lada Niva clasică, din 1984, se pregăteşte să participe la următoarea ediţie a raliului Dakar. De aproximativ un an, doi entuziaşti din Elveţia, se pregătesc de marea provocare a vieţii lor, iar la sfârşitul verii uzina AvtoVAZ a anunţat că-i va susţine în mod oficial pe cei doi, echipa lor devenind astfel una nu doar de amatori, ci amatori susţinuţi de uzină, cu piese, resurse financiare şi logistică.
În septembrie 2021 publicam şi un articol cu această Niva la sediul AvtoVAZ, unde ea mai trecuse nişte pregătiri şi teste, iar după asta urma să meargă în Elveţia pentru testele şi pregătirile finale înainte de Dakar-ul din ianuarie 2022. Ei bine, de ceva timp Niva se află în Elveţia şi a trecut şi printr-o vopsire frumoasă, cu aplicare de logo-uri şi a numărului de competiţie. Ea va fi maşina cu numărul 763, şi va concura în clasa Dakar Classics.
E o clasă nouă, care a apărut pentru prima dată în 2021 şi e dedicată maşinilor clasice, ale căror modele au participat măcar cândva la Dakar în rol de concurenţi obişnuiţi. Iar Niva a participat ani la rând, deci are tot dreptul să revină la Dakar şi să-şi revendice gloria de cândva.
Cei doi elveţieni, Mario Jacober şi Sladjan Miljic, vor face echipă comună la bordul acestei Niva şi vor fi cei care vor încerca să scoată performanţa şi rezistenţa maximă din maşina lor, în cel mai dur raliu al planetei, care va avea loc şi-n anul 2022 în deşertul din Arabia Saudită.
Acum cei doi au dezvăluit şi câteva secrete pentru publicaţia elveţiană Classic Driver. Mario spune că soţia sa e originară din Rusia, din regiunea Siberia, şi pentru prima dată a rămas impresionat de Niva când le-a văzut prin Siberia, continuând să meargă şi să funcţioneze fără probleme la -35 sau -40 grade. S-a gândit atunci că aceste maşini sunt indestructibile. Rudele sale din partea soţiei lucrează în industria auto şi cunosc profund construcţia maşinii, iar ăsta a fost încă un argument pentru alegerea acestui model.
Şi apoi, dacă studiezi istoria, zice Mario, vezi că de fapt Niva a fost un model mai ambiţios, mai interesant şi mai devreme lansat chiar decât Mercedes-Benz G-Class, or, Niva a apărut în 1977, iar G-ul — în 1979. Şi Niva a fost unul din primele modele care au reuşit performanţe de offroad excepţionale fără a avea construcţie pe cadru dur! Cât de vizionar era asta în anul 1977, când SUV-urile în noţiunea de azi nici nu existau. Probabil n-am fi departe de adevăr dacă am spune că nu Toyota RAV4 a inventat segmentului SUV-urilor, de fapt, ci Niva. Dacă e să gândeşti la rece, detaşat de stereotipuri, cam aşa e!
Cei doi elveţieni amintesc şi de anul 1979, când câteva echipe de amatori deja concurau cu Niva la Dakar, două echipe reuşind să treacă tot Dakar-ul cu ele. Apoi, în 1983 Dakar-ul a fost învins de Mercedes G-Class, condus de Jacky Ickx, dar locul 2 a fost ocupat de o Niva! Iar Slajdan spune şi un alt secret. Iniţial se presupunea că maşina de asistenţă a fi o altă Niva, dar pentru pregătirea temeinică a ei nu prea mai e suficient timp. Aşa că, o altă echipă de entuziaşti mecanici va conduce un G-Class construit după modelul G-ului învingător din 1983 al lui Jacky Ickx. Prin urmare, ei vor putea să urmărească chiar în interiorul echipei lor o reanimare a concurenţei legendare dintre cele două modele!
Între timp, cei doi s-au mai întâlnit cu diverşi piloţi care au participat cândva la Dakar, luând lecţii şi sfaturi de la ei. Datorită lor au instalat un sistem uriaş de filtrare a aerului, pentru ca nisipul să nu ajungă în motor. Şi tot datorită acestor sfaturi, au montat un rezervor de 110 litri de benzină, care să le asigure autonomie suficientă pentru traversarea unei întregi zile de deşert, la turaţii maxime!
Apropo, cei doi elveţieni spun şi că Niva lor nu a fost transportată pe o platformă din Rusia spre Elveţia. Ei au ales s-o conducă, totodată supunând-o şi unui test de peste 5,500 km. Iar maşina a rezistat cu brio. Aşa că starea tehnică a maşinii şi testele de offroad îi face să fie încrezători că vor reuşi să parcurgă Dakar-ul cu bine, chiar dacă Niva lor e una fabricată tocmai în 1984!
0
1,233
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!