Acesta e Eviation Alice, un avion electric care poate servi şi ca jet privat, şi în misiuni cargo, dar datele tehnice sunt discutabile

20 Decembrie 2021, 16:41
Redacţia PiataAuto.md
Propulsia electrică îşi face tot mai mult loc şi în aeronautică, deşi aici masa bateriilor e un subiect mult mai critic decât la automobile şi deşi temperaturile scăzute de la mare altitudine pot genera surprize nedorite unor baterii mai uzate în timp. Totuşi, după testele celor de la Rolls-Royce cu avionul lor electric experimental, o altă companie care promitea un avion electric a mai făcut un pas spre transpunerea acestuia în realitate.
Compania, pe nume Eviation, prezentase conceptul avionul său încă în 2017 şi promitea să lucreze la o tehnologie care ar fi permis o autonomie de peste 600 mile sau peste 965 km. Au trecut 4 ani de muncă la acest avion, iar acum compania a venit cu varianta pregătită pentru o apropiată producţie de serie.
Avionul e botezat Alice şi a fost prezentat în două versiuni — de business jet privat şi de mic avion cargo. Avionul privat are un interior luxos, cu fotolii generoase şi toate detaliile opulente pe care le găseşti şi la avionul altor avioane private. Ba chiar şi designul avionului a permis geamuri mai mari, cu privelişti şi mai frumoase spre exterior. Construcţia avionului a însemnat dimensionarea generoasă pe interior, el fiind cel mai lat şi mai spaţios din clasa sa, zic constructorii. Şase pasageri vor putea călători în confort desăvârşit la bord, sau 9 dacă se optează pentru o variantă numită Commuter. Însă, dacă la confortul interior toate sunt firesc de desăvârşite, atunci la datele tehnice lucrurile sunt mult mai discutabile.
Către etapa de producţie de serie, autonomia reală, pe care au putut-o asigura inginerii, a scăzut la 815 km sau 440 mile nautice. Regulile aviaţiei, însă, solicită ca un avion să aibă autonomie suficientă pentru a zbura şi spre cel mai apropiat aeroport de rezervă în caz de condiţii meteo dificile, deci putem să scoatem minim 110-150 km din autonomia declarată, iar dacă mai includem şi o rezervă pentru încercări multiple de aterizare, vom ajunge la o autonomie efectivă de vreo 500-600 km cel mai probabil. Cam cât ruta Chişinău-Bucureşti sau Chişinău-Kiev. Să-ţi cumperi un ditamai avion privat scump şi să poţi circula cu el doar pe asemenea distanţe? Sau dacă vrei să ajungi la Vienna să faci un popas la Cluj şi altul prin Budapesta, stând în aeroport şi încărcând bateriile şi plătind timp scump de parcare, în timp ce proprietarul de avion iroseşte timpul propriu în aşteptări? Se presupune că acei oameni care călătoresc cu avioanele private au cel mai puţin timp de irosit, nu?
Versiunea cargo nu pare mai promiţătoare. Volumul de încărcare e de 12.7 metri cubi, însă greutatea totală a sarcinii utile pe care o poate lua la bord acest avion cargo electric este de doar 1,125 kg. Iar în această greutate se includ cei doi piloţi, şi orice echipament suplimentar, lăsând pentru marfa propriu-zisă probabil cam 900 kg.
În ambele cazuri avionul e propulsat de două electromotoare a câte 640 kW, sau a câte 870 CP. Pe partea de propulsie lucrurile sunt relativ acceptabile, însă pe partea de sarcină utilă şi autonomie, parametrii sunt departe de a fi atractivi. Ca să faci transportul cargo cu el, probabil trebuie să duci ceva foarte preţios, care să cântărească puţin, dar autonomia e la fel de mică. Ca să fii om de afaceri şi să aibă sens achiziţia lui, probabil trebuie să fie al doilea avion privat din hangar, pe care să-l afişezi doar la sesiuni foto de PR în care să te dai drept om îngrijorat de mediu, şi să mergi cu el doar până la distanţe minime. Şi totuşi, Eviation va da start rezervărilor în scurt timp şi promite să livreze primele avioane Alice tocmai în anul 2026.
0
1,341
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!