Maşina care a prezis confortul şi siguranţa viitorului: un Saab 99 impecabil, scos la vânzare în Italia

22 Noiembrie 2021, 21:26
Ilie Toma
Saab e o marcă inactivă în zilele noastre, dar istoria acestei mărci abundă în inovaţii şi soluţii inginereşti absolut uluitoare, unele dintre care au fost de-a dreptul vizionare. Şi apoi, încă de la primele modele Saab, acestea şi-au câştigat întâi în ţările scandinave, apoi şi în toată lumea, o reputaţie de maşini absolut indestructibile. Doar Volvo le puteau face concurenţă, dar adeseori găseai prin Suedia oameni care spuneau că Saab este şi mai durabil decât Volvo, fanii acestor două mărci concurând între ei până şi la reuniunile de familie, dar toţi fiind de acord că-n lume nu există nimic mai bun decât Saab şi Volvo. Erau anii când Saab încă nu ajunsese în mâinile celor de la General Motors.
Probabil mulţi dintre noi ştim că Saab a fost un producător de avioane înainte de a fi un producător de maşini, iar când s-a apucat de produs automobile, abordarea a fost una total diferită, de companie aeronautică, unde n-ai voie să greşeşti la capitolul inginerie. Şi paradoxul e că le-a reuşit din prima, iar maşinile lor era în permanenţă perfecţionate, fără a se aştepta schimbări de generaţii sau facelift-uri. Era o companie ambiţioasă, cu o gândire vizionară. Iar maşina despre care vorbim noi azi, Saab 99, era doar al doilea model lansat de către cei de la Saab, doar al doilea!
Însă ea a prezis ca nici una alta confortul şi siguranţa care ne pare azi firească, dar care în anul 1968 al apariţiei sale lipsea din lumea auto. Saab 99 a fost prima maşină care avea montanţii faţă ranforsaţi până spre podea, astfel încât să reziste la răsturnare, iar la impact să menţină celula habitaclului cât mai integră. Saab făcuse şi crash-teste demonstrative, aruncând maşini de la înălţimea unor macarale, iar montanţii rămâneau aproape integri. Ş tot Saab 99 a fost prima maşina care avea bare adiţionale de ranforsare a structurii uşilor, pentru priotecţie la impact lateral! În anul 1968!
Parbrizul modelului era mult mai curbat, creând mai mult loc pentru planşa de bord şi pentru spaţiul de siguranţă al oamenilor la bord. Datorită acestei construcţii, rigiditatea torsională a lui Saab 99 era cu minim 1/3 mai mare decât a alor modele comparabile, ceea ce o făcea şi mai rezistenţă în timp, elimina orice scârţâituri de interior şi o făcea şi foarte manevrabilă.
Modelul ăsta a avut şi primele ştergătoare de faruri din lume, dar şi primele scaune cu încălzire, aşa cum le ştim azi din majoritatea maşinilor moderne. Maşina mai avea şi primul filtru de polen cu cărbune activ pentru a neutraliza mirosurile exterioare. Tot ea avea uşi care acopereau pragurile, ele rămânând astfel curate când mergeai pe timp murdar şi nu-ţi murdăreai pantalonii când coborai.
Designul a fost perfecţionat în tunelul aerodinamic, Saab având acces la asemenea tunele, întrucât producea ingineria propriilor avioane. Astfel, Saab 99 a fost şi unul din cele mai aerodinamice modele ale timpului său, iar forma spatelui a fost perfecţionată anume în tunel.
Maşina astea avea tracţiune faţă, într-o vreme când ea încă era o raritate. Motorul însă era poziţionat longitudinal. Primele motoare au fost împrumutate de la Triumph, dar apoi inginerii Saab au dezvoltat un motor de 2.0 litri, cu 4 cilindri în linie, care avea la origini ideea motorului mai mic Triumph, dar aplica mai multe modificări avansate. S-a ajuns până şi la crearea unui motro turbo pe acea bază.
Noi, însă, vorbim azi de un Saab 99 EMS, o versiune lansată în 1972, care avea deja injecţie electronică de la Bosch. Motorul asamblat în Suedia de pe EMS scotea 110 CP şi putea accelera maşina până spre 170 km/h. Modelul era unul dinamic şi adorat, atât de cei care-şi doreau o maşină puternică, cât şi de cei care căutau pur şi simplu perfecţiunea suedeză într-o maşină. Chiar dacă în 1978 s-a lansat un succesor, Saab 99 a continuat a fi produs în paralel până în anul 1984.
Maşina din faţa noastră e un Saab 99 EMS din 1980, scos la vânzare acum în Italia. E într-o condiţie extraordinar de bună, având parcurşi doar 136,000 km, documentaţi. Maşina e într-o condiţie mecanică şi estetică superbă, de la motor şi suspensie, până la habitaclu, care care e de o nuanţă de roşu, combinând o tapiserie de piele şi velur.
Totul e în condiţie autentică, par să lipsească doar ştergătoarele mecanice de la farurile faţă. Apropo, maşina are şi sistem de aer condiţionat, care funcţionează şi azi.
S-au produs relativ puţine EMS-uri, iar azi au rămas şi mai puţine în circulaţie. Într-o asemenea condiţie bună, însă, astfel de Saab-uri sunt o adevărată raritate. Iar cu toată genialitatea sa inginerească, acest model e deja unul de colecţie. Însă nu unul foarte scump, cel puţin acest exemplar are un preţ chiar neaşteptat de decent, care te poate introduce imediat în lumea colecţionarilor foarte avizaţi, care au ales un model foarte special, dar n-au plătit o avere pe el. Costă doar 12,900 euro, iar proprietarul său spune că maşina ar avea şi certificat FIVA, pentru care a aplicat recent, care i-ar confirma autenticitatea!
La banii ăştia, cu siguranţă că găseşti puţine maşini de colecţie atât de speciale, care să mustească în ele atât de multă inovaţie inginerească!
1
3,391
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!