De pe vremea când Honda ţintea spre Ferrari: o Acura NSX superbă, scoasă la vânzare în SUA

17 Noiembrie 2021, 21:59
Ilie Toma
Ferrari a fost multă vreme un etalon al performanţei desăvârşite în industria auto, imaginea sa fiind în permanentă propulsată de geniul lui Enzo Ferrari. Dar, din când în când, Ferrari a fost de mai multe ori învins în bătălii legendare, de tipul celor dintre David şi Goliat. S-a întâmplat cu Ford GT la Le Mans, americanii făcând o minune istorică într-un timp record. Apoi, mai târziu, s-a întâmplat şi cu Honda NSX.
Atunci când s-au apucat să dezvolte un supercar desăvârşit, inginerii Honda avuseseră drept ţintă performanţele lui Ferrari 328. Nu era cel mai puternic Ferrari, dar era esenţial pentru imaginea Ferrrari din a doua jumătate a anilor 80. Supercar-ul italian avea un motor V8 de 3.2 litri, care producea 273 CP şi 313 Nm. Anume aceşti parametri au fost ţinta inginerilor Honda pentru dezvoltarea modelului NSX.
Dar inginerii niponi mai voiau să afirme şi altceva, poate chiar mai important, prin care să învingă acea bătălie de David şi Goliat. Scopul a fost să demonstreze că pot crea un supercar din prima, care va fi şi fiabil, ori, pe atunci, modelele italiene deveniseră deja notorii pentru că erau stricăcioase. Honda voia să demonstreze că performanţa de supercar poate exista alături de fiabilitatea exemplară, dacă se apucă Honda de ea. Şi pe deasupra, la un preţ mult mai mic!
Şi le-a reuşit. Primul NSX s-a lansat în anul 1990 şi avea motor poziţionat central, ca la alte supercar-uri. Dar nu era un V8, ci un V6, de 3.0 litri, care scotea 253 CP cu cutia automată şi 270 CP dacă era cuplat cu cutia manuală. Era aspirat natural, avea câte 4 valve per cilindru, dar încă n-avea sistem VTEC la acea vreme. Se putea tura, însă, până la 7,500 rpm, abia apoi urmând linia roşie — şi asta dacă era cuplat la cutia automată. Cu cea manuală — motorul avea linia roşie abia la 8,000 rpm! Ținta fusese atinsă. Ferrari fusese învins, cu mai puţini cilindri şi cu o maşină care costa simţitor mai puţin. În SUA ea se vindea drept Acura NSX, în alte regiuni — drept Honda NSX.
Foto: compartimentul frontal al lui Acura NSX

În 1997, modelul a primit un facelift cu noi motoare. Motorul de 3.0 litri a primit sistem VTEC şi era cuplat în special cu cutia automată. A apărut, însă, şi un motor V6 de 3.2 litri, care era mai uşor, avea VTEC şi scotea 290 CP. Era o mostră de inginerie atât de desăvârşită, încă avea biele de titan pe el, asta era o maşină de serie! Cilindrii erau construiţi de metal ranforsat şi picanteriile inginereşti erau nenumărate. Anume despre o asemenea versiune, cu motor de 3.2 litri, vorbim noi azi.
Însă maşina asta roşie, scoasă acum la vânzare în SUA, e şi mai rară de atât. E o Acura NSX Zanardi Edition, creată în anul 1999 în onoarea victoriilor pilotului Alex Zanardi la IndyCar în SUA. Şi ediţia specială era una dedicată doar SUA. Au fost construite numai 51 de exemplare, plus unul suplimentar, toate vopsite în roşu intens, după culoarea bolidului lui Zanardi. Acel exemplar suplimentar a fost maşina cu număr 0, construită pentru testele de presă. După aia, maşina cu numărul 1 i-a fost oferită lui Alex Zanardi. Şi doar 50 de exemplare au fost construite normal şi vândute publicului, toate în anul 1999. Se zice că doi ani mai târziu, când Alex Zanardi asuferit un accident şi a rămas fără picioare, cei de la Honda i-au luat maşina şi i-au modificat-o în aşa fel, încât să poată opera toate comenzile doar cu mâinile, după care i-au înmânat-o, într-un semn de profund respect.
Maşina despre care vorbim noi are numărul 43 din cele 51 produse. A trecut prin mâinile a 4 colecţionari de când e nouă până azi, ajungând acum la doar 57,700 mii le, echivalentul a aproape 93,000 km. În ultimii 8 ani, însă, abia dacă a făcut 1,000 mile din această cifră.
E într-o stare absolut impecabilă, exterior şi interior. Are doar arcuri ceva mai coborâte, după gustul unui dintre proprietarii de până acum. În rest, e o maşină absolut autentică, într-o stare fascinantă şi într-o ediţie de o raritate pe care ar vâna-o orice pasionat de maşini japoneze, orice colecţionar. La o adică, orice NSX e o raritate deja, fiind produse în total puţin peste 18,000 unităţi în 15 ani, dar ediţia Zanardi a fost produsă, aşa cum spuneam, în numai 50 de exemplare.
Cât poate costa o asemenea bijuterie acum, în zilele noastre, când gloria acestui model s-a înrădăcinat deja ca una din cele mai legendare maşini nipone produse vreodată? Mult. Mai mult decât Ferrari-ul 328 pe care ţintea să-l depăşească această creaţie Honda. L-a depăşit până şi 30 de ani mai târziu, ca model de colecţie! Acest exemplar costă 195,000 dolari SUA. Şi nu contează dacă i-am plăti pe ea sau nu. Pentru că aproape toţi dintre noi am putea privi îndelung această bijuterie inginerească legendară şi am fi de acord la unison că-şi merită pe deplin preţul cerut pe ea.
0
3,743
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!