Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

La prima vedere pare o Dacia 1300, dar, de fapt, e un superb Renault 12 Gordini, scos la vânzare în Italia

2 Noiembrie 2021 - 20:37
Ilie Toma
Dacă vei ajunge vreodată să mergi pe străzile României cu această bijuterie, sau o vei expune la eveniment, toţi o vor observa încă de departe, pentru că imaginea acestei maşini va declanşa imediat un mecanism de recunoaştere a ceva drag şi familiar — Dacia 1300. Dar apoi, când te apropii, lucrurile devin şi mai interesante şi descoperi una din cele mai picante maşini franceze produse în acea perioadă, un exemplar al căreia a fost scos la vânzare în Italia.
Aspectul similar cu Dacia 1300 e perfect explicabil, întrucât modelul românesc era o adaptare locală a lui Renault 12. Erau modele practic identice la nivel tehnic şi vizual, diferenţa făcând-o micile detalii şi adaptări locale. Dar francezii îl aveau pe marele Amedee Gordini, un pilot de curse, un inginer şi un constructor al lor. Un fel de Caroll Shelby al Franţei, dacă vrei.
Anume Gordini a avut la un moment dat ideea de a crea, pe lângă creaţiile proprii, şi versiuni modificate spre performanţă a unor modele Renault. S-a înţeles repede cu cei de la Renault şi aşa a apărut Renault 8 Gordini, în 1964, iar publicul a adorat şi stilul, şi performanţa Gordini, şi ideea unor asemenea Renault-uri condimentate. Tocmai 11,607 exemplare Renault 8 Gordini au fost vândute de-a lungul carierei modelului, din 1964 până în 1970.
În 1970, însă, când Renault avea noul model Renault 12, cei de la Gordini şi-au îndreptat atenţia spre acesta. Având experienţa lui Renault 8 şi ştiind exact unde se pot îmbunătăţi lucrurile, unde se pot adăuga mai multe condimente, cei de la Gordini au lansat un Renault 12 Gordini superb, care era simţitor mai performant şi mai superior faţă de precedentul Gordini.
Maşina avea frâne pe discuri pe toate 4 roţi, cele din faţă fiind ventilabile. Suspensia era modificată cu arcuri mai mari şi mai rigide, de rând cu câteva braţe de stabilizare şi bucşe, pentru a-i reda maşinii o ţinută de drum mai precisă.
Motorul de sub capotă era unul de 1.6 litri, cu bloc construit complet din aluminiu, în anul 1970! Acesta avea două carburatoare duble de origine Weber, un arbore cotit ranforsat, şi dezvolta o putere fascinantă pentru acele vremuri, de 125 CP! Era o putere demnă de modele sportive Alfa Romeo, iar Golf GTI Mk1, lansat abia în 1976, avea 110 CP. Deci, modelul Gordini, pentru anul 1970, era o mostră admirată de sportivitate, care era şi mai dragă publicului pentru că era creată pe baza unui model accesibil şi popular tuturor. Iar un Renault R12 Gordini putea atinge o viteză maximă de 185 km/h!
În 1971 au fost vândute 2,225 exemplare de Renault 12 Gordini, şi asta certifica succesul imens al modelului. Dar anii ce-au urmat au însemnat o criză a petrolului la nivel mondial şi cam toate modele sport au scăzut drastic în vânzări. Aşa că până în 1974, s-au vândut doar 5,188 exemplare în total. Şi tocmai asta face din Renault 12 Gordini azi un model şi mai rar, şi mai dorit.
Exemplarul de mai jos e unul dintre ele, însă e unul şi mai special de atât. E o maşină care a participat cu adevărat la raliurile din Grupa A, având acelaşi motor de 125 CP sub capotă, dar fiind uşurată de căptuşeli interioare şi fiind dotată cu cuşcă de protecţie. Avea şi geamuri din policarbonat, pentru a fi mai uşoară. Şi, desigur, scaunele sunt sport, aproape scoică, iar comenzile sunt tipice de motorsport.
Maşina indică azi pe bord 7,317 km, şi e una fabricată în 1972. A fost, însă, restaurată ca să arate din nou atât de bine ca-n anii 70. Are aproape 50 de ani, dar e o mostră de istorie frumoasă a modelului, a ceea ce înseamnă Gordini, a mărcii Renault, dar şi a modelului Renault 12, şi, prin asociere, a ceea ce a însemnat substratul tehnic şi al Daciei 1300. Cât costă acest Renault 12 Gordini?
Ei bine, preţul său din Italia e de 25,500 euro. Nu e puţin, aparent, dar e cam acelaşi preţ cu care se vând, foarte rar, şi exemplare standard de Renault 12 Gordini. Iar ăsta e unul de raliu, care ar putea fi şi mai scump. În general, mai puţini oameni ar vrea să cumpere exemplare de cursă ale modelelor de colecţie, pentru că ele sunt şi mai specifice decât cele obişnuite şi necesită o mentenanţă şi mai meticuloasă. Dar asta nu face modelul ăsta mai puţin admirabil de către oricine are măcar o mică amintire cu Renault-uri clasice sau cu Dacia 1300 clasică. E maşina despre care vei avea întotdeauna ce spune şi răspunde la zeci de întrebări, iar având-o în garajul tău, vei şti că ai cea mai sportivă şi mai performantă interpretare care s-a construit vreodată pe aceeaşi platformă tehnică a Daciei 1300. Iar asta poate fi de nepreţuit pentru cineva.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter