Suzuki Ignis, la 3 ani de exploatare în Moldova, e maşina cu care preţurile la combustibil te afectează mai puţin

28 Noiembrie 2021, 10:24
Ilie Toma
Suzuki Ignis din redacţia noastră a împlinit de curând 3 ani de exploatare, iar noi nu v-am mai spus nimic despre el tocmai de vara trecută, de când încă n-avea nici doi ani de exploatare. Sunt două motive de ce am scris atât de rar despre el.
Primul — e că maşina merge destul de puţin, fiind de fapt o maşină în uz privat, dacă-ţi aminteşti despre cele spuse în primele relatări, despre raţionamentele de ce am cumpărat-o. Acum, după 3 ani de exploatare, Suzuki Ignis are doar 21,000 km pe odometru. În ritmul ăsta, este pe calea cea dreaptă de a deveni maşina aia tipică cu parcurs mic, care a fost condusă mai mult de un bătrânel. În cazul acestui Suzuki, chiar aşa e, efectiv.
Al doilea motiv ar fi că maşina asta e plictisitor de fiabilă, tipic japoneză, şi spun asta cu o doză potrivită de umor, desigur. Deci, în 3 ani, cât timp a durat garanţia maşinii, nu am avut nici un defect la maşină, nici o adresare pe garanţie, nimic. Am făcut service-ul o dată în an, am schimbat uleiul şi atât — nimic mai mult. Acum, service-ul după 3 ani încă nu l-am făcut, suntem programaţi în următoarele zile, însă înainte de a expira garanţia, cei de al service-ul oficial Suzuki ne-au invitat pentru o verificare completă a maşinii, pentru ca, în eventualitatea în care se depista vreun defect, chiar neştiut de proprietar, acesta să fie schimbat pe garanţie. E o atitudine fantastic de plăcută, sincer vorbind, pentru că nu tu trebuie să-i convingi, ci ei îţi propun. La fel l-au sunat şi pe tatăl meu, care exploatează un alt Suzuki Ignis alb, cumpărat la o distanţă minimă de timp. Deci, cumva, despre service-ul Suzuki până acum am avut cea mai bună impresie ca şi interacţiune şi profesionism dintre toate mărcile pe care le exploatăm.
Nu ştim cât va costa service-ul numărul 3, care urmează în curând, despre el vă vom relata ulterior. Dar primele două au costat în jur de 2,500 lei, adică vreo 120-130 euro, că nu mai ţin minte cursul exact de atunci. Din nou, cel mai accesibil service oficial din câte am vizitat, dar asta era oarecum de aşteptat când vorbim şi de cea mai bugetară maşină din redacţie.
Alte cheltuieli pe mentenanţă nu am avut. Anvelopele de vară sunt cele din uzină încă, cele de iarnă sunt aceleaşi, cumpărate în primul an. Cheltuim cam 1,000 lei pe an pentru schimbul de anvelope vara şi toamna, împreună cu depozitarea lor deci totul împreună costă cam 1,000-1,100 lei, sau 50-55 euro.
Îi facem în continuare şi asigurare CASCO, dar asta e o chestie neobligatorie, pe care o facem pur şi simplu pentru că nu vrem surprize neaşteptate. Coeficientul procentual e mai mare la Ignis, că aşa calculează companiile de asigurări la maşinile mai mici şi mai ieftine, pe an prima de asigurare fiind vreo 400 euro. Dar, din nou, amintim că asta nu e o chestie obligatorie. Pe de altă parte, asigurarea obligatorie RCA costă puţin peste 600 lei anual în cazul nostru, cu specificul de şoferi, iar taxa anuală de drum la motorul de 1,242 cm cubi e de puţin sub 750 lei anual. Deci ambele împreună mai fac circa 65 euro.
Dar partea cea mai incredibilă şi cea mai valoroasă în ultimul an, an al unor creşteri imense de preţuri la carburanţi în toată lumea, e cifra de consum real al lui Suzuki Ignis. În ultimul an maşina a mers în regim mixt mai mult, cu trafic de Chişinău, plus zone adiacente la o rază de până la 20-25 km de la Chişinău mai mult. Dar a avut şi episoade când e apăsată intens, cu viteză mare de traseu, sau cu accelerări urbane intense, mai ales când o conduc eu, pentru că cei 90 CP, raportaţi la nici 850 kg ai maşinii, se pot simţi şi dinamic.
Iar media reală de consum a fost şi continuă a fi de 4.8 litri/100 km! De bezină, nu de diesel, că e u motor pe benzină, aspirat natural, cu injecţie multipoint, fără injecţie directă, fără turbină, fără filtru de particule, fără sistem mild hybrid, fără nimic absolut complicat! Şi uite în formula asta simplă, Suzuki Ignis scoate o medie reală îndelungată de un an de zile de 4.8 litri/100 km! La un preţ actual al benzinei de 21.02 lei/litru, asta înseamnă 100.90 lei pentru 100 km parcurşi, sau circa 5 euro, sau acel vis de cândva de 1 leu per kilometru. Chiar şi cu preţul de 21.40 lei pe litru, mai mare, de acum câteva săptămâni, asta ar însemna 102.72 lei per o sută de kilometri, deci nu e foarte departe!
Iar asta e cu adevărat fascinant, pentru că deşi se simte că plăteşti mai mult când faci plinul, inevitabil, totuşi în costuri totale, cheltuielile pe carburant ale acestui Suzuki sunt cu mult mai mici decât cu orice altă maşină mai mare, mai sofisticată, ba chiar şi decât cu unele maşini puse la gaz GPL sau gaz metan. Cu Ignis n-ai nevoie de acel gaz, pentru că nu are rost pur şi simplu. Nu ai nevoie de diesel, nu ai nevoie nici de hibrid pe el. De aia, nici motorizarea mild hyhbrid care se vinde acum, în loc de cea simplă de pe maşina noastră — nu are o logică necesară cu adevărat, ci e doar impusă de norme europene. Şi apoi, versiunea mild hybrid e mai slabă şi mai înăbuşită acum, având doar 83 CP. Aşa că noi am avut norocul să prindem o motorizare clasică.
Din când în când, iau şi eu acest Suzuki să-l conduc. Şi n-o fac doar din necesitate. Pentru mulţi poate va suna un paradox, dar chiar şi atunci când urc pe Suzuki după Skoda Karoq sau după Mercedes-Benz C-Class, la volanul lui Ignis mă simt oricum decent, în condiţii civilizate. Da, izolarea fonică e mai precară, şi diferenţa se simte când urci de pe una pe alta, dar maşina are o ţinută de drum confortabilă, o poziţie plăcută de condus, un dinamism decent, e bine închegată, ai şi garda la sol mai mare şi te simţi mai relaxat pe drumuri imperfecte. Are şi sistem multimedia decent, cu port USB şi Bluetooth, şi chiar dacă dotarea mai simplă are un display monocolor, oricum poţi asculta orice de pe telefon. Deci, poate dacă încă n-ai o familie mare, poate dacă e a doua maşină în familie, sau dacă trăieşti singur şi eşti într-o perioadă când vrei să nu cheltui foarte mult pe o maşină, Ignis e o variantă foarte raţională, care să-ţi lase banii în cont pentru alte cheltuieli mai importante.
Şi aici ar trebui să vă spun ce s-a stricat, ce-am reparat. Dar nu am pur şi simplu ce spune, pentru că nu s-a stricat nimic. Da, ştiu, 21 mii km parcurşi e puţin, sunt de acord. Dar ăsta e ritmul în care se foloseşte această maşină, iar cu alte maşini am avut adresări şi la 3,000 km pe garanţie. Iar când mă gândesc la consumul de 4.8 litri/100 km, împreună cu fiabilitatea ei exemplară, chiar e o maşină pe care o pot recomanda celor ce au viziuni mai raţionale sau necesităţi de folosire care se potrivesc cu dimensiunile mai compacte ale acestei maşini. La cifra aia de consum real, dacă benzina se scumpeşte cu tocmai 1 leu, pentru Ignis înseamnă doar 4.80 lei în plus la 100 km parcurşi. Dacă parcurgi 1,500 km pe lună, de exemplu, asta înseamnă că bugetul îţi va fi afectat cu mai puţin de 75 de lei pe lună. Într-atât de protejat eşti de fluctuaţiile la preţ cu ea!
0
3,707
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!