Maşina franceză emblematică, într-una din ipostazele rare: un superb Peugeot 504 Cabriolet, scos la vânzare în Franţa

23 Noiembrie 2021, 21:12
Ilie Toma
La fel cum despre Lancia şi Alfa Romeo ştim cum cu toţii că în trecut au existat modele glorioase, mult mai consistente şi speciale decât cele care se produc azi, şi despre Peugeot se poate spune cu siguranţă acelaşi lucru, chiar dacă azi marca franceză e ceva mai viabilă decât cele două italiene. Dar modelele clasice Peugeot aveau în ele acel fler de design special şi totodată acea inginerie extraordinară, care făcea din ele printre cele mai bune maşini din lume! Da, nu exagerăm deloc — au existat modele Peugeot care au fost cu adevărat extraordinare la timpul lor.
Şi mulţi dintre noi mai cunosc frânturi mai mari sau mai mici de istorie despre maşinile franceze în Africa şi despre rezistenţa lor excepţională de acolo. Ei bine, istoria asta e cât se poate de adevărată, iar modelul Peugeot 504, despre care vorbim azi, a fost miezul acestui succes francez pe continentul african. Versiunile sedan şi break ale lui Peugeot 504 au rezistat în Africa decenii la rând cu o dârzenie pe care n-o prea puteau egala alte maşini. Doar Mercedes W123 era comparabil la rezistenţă, dar costa mult mai mult. Peugeot 504, însă, era o maşină mai democratică, iar exemplare care să atingă câte 1 milion de kilometri parcurşi prin condiţiile dure ale Africii erau foarte frecvente!
Modelul 504 a fost lansat în anul 1968 şi pe piaţa Europei a fost produs până în 1983, însă în Africa acest model s-a produs până în 2006, într-atât de adorat era! Pe continentul african s-a produs în Kenya, în Africa de Sud şi mai ales în Nigeria, doar în Nigeria asamblându-se 425 mii exemplare. Să spunem despre Peugeot 504 că a fost o maşină genială ar însemna să fim foarte modeşti, or, marca franceză n-a prea avut un alt model atât de marcant pentru istoria şi imaginea sa.
Designul sedanului fusese perfecţionat în studiourile Pininfarina, iar ulterior a fost lansat şi un break. În anul 1969, francezi au decis să lanseze şi modele mai emoţionale din gama 504 şi au lansat simultan 504 Coupe şi 504 Cabriolet. Designul acestor modele a fost şi mai plenar dezvoltat de Pininfarina, iar sub capotă au ajuns doar motoarele cu injecţie. Având aceeaşi construcţie durabilă, dar şi forme mult mai pasionale, maşinile astea au devenit, aşa cum spuneam în titlu, emblematice pentru industria auto franceză. Plăcute în condus, frumoase în design, durabile în timp şi cât se poate de dinamice — erau adevărate maşini franceze de vis!
Iar noi vorbim azi tocmai despre o asemenea maşină franceză de vis — despre un Peugeot 504 Convertible, fabricat în 1971, echipat cu motorul de 2.0 litri cu injecţie, cu 4 cilindri în linie, care dezvolta 104 CP! În acei ani, puteri de 55-75 CP erau absolut normale şi doar Alfa Romeo şi Lancia se lăudau cu motoare de 90 CP sau de 100-105 CP, fără a merge în nişa limuzinelor şi sportcar-urilor ultra luxoase. Aşa că acest Peugeot cu 104 CP, puşi frumos pe puntea spate prin intermediul unei cutii manuale cu 4 trepte, era o savoare de maşină. Şi apoi, faţă de sedan, avea rapoartele de transmisie setate pentru viteze mai mari, încât să-l poţi conduce şi mai plăcut la trasee, întinse, pe drumuri de litoral, prin provinciile franceze sau oriunde ţi-ar mai fi poftit inima!
Maşina despre care vorbim azi e de culoare roşie Andalusian, iar habitaclul e de culoare neagră, tapisat cu piele. Şi arată atât de bine, şi chiar modern, încât o priveşti şi aproape că nu poţi accepta că ea are 50 de ani de când a fost produsă! Într-atât de atemporal i-a fost designul.
Iar partea şi mai intrigantă e că exemplarul ăsta are doar 70,082 km parcurşi, documentaţi cu stricteţe. Documentarea a fost făcută în Elveţia, întrucât acest exemplar a fost cumpărat iniţial nume în Elveţia, în anul 1971, iar în 1982 a fost vândut următorului proprietar, o doamnă elveţiană care a savurat-o tocmai până în anul 2018, ea fiind proprietarul care a deţinut cel mai mult timp acest Peugeot.
Abia în 2018 maşina a fost importată în Franţa şi a trecut de atunci prin mâna a doi colecţionari francezi. Primul dintre ei a şi făcut o revopsire completă a maşinii în culoarea sa originală de uzină, dar asta a fost singura lucrare, alte restaurări nu au fost necesare, nici măcar la interior.
Acum Peugeot-ul ăsta e scos la vânzare în oraşul Grenoble din Franţa şi, la cei 50 de ani pe care-i are împliniţi, e una din cele mai speciale şi savuroase maşini franceze de colecţie la care am putea visa. Şi puţini ştiu cât e de rară, de fapt! Dacă sedanurile şi break-urile s-au produs în număr de peste 3 milioane doar în Europa şi încă jumătate de milion în Africa, atunci 504 Coupe s-au produs numai 22,974 exemplare, iar modelul 504 Convertible, ca şi cel despre care vorbim noi azi, s-a produs în doar 8,188 de unităţi! Deci, maşina asta de azi e una din doar puţin peste 8 mii de felul său, produse de-a lungul a aproape 15 ani! O raritate demnă de un model de colecţie dintre cele speciale!
Cât costă? Ei bine, nu foarte puţin, dar nici exagerat de mult dacă ne gândim că e o decapotabilă clasică, desenată de Pininfarina, cu o asemenea istorie, şi într-o asemenea stare. Preţul cerut pe ea în Franţa acum e de 33,500 euro. Dar aceasta e una din cele mai speciale maşini franceze produse vreodată şi cu siguranţă e printre cele mai savuroase şi interesante ale epocii sale. Deci, cu certitudine se vor găsi mulţi pasionaţi care vor spune că acest Peugeot îşi merită fiecare bănuţ.
Iar la final nu putem să nu spunem cu o urmă de nostalgie că totuşi, cândva, demult, francezii aveau ambiţia de a concepe şi produce maşini fantastic de interesante!
0
518
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!