E imposibil să modernizezi ceva ce are 70 de ani, anunţă şeful UAZ din Rusia, spunând că uzina nu va dezvolta nici un produs nou

18 Noiembrie 2021, 12:16
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani şi mai ales în ultimele luni, în mediul online au tot apărut schiţe de design şi informaţii despre tot soiul de modele noi din Rusia. Cele mai intrigante informaţii vizau renumita Buhanka, produsă de pe la mijlocul secolului trecut fără mari modificări. Apăruseră chiar şi imagini din interiorul uzinei, cu tot soiul de prototipuri, iar pe lângă asta se discuta despre o modernizare amplă a modelului Patriot, cu aducerea lui până la un nivel de Toyota Land Cruiser Prado rusească. Toate aceste aşteptări ale publicului au fost, însă, spulberate tranşant acum de şeful UAZ, Adily Shirinov, într-un interviu amplu oferit unei publicaţii din Rusia.
„UAZ nu va dezvolta nici o Buhanka nouă, asta e sigur!” — a spus şeful UAZ în acel interviu. „E imposibil să modernizezi ceva ce are 70 de ani. Modelul ăsta are un ciclu de viaţă al său, trebuie să-i permitem să-şi trăiască acest ciclu de viaţă şi în mod natural să treacă apoi în nefiinţă”. Deci, din spusele şefului UAZ înţelegem că 70 de ani încă nu înseamnă un ciclu complet de viaţă şi modelul va continua să fie produs fără modificări majore atât timp cât există cerere pentru el. Şi, paradoxal, dar cerere există, vânzările fiind în creştere în 2021 faţă de 2020 şi anii precedenţi, inclusiv datorită lansării modelului pe noi pieţe ale lumii. Poate suna paradoxal, dar aşa cum şi Land Rover Defender clasic avea o cerere constantă deşi fusese produs de prin anii 40, şi pentru UAZ 452 Buhanka există o cerere constantă, focusată spre asemenea vehicule spartane şi capabile în offroad.
Însă Shirinov a fost şi mai dur de atât. S-a arătat vizibil iritat de faptul că oamenii aşteaptă un Prado rusesc de la UAZ. „Categoric nu va exista un asemenea UAZ, şi nici nu vrem să asamblăm modele de generaţii vechi de la Toyota sau alţi producători, cum ni se sugerează. Subiectul e unul închis pentru noi şi atât”.
Şeful UAZ a fost întrebat ce modele noi vor fi dezvoltate, atunci, la UAZ, dacă un Patriot cu modernizări ample nu va exista şi despre o Buhanka nouă nici nu poate fi vorba. Răspunsul a fost năucitor, mai ales că vine din partea însăşi şefului companiei: „UAZ nu poate crea un produs nou. În primul rând, asta înseamnă investiţii uriaşe. Să creăm un nou produs — de care? Trebuie să păşim în pas cu timpul. Produse noi vor fi create de către cei care pot face asta. UAZ are nişa sa de piaţă, segmentul de offroader-e. Iată exact această nişă şi o vom exploata, până când vom găsi o soluţie mai înţeleaptă, pe care şi noi, la uzină, o căutăm. Dar nu vom crea un produs nou, asta e o utopie!”.
Da, să auzi această viziune pentru o companie auto de la şeful său e ceva ce nu am mai prea văzut în lumea auto, sincer! E o cale sigură spre dispariţia UAZ, chiar dacă azi încă mai pare că UAZ reuşeşte să se autofinanţeze şi să-şi crească vânzările. În cifre absolute, totuşi, aceste vânzări sunt modeste — 34 mii automobile în întreg anul 2020 şi pentru anul 2021 e estimată o producţie de 41,000 automobile. Şi e păcat de o asemenea viziune, or, UAZ are modele care au o imagine de legendă, de durabilitate, de simplitate, cu toate soluţiile lor spartane, iar această imagine ar putea fi exploatată pentru a crea noi modele, şi pentru a-şi formula o identitate unică şi pentru viitor, cum au făcut motocicletele Ural, de exemplu, care se vând azi cu aproape 30 mii dolari bucata în SUA!
Din păcate, însă, omului din fruntea UAZ pare să-i lipsească şi viziunea şi dorinţa de a duce lucrurile într-o nouă epocă. Paradoxul e că tot lui i s-au încredinţa mai multe proiecte din industria rusească, inclusiv uzina Aurus, dar şi un proiect de asamblare a modelelor Ford Transit în Rusia. Din fericire pentru unii, se pare că Shirinov are în faţă o pensionare în timpul apropiat. Reporterii l-au întrebat ce vrea să facă odată ce se pensionează. Omul a răspuns că vrea pur şi simplu să trăiască. Se pare că într-atât de istovitoare au fost condiţiile sale de muncă.
1
1,294
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!