Comoara dintr-un garaj din Germania: un BMW E3 3.3 Li pare că abia a ieşit din uzină, deşi are 45 de ani de când e produs

30 Noiembrie 2021, 22:12
Ilie Toma
Maşina asta e o Seria 7 în esenţă, având aceeaşi filosofie şi dimensiune, dar în mod oficial ea nu se numea aşa, pentru că denumirea de Seria 7 încă nu fusese inventată. A apărut pe piaţă din dorinţa celor de la BMW de a-şi mai încerca o ultimă dată norocul în segmentul limuzinelor de lux, după ce anterior eşuaseră. Aşa că pentru acest model miza a fost desăvârşită — dăm tot ce putem pentru ea, ori pur şi simplu nu vom mai avea un model mare de lux. Îi spune BMW 3.3 Li, are codul de caroserie E3 şi e maşina care a făcut ca toate Seriile 7 de după ea să existe.
Modelul a fost lansat în anul 1968, iar pentru el s-au folosit doar motoare cu 6 cilindri în linie, de cilindree diferită. De fapt, şi motorul era unul nou, primul propulsor cu 6 cilindri în linie de la BMW din epoca modernă, care a şi conturat ideea că BMW ar fi un master chef al motoarelor cu 6 cilindri în linie. Avea numele de cod M30 în toate cilindreele sale şi a fost produs la BMW aproape 3 decenii la rând cu mici perfecţionări — într-atât de bun era!
Iar sub capota exemplarului de care vorbim azi, acest motor era în cilindreea lui cea mai mare, de 3.2 litri. De fapt, versiunea 3.3 Li exista anterior cu un motor de 3.3 litri, fiind lansată în 1974. Dar în 1976, după ce o versiune de 3.2 litri debutase pe 633Csi, acel propulsor venise şi pe acest sedan. Aşadar, între 1976 şi 1977, aceste modele Seria 7 au avut motorul de 3.2 litri sub capotă, iar exemplarul ăsta e unul din ele, produs în 1976. Motorul avea deja injecţie şi scotea 200 CP!
Şi dacă te gândeşti că indicele L din denumirea modelului înseamnă ampatament mai lung, atunci ai dreptate, maşina asta deja era gândită în stilul filosofiei de mai târziu a Seriei 7. O asemenea limuzină măsură 4.80 metri lungime şi oferea un confort generos pe bancheta spate.
Iar maşina despre care vorbim azi e pur şi simplu o comoară într-o stare incredibilă. Totul luceşte la ea atât de mult, încât pare abia scoasă din showroom, deşi are 45 de ani de când e produsă. Însuşi proprietarul spune că maşina nu e restaurată, dar e într-o stare „mai bună decât era când a fost nouă”. Marea enigmă era parcursul acestei maşini, pe care nu reuşisem să-l aflăm din prima, aşa că am vrut să discutăm mai mult cu proprietarul de azi al maşinii, aflând totodată mai multe despre istoria ei.
Aşadar, maşina asta a fost vândută în anul 1976 în Elveţia, în Zurich. Versiunea 3.3 Li era modelul de top absolut pe atunci, un fel de 760Li al zilelor noastre, iar elveţianul a ales-o cu generozitate la buget. A optat chiar şi pentru culoarea turcoaz metalizat, care era o inovaţie absolută pe atunci, aplicată mai des la sedanurile E9, şi aproape niciodată la limuzinele mari E3.
Cutia de viteze e una automată, cu 3 trepte, maşina avea sistem de aer condiţionat, trapă, habitaclu tapisat cu piele şi toate dotările de lux pe care ţi le puteai imagina la o asemenea maşină de lux. Şi mai ales, maşina asta avea deja sportivitatea aia în ea, care a devenit mai apoi o trăsătură legendară BMW.
În istoria acestui exemplar a mai urmat şi un al doilea proprietar elveţian, care a ţinut-o până în anul 1992. Iar în 1992 a cumpărat-o din Elveţia germanul cu care am vorbit noi, proprietarul de azi al maşinii. Acesta a ţinut-o în posesie aproape 30 de ani şi ne spune sincer, o adoră, iar starea maşinii e una de excelenţă absolută, având şi un certificat care-i confirmă nota 1 în clasificatorul maşinilor clasice. Această notă să dă maşinilor autentice, cu vopsea originală, care sunt în condiţie de uzină sau restaurate exact după condiţia de uzină iniţială. Iar maşina asta are până şi anvelope originale!
Ce parcurs are, totuşi, acest BMW acum, în garajul din Germania? Vreo 5,000 km? Vreo 20 mii poate? Nu! Paradoxal, dar are 160,000 km parcurşi, doar că curăţarea minuţioasă şi împrospătarea completă, tehnică şi estetică, l-a făcut să arată din nou cu luciu de showroom. Toată istoria maşinii de la primul cumpătător din Zurich şi până azi e documentată într-un dosar gros, complet. Iar cu istorie completă şi o stare atât de fascinantă, e o maşină de colecţie pe care şi-ar dori-o mulţi dintre cei ce apreciază frumosul maşinilor clasice!
Cât costă? Mult, pe măsura stării sale impecabile. Tocmai 99,500 euro e preţul acestei comori din garajul din Germania. Dar e suficient să mai priveşti pozele acestei maşini încă o dată, pentru a fi de acord că e într-atât de specială, că într-atât de mult efort s-a depus în ea, încât nu putem judeca prea aspru preţul mare. Şi dacă omul ăsta din Germania a ţinut-o 29 de ani doar el în proprietate, probabil ştie el de ce cere atât de mult pe bijuteria sa!
0
4,698
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!