Ingineria fascinantă a zilelor noastre: cel mai lung tunel subacvatic din lume e construit din segmente prefabricate şi va lega Germania de regiunea scandinavă

20 Noiembrie 2021, 17:29
Redacţia PiataAuto.md
Una din cele mai curioase mostre de inginerie fascinantă a zilelor noastre se construieşte chiar în Europa, iar construcţia propriu-zisă abia a demarat. E vorba de cel mai lung tunel subacvatic din lume, numit Fehmarnbelt, construit în Marea Baltică, între Germania şi Danemarca. Iar modul în care acesta e construit, prin procedee inginereşti inovative, dar şi amploarea întregului proiect, e unul care merită cunoaşterea profundă şi admiraţia.
Cei care au circulat vreodată între Germania şi regiunea scandinavă ştiu că geografia Mării Baltice aproape că impune traversarea mării cu feribotul, cea mai scurtă rută fiind între Puttgarden, în Germania, şi Rodbyhavn, Danemarca. De fapt, acest traseu maritim al feriboturilor, care circulă pe aici cam la fiecare oră, face legătura între două insule — Fehmarn a Germaniei şi Lolland a Danemarcei —, iar ele, la rândul lor, sunt conectate prin poduri cu regiunile continentale de mai departe. Ocolirea căii maritimă a posibilă, prin partea vestică, însă presupune sute de kilometri în pus şi plata unor poduri cu plată, care fac această ocolire inutilă. Aşa că marea majoritate a celor care circulă din Germania spre Copenhaga în Danemarca sau spre Suedia şi Norvegia — şi eventual în direcţie inversă — folosesc feribotul. Călătoria maritimă durează cam o oră şi un pic cu tot cu micile proceduri aferente, din care navigarea ia cam 45 minute.
Ei bine, tocmai pe acest traseu similar cu feribotul a şi demarat construcţia celui mai lung tunel subacvatic din lume, dedicat atât traficului rutier, cât şi celui feroviar. El va avea 18 km lungime şi va reduce timpul de călătorie la doar 10 minute cu maşina şi 7 minute cu trenul, eliminând şi timpul necesar formalităţilor adiţionale precum îmbarcarea de debarcarea, necesitând doar plata traversării lui. Limita de viteză în tunel va fi de 110 km/h pentru automobile şi de 200 km/h pentru trenuri.
Cea mai intrigantă parte, însă, e metoda de construcţie. Fiind un tunel subacvatic, nu există lucrări de forare specifice tunelurilor subterane. Partea mai provocatoare e că acest tunel, dacă ar fi privit din profil secţionat, nu va avea o singură cavitate interioară şi nici măcar două, ci patru canale interioare principale plus al cincilea pentru conectarea ieşirilor din siguranţă. Cu alte cuvinte, tunelul devine o construcţie plată cu câţiva metri înălţime şi tocmai 42 metri lăţime. Iar aceste cerinţe au făcut ca inginerii să aleagă o metodă inovaţională de a construi tunelul, prefabricând în întregime segmente de tunel, cu toate cele necesare pe interior, de la căi ferate până la drum, de la iluminare la ieşiri de urgenţă.
Aşadar, în Danemarca, alături de locul unde va fi intrarea în tunel, a fost creată o fabrică locală de beton şi anume acolo vor fi turnate aceste segmente prefabricate. Fiecare segment are 217 metri lungime şi are două secţiuni pentru automobile şi camioane, pentru câte un sens ce circulaţie, fiecare din ele având două benzi de circulaţie şi o bandă de rezervă. Între cele două sensuri e încadrată o secţiune unde duc ieşirile de urgenţă, aflate la fiecare 110 metri, iar secţiunea va fi folosită şi pentru lucrări de mentenanţă. Alături se află şi două secţiune cu căi ferate pentru trenuri rapide, fiecare pentru câte un sens de circulaţie. Fiecare secţiune conţine iluminare, ventilare, puncte de apelare a serviciilor de urgenţă, monitorizare video cu detectare rapidă a condiţiilor atipice de trafic, precum şi indicatoare digitale care pot institui avertizări sau limite temporare de viteză.
O singură asemenea secţiune va cântări 73,000 tone. Pe lungimea sa de 18 km, tunelul va avea nevoie de 79 asemenea secţiuni, care vor fi unite între ele pas cu pas, ca piese lego. Lor li se vor mai adăuga alte 10 secţiuni mai înalte şi mai late, care vor avea şi un etaj inferior pentru mentenanţă. De fapt, însăşi procesul de transportare a acestora şi unire va fi o iscusinţă inginerească.
Imagine: aici vor fi turnate secţiunile podului

Odată construite, ele vor fi sigilate la ambele capete şi vor fi transportate pe şine până spre mare, unde vor fi cufundate la nivelul mării, plutind. Aici ele vor fi remorcate de patru ambarcaţiuni şi vor fi tractate în acest fel către punctul de conexiune.
Imagine: aşa va fi remorcată pe apă fiecare secţune a tunelului

Apoi rezervoarele de balast vor fi umplute cu apă, iar blocurile vor fi astfel scufundate pe fundul mării. Aici fiecare element va fi unit cu cel precedent, cu o precizie de 15 mm! Da, deci marja de eroare admisă e de doar 15 mm, la o construcţie atât de imensă!
Odată unite, elementele de sigilare vor fi ridicate, iar după ce toate elementele vor fi unite, tunelul va fi acoperit de un strat de pietre, urmând ca în timp fluxul natural al mării să-l acopere cu nisip şi vegetaţie, restabilind viaţa marină peste el.
În 2020 au început lucrările de pregătire a construcţiei tunelului, construindu-se uzina de beton şi mini portul adiacent, unde e adusă material primă. În prezent aceste facilităţi sunt la un stadiu avansat şi s-au început şi primele lucrări la solul din zona maritimă unde vor fi amplasate gurile tunelului. Încă nu a fost turnată nici o secţiune, dar totul decurge conform planului. Termenul de finalizare a acestui tunel este setat la mijlocul anului 2029. Apropo, construcţia unei singure secţiuni de tunel va necesita 9 săptămâni de lucru, iar în momentul când acestea vor începe a fi turnate, pe perioada lucrărilor fabrica de beton de alături va fi cea mai mare din lume ca şi capacitate volumetrică de producţie.
Bugetul acestui proiect e de 7.1 miliarde de euro. La momentul lansării sale, aşa cum spuneam, acesta va fi cel mai lung tunel subacvatic din lume şi va asigura cea mai importantă legătură rapidă între regiunea scandinavă şi Europa centrală. Şi va fi cu siguranţă una din cele mai noi construcţii inginereşti admirabile, de care vor putea face uz toţi cei care vor călători pe aceste direcţii ale Europei.
5
79,193
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!