Cât a pierdut Daimler pentru că a vândut acţiunile Tesla prea devreme şi cât ar fi valorat ele azi

16 Decembrie 2021, 12:13
Redacţia PiataAuto.md
A existat un moment în istoria în care Daimler, renumita companie germană deţinătoare a mărcii Mercedes-Benz, a decis să cumpere acţiuni în Tesla, pe atunci o companie tânără, dar promiţătoare. Atunci, în luna mai 2009, Daimler a cumpărat 9.1% din acţiunile Tesla şi a plătit pentru ele 50 milioane de dolari.
Odată cu achiziţia, germanii au avut repede acces la tehnologia Tesla, folosind-o parţial pentru câteva din automobilele lor electrice, convertite pe baza unor obişnuite, precum B-Class W242 Electric Drive şi chiar smart fortwo electric. Anume ăsta şi a fost, de fapt, scopul achiziţiei, pentru că Daimler ar fi cheltuit mai mult de 50 milioane de dolari pentru a dezvolte tehnologii proprii.
Prin urmare, nu e de mirare că atunci când, în anul 2014, Elon Musk a declarat că va face publice toate patentele tehnologiilor Tesla şi va permite folosirea liberă de către alţi producători, dacă-i va duce capul să o facă la fel de bine, germanii au considerat că nu mai are nici o rost să mai deţină acţiuni în compania americană şi i-au prezis un viitor mai puţin strălucitor. Între timp, la Tesla se făcuse o capitalizare — o mărire a capitalului la care au putut participa toţi deţinătorii de acţiuni, dacă voiau să-şi păstreze acelaşi procent. Germanii n-au vrut să investească bani adiţionali, aşa că pe fondul creşterii de capital total, cele 9.1% de acţiuni cumpărate anterior de Daimler s-au transformat în 4%. Aşa că în octombrie 2014 Daimler a vândut cele 4% şi a încasat 780 milioane de dolari pe el. O afacere genială, la prima vedere, prin care Daimler a folosit tehnologiile electrice, şi a mai şi avut un profit de 730 milioane de dolari.
Doar că viitorul sumbru pentru Tesla nu s-a adeverit. Iar azi valoarea totală a companiei e estimată cu mici variaţii de la o zi la alta la 1 trilion de dolari, sau 1,000 de miliarde de dolari. Cu alte cuvinte, cele 100% de acţiuni valorează un trilion, iar 1% de acţiuni înseamnă 10 miliarde de dolari. Dacă Daimler ar fi păstrat acele 4% de acţiuni până azi, fără a le vinde atunci, azi ar fi putut încasa 40 miliarde de dolari pe ele, şi dacă am scoate cele 50 milioane plătite iniţial, profitul net ar fi fost de 39.95 miliarde dolari. Mai mult ca atât, dacă Daimler nu s-ar fi zgârcit să mai adauge circa 70 milioane de dolari, pentru a participa la acea capitalizare de care menţionam mai sus şi a-şi păstra cota de 9.1%, azi acţiunile sale în Tesla ar fi valorat 91 miliarde de dolari, mai mult decât cele 87 miliarde decât valorează toată compania Daimler, în întregime, astăzi, cu toate diviziile sale de maşini de lux, camioane, microbuze, etc. Profitul net al celor de la Daimler ar fi fost de peste 90 miliarde de dolari, deci.
Cu siguranţă această lecţie din istorie poate fi predată la cursurile de economie, acţiuni şi burse, or, prin mărimea ratării acestui profit, această vânzare de acţiuni poate fi cu siguranţă calificată drept una din cele mai neinspirate din istorie şi cu siguranţă Daimler şi-ar fi dorit acum să nu fi vândut acele acţiuni atunci, în 2014.
0
2,334
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!