Cel mai mare spărgător de gheaţă din lume a necesitat înlocuirea unui motor defect, printr-o operaţiune de amploare

9 Decembrie 2021, 20:42
Ilie Toma
Acum jumătate de an, scriam despre cel mai mare spărgător de gheaţă din lume, care-şi începuse munca abia de curând, la sfârşitul anului 2020. Era vorba de spărgătorul de gheaţă Arktika din flota Rusiei, care fascinează mai ales prin ingineria sa la scară imensă. Acesta e propulsat de 3 motoare electrice a câte 20 MW putere fiecare, totalizând peste 81,500 CP împreună. Şi mai fascinant este că în acest caz chiar avem propulsie electrică adevărată, cu zero emisii, iar energia nu e stocată în baterii, ci e generată de două reactoare nucleare de la bord! Da, practic nava asta are o centrală nucleară la bord, cu două reactoare, care produc electricitatea necesară motoarelor şi tuturor sistemelor adiţionale.
Ei bine, dar iată că la scurt timp după ce nava şi-a început munca, a devenit vizibilă o primă defecţiune la unul din motoare, cel drept. Acesta avea unul din rotoarele sale defecte şi putea livra doar jumătate din puterea pentru care fusese proiectat, iar după analize minuţioase, inginerii au ajuns la concluzia că acesta poate fi doar înlocuit, nicidecum reparat. Nava a continuat să muncească cu 50 MW putere în loc de 60 toată perioada de după depistarea defectului, dar de curând ea a mers, totuşi, la reparaţia necesară, care, din cauza dimensiunilor sale uriaşe, a putut fi făcută doar la fabrica imensă din Kronstadt, oraş-port situat în golful Finlandei, în apropiere de Sankt Petersburg.
Aici a demarat cea mai complexă şi mai amplă operaţiune de acest gen, făcută vreodată în istoria construcţiilor navale. Paradoxal, dar motorul electric imens, care cântăreşte 300 tone, nu poate fi pur şi simplu scos din navă, pentru că nu există o asemenea poartă de acces în camera motoarelor, unde acesta e fixat. Soluţia e incredibilă: tăierea corpului navei în zona motorului, înlocuirea motorului cu unul nou şi sudarea ulterioară a corpului!
Pe cât de incredibil sună, pe atât de dificil e de realizat, or, un spărgător de gheaţă are un corp extrem de gros. În zona spate, lângă motoare, grosimea tablei de oţel a corpului este de 40 mm, deci 4 cm grosime curată a metalului. Astfel, s-a creat o construcţie imensă cu macara deasupra zonei de tăiere, apoi s-a făcut o incizie imensă în navă. Apoi, motorul vechi a fost tras încet, într-o operaţiune de precizie, şi în mod similar a fost montat în navă motorul electric nou, tot de 300 de tone greutate.
Foto: Tăierea unei incizii imense în corpul navei pentru înlocuirea motorului

Ulterior, s-au făcut lucrări şi mai complexe de sudare, or, tabla de 40 mm trebuie sudată fără cel mai mic rateu, pentru a rezista la fel de bine solicitărilor imense prin care are de trecut un spărgător de gheaţă.
Toată operaţiunea a durat ceva mai puţin de o lună, în ea fiind antrenaţi peste 200 de oameni, în trei ture. Reparaţia navei s-a încheiat de curând, ea fiind ulterior tractată de mai multe remorchere spre un alt punct pentru a i se face calibrarea noului electromotor, iar ulterior ea va putea pleca din nou spre apele arctice pentru a asigura navigaţia printre gheaţa nordică.
0
4,470
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!