Fiat Panda 4x4 a ajuns maşină de colecţie în zilele noastre, iar acest exemplar costă neaşteptat de mult

14 Decembrie 2021, 21:56
Ilie Toma
Când vine vorba de o maşină de colecţie, Fiat Panda ar fi probabil unul din ultimele modele la care ne-am gândit cu toţii. Şi probabil dacă am zice că e vorba de un Panda 4x4, puţini dintre noi şi-ar schimba părerea. Însă trăim în timpuri în care maşinile clasice bune, cu inginerie interesantă, au ajuns să crească în preţ atât de mult, încât adeseori asistăm la situaţii pe care nu ne-am fi gândit că le vom vedea vreodată. Ca şi cea de azi.
E un Fiat Panda 4x4 clasic, iar când zicem clasic, avem în vedere prima generaţie de Fiat Panda, care s-a produs vreme de 23 de ani şi mai mult, între 1980 şi 2003! Au fost produse aproape 4.5 milioane de exemplare, deci cum am putea să ne gândim vreodată că vreo versiune a lui Panda să ajungă maşină de colecţie? Şi apoi, Panda a fost întotdeauna un model ieftin, bugetar chiar, cu spirit practic, deci cu atât mai mult nimeni n-ar prea căuta emoţie în condus şi plăcerea deţinerii unui Panda clasic. Şi totuşi, pe acest Fiat Panda 4x4, produs în 1998 se cere un preţ exorbitant de peste 14,200 euro, în Marea Britanie, acolo unde a fost scos la vânzare. Deci, ce se întâmplă, cum de e posibil una ca asta, care e secretul?
Ei bine, secretul e la vedere, şi e în chiar versiunea acestui model — Panda 4x4. Adevărul e că, dacă Panda simplă a fost singurul model din lume a cărui dezvoltare a durat exact 15 zile, la cât de simplă era, atunci Panda 4x4, lansată 3 ani mai târziu, a fost o picanterie inginerească formidabilă, care a făcut-o apreciată pe toată perioada producţiei sale şi care o face azi un model de colecţie.
Fiat şi-a dorit o maşină 4x4 simplă, dar foarte practică şi capabilă de munci cu adevărat grele, care să fie atrăgătoare pentru cei din mediul rural sau din zonele muntoase, fără a concura cu offroader-ele mai mari şi mai scumpe. Totuşi, abordarea inginerească a fost una consistentă şi italienii i-au contractat pe cei de la Steyr din Austria pentru a le dezvolta sistemul 4x4 pentru Panda. Cine sunt Steyr? Cei care au produs sisteme 4x4 pentru vehiculele Mercedes dintotdeauna, inclusiv cei care au conceput sistemul 4x4 pentru G-Class în 1979, şi care l-au şi produs la uzina lor din Graz, deţinută mai târziu împreună cu Magna. Deci, minţile inginereşti care au dezvoltat G-Class-ul, au dezvoltat şi acest Fiat Panda 4x4!
Austriecii au creat astfel primul sistem 4x4 din istorie care s-a montat vreodată pe o maşină cu motor transversal! Da, e vorba de acest Fiat Panda 4x4. Şi în loc să pună o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu, austriecii au adăugat o treaptă cu raport foarte redus în cutia de viteze, făcând-o cu 5 trepte. În mod normal, foloseai treptele 2-5, şi doar în offroad dur aveai nevoie de treapta 1. Sistemul 4x4 era decuplabil manual. Şi tot sistemul era cuplat iniţial la un motor de doar 965 cm cubi, din care se scoteau, totuşi, tocmai 48 CP. Către anul 1998, când e produs exemplarul despre care vorbim azi, Panda 4x4 avea şi un motor de 1.1 litri, dar a rămas fidelă filosofiei de simplitate şi practicism.
Şi, de fapt, la cât de uşoară era, la ce roţi înguste avea şi ce tracţiune integrală cu rezistenţă mecanică avea, Fiat Panda 4x4 s-a dovedit a fi extraordinar de capabilă în offroad şi pe zăpezi, de multe ori mult mai bună decât cele mai consacrate offroader-e. Aşa că a devenit un model de cult, îndrăgit încă de pe vremea când se producea, dar şi foarte rezistent. Atât de durabil era, încât mulţi fermieri le cumpărau ca maşină de munci la fermă.
Acele exemplare din mâinile fermierilor au ajuns în stări jalnice după 20-30 de ani de chinuri, însă exemplare mai păstrate, precum cel de azi, sunt astăzi adevărate modele de colecţie. Maşina de azi, de exemplu, ar 62,000 mile pe odometru, ceea ce înseamnă cam 100 mii km parcurşi Deşi se vinde în Marea Britanie, e cu volan pe stânga şi funcţionează perfect. Nu e în condiţie de muzeu, mai având urme de uzură, dar o Panda 4x4 nici nu a pretins vreodată la statut elitist.
Deci, toate astea fiind spuse, e oarecum clar de ce maşina asta costă 12,000 lire sterline sau peste 14,200 euro. Aflându-i istoria şi statutul legendar, e de înţeles, dar în acelaşi timp, dacă stăm să ne gândim, acum 5-10 ani asemenea maşini încă se mai vindeau cu câteva sute de euro, iar azi, brusc, au ajuns să coste cât unele maşini noi. Asta e, trăim într-o lume în care maşinile bune la mâna a doua devin tot mai de apreciat, iar acest trend e abia la început. Aşa că dacă ai o maşină bună mai veche, ar trebui să te gândeşti bine dacă o vinzi acum sau dacă să o păstrezi ca model de colecţie!
0
788
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!