Istoria neştiută a prezenţei oficiale Volvo în URSS, încă din anul 1971

21 Decembrie 2021, 10:13
Ilie Toma
Volvo a anunţat de curând că celebrează 50 de ani de prezenţă în Rusia, iar cu această ocazie mulţi s-au întrebat miraţi, cum e posibil ca Volvo să fi fost prezentă pe acest teritoriu încă din 1971 încoace, într-o perioadă în care în URSS maşinile „de import” erau maxim din blocul estic, iar cele mai sofisticate erau doar pentru serviciile speciale şi guvernamentale? Aşadar, care e, de fapt, istoria neştiută a prezenţei Volvo în URSS în acei ani?
Adevărul e că Volvo era văzută cu ochi buni de către conducerea URSS, la fel ca şi Suedia în general, iar motivul era neutralitatea politică a acestei ţări. Suedia nu era membră NATO şi avea o politică foarte echilibrată pe arena internaţională. Tocmai de asta, şi atunci când în URSS s-au pus bazele companiei de camioane SovTransAvto şi se doreau camioane de producţie străină, s-au ales tot camioane Volvo, după cum relatam într-un articol special, dedicat acelei istorii. Dar azi ne vom referi la autoturismele mărcii Volvo.
Primele automobile Volvo au fost aduse în URSS în anul 1971, iar prima partidă era destinată exclusiv diplomaţilor şi personalului ambasadei Suediei din Moscova. Însă la scurt timp, mai marii ţării au agreat ideea ca, tot prin ambasadă, automobilele Volvo să poată fi vândute reprezentanţilor camerelor de comerţ din URSS şi chiar persoanelor private, care ar fi îndrăznit să se adreseze cu cereri corespunzătoare de aprobare. Fireşte, la modul practic, doar persoanele private privilegiate sau extraordinare de insistente reuşeau să obţină permisiunea de a cumpăra un Volvo în URSS.
Pe această cale, din 1971 până în ianuarie 1979, în URSS s-au vândut oficial 600 de automobile Volvo, toate fiind înmatriculate ori în Moscova, ori în Leningradul de atunci, azi Sankt Petersburg. În 1979 a urmat un import masiv de automobile, la comanda diverselor instituţii ale statului, pentru Olimpiada din 1980.
Paradoxal, dar deservirea tehnică a automobilelor Volvo era tot în sarcina personalului ambasadei Suediei din URSS, deci, dacă erai proprietar de Volvo în URSS, vizitai ambasada măcar 1-2 ori pe an pentru mentenanţele maşinii tale. Abia în anul 1989 în Moscova a fost inaugurat primul centrul de deservire oficială Volvo, care nu aparţinea ambasadei. Însă primul showroom Volvo a apărut abia în 1993, după care a urmat o dezvoltare mai firească a prezenţei mărcii, cu dealeri autorizat şi un distribuitor naţional independent de orice ambasadă. Dar, în perioada URSS prin aceste importuri supervizate de ambasadă, au reuşit să se importe câteva mii de automobile, inclusiv modele din seria 200, ba chiar şi 700. Cei de la Volvo spun că până şi câteva coupe-uri de lux 262C şi 780 Bertone au fost livrate pe atunci în URSS. Deci, cineva tot a trăit frumos şi luxos pe atunci, chiar şi în comunismul declarat auster.
0
1,499
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!