Istoria neştiută a unei echipe de ingineri din Moldova, care produce componente pentru supercharger-ele Tesla şi încărcătoare Apple

19 Decembrie 2021, 18:14
Ilie Toma
Gândeşte-te cât de fascinant sună asta: supercharger-ele pentru automobilele electrice Tesla din întreaga lume au componente cheie produse în nordul Moldovei, la Bălţi! Gândeşte-te cât de fascinant e să spui că e o mare probabilitate ca încărcătorul laptop-ului tău Apple sau a telefonului aceleiaşi companii are mari şanse să aibă în el un component cheie produs, din nou, de aceeaşi echipă de ingineri din Bălţi! Şi e sută la sută adevărat, doar că e prea puţin cunoscut! Iar noi continuăm astăzi cu încă un reportaj special despre lucrurile absolut fascinante care se întâmplă în ţara noastră, şi despre care am aflat datorită Agenţiei Germane pentru Cooperare GIZ Moldova. Am urcat într-una din zile la volanul maşinii şi am mers spre Bălţi, pentru a vedea pe viu totul, pentru a ne convinge că e adevărat, pentru a vorbi direct cu oamenii care fac aceste lucruri incredibile în ţara noastră!
Echipei de aici îi spune Magnetec Moldova şi sunt şanse foarte mari ca să nu fi auzit de ei niciodată, la fel cum n-am auzit nici noi până acum o lună. Iar unul din motive e că această echipă de oameni din nordul Moldovei a început a lucra în plină pandemie, în aprilie 2020. Planurile de construcţie a acestei fabrici, pentru că e o vorba de o fabrică în toată legea, erau pe ultima sută de metri în luna martie 2020, exact când s-a început instalarea lockdown-urilor în toată lumea. Atunci a fost un moment crucial, când investitorii din Germania ai acestei fabrici, şi echipa de management formată din moldoveni, trebuiau să decidă dacă abandonează ideea şi investiţia, din cauza pandemiei, sau dacă merg mai departe după plan, în pofida incertitudinii uriaşe. Cei din Moldova au reuşit să-i convingă pe germani că vor face faţă oricăror incertitudini. Şi la 13 aprilie, au pornit oficial activitatea lor, la un tempou foarte redus şi precaut. Planul iniţial, de a ajunge în 12 luni la un număr de 150-180 de angajaţi, care să producă aceste creaţii inginereşti, părea unul tot mai înceţoşat în acel moment.
Şi dacă tot am menţionat de investitori germani, trebuie să spunem din start că Magnetec Moldova a fost creată de către grupul internaţional Magnetec, cu sediul central în Germania, iar echipa din Moldova a fost direct corelată cu fabrica Magnetec din Ungaria, care operează din anul 1989. Primele produse, care au fost fabricate în Moldova, au fost transferate direct de la fabrica maghiară, cu tot cu conceptul de producţie şi procesele aferente. Iar primul grup de ingineri angajaţi au şi început a învăţa cum să le producă. Şi, exact ca şi istoria renumită a lui Elon Musk, şefii moldoveni ai acestei fabrici — cu toţii nişte băieţi tineri din nordul Moldovei — aproape că au şi dormit la fabrică, stând cot la cot cu inginerii, pentru a învăţa toate procesele. Îmi spun că stăteau minim 16 ore pe zi în fabrică. Dar acele eforturi din primele luni şi-au adus repede beneficiul — inginerii au devenit tot mai independenţi şi au devenit parte a unui proces de fabricare continuu şi eficient. Iar pandemia a făcut oamenii din întreaga lume să-şi reconsidere priorităţile de ce fel de maşini îşi doresc, cu un accent tot mai mare pe electrice. Iar maşinile electrice au devenit importante nu numai prin rapoarte oficiale ală mărcilor, ca să se bifeze că există, ci şi în vânzări, ajungând să conteze cu adevărat. Iar această schimbare globală a avut un rol neaşteptat pentru echipa din Moldova.
Astăzi, la peste 18 luni distanţă, fabrica Magnetec din Bălţi numără 309 ingineri implicaţi direct în producţia de componente şi 360 de angajaţi în total! Deci, estimarea iniţială, care părea aproape imposibilă, nu doar că a fost atinsă, ci şi depăşită cu mult. Şi cum ne-a spus direct CEO-ul grupul german Magnetec, Marc Nicolaudius, noua ţintă e ca fabrica din Moldova să ajungă la 1,000 de angajaţi în următorii 3 ani! Deci, marea întrebare, pe care deja ţi-ai pus-o probabil de minim două ori până acum este ce anume produce echipa asta din Moldova, încât a beneficiat atât de mutl de schimbările globale ale cererii din ultimul an şi jumătate? Şi ce anume se regăseşte în supercharger-ele Tesla şi încărcătoarele Apple?
Ei bine, aceste componente cheie sunt o varietate de inductoare toroidale (sau bobine de inducţie toroidale) şi transformatoare electrice, cu miez hi-tech, care le face extrem de eficiente în componentele moderne electrice şi electrice de înaltă densitate. Componente cele mai mari, care sunt produse la Bălţi, ajung la turbinele eoliene, care generează electricitate.
Foto: Bobine de inducţie, care ajung în turbinele eoliene

Cele mai mici dintre ele merg spre o mulţime de încărcătoare mici, inclusiv cele de la Apple. Şi partea cea mai intrigantă pentru noi e că inductoarele de mărimi medii şi transformatoarele produse la Bălţi ajung să fie parte din construcţia supercharger-elor de mare capacitate Tesla, iar mai noi şi în construcţia altor supercharger-e rapide! Iar pentru un supercharger electric aceste componente de înaltă precizie sunt cu adevărat cruciale!
Alte bobine de inducţie ajung şi în încărcătoare individuale de tip wall box, iar ideea principală e simplă — oriunde în zilele noastre vezi staţii electrice moderne de înaltă capacitate, pentru maşinile electrice, e foarte mare şansa că acele staţii vor avea în ele câteva componente esenţiale produse în Bălţi, Moldova. Da, anume Bălţi, pentru că aceste tipuri de produse au migrat cu fabricarea, în cea mai mare parte a lor, la Bălţi în cadrul grupului internaţional Magnetec.
Pe lângă asta, aplicarea inductorilor toroidali e şi mai largă decât maşinile electrice, încărcătoarele sau turbinele eoliene. Sunt sute de alte aparate electrice moderne care au nevoie de asemenea componente, precum cele de care vorbim azi, iar ceea ce se fabrică la Bălţi, spre exemplu, ajunge şi în construcţia mai multor produse finite cu marca Siemens, dar şi în contoare electrice sau în cutii de siguranţă din reţelele electrice.
În fabrica din Bălţi, cea mai mare parte a inductorilor e produsă prin linii automatizate, dar există şi bobine cu parametri foarte specifice, care au nevoie de o parte din munca manuală iscusită a unor ingineri.
În ambele cazuri, însă, tot procesul de fabricaţie e unul pus la punct în detaliu, cu control al calităţii desăvârşit. La ultima etapă, de exemplu, chiar înainte de sigilarea ambalajelor, o cameră fotografiază conţinutul cutiei şi salvează imaginea asociată acelui lot, pentru a păstra dovada calităţii produsului finit.
Componentele, loturi, depozite, totul e codificat într-un sistem modern de monitorizare şi trasabilitate, de o eficienţă pe care ai aştepta-o doar de la cele mai de top fabrici din lume.
Şi aşa cum spuneam, fabrica Magnetec din Moldova e condusă de oameni localnici. Am avut ocazia să-i cunoaştem pe doi dintre manageri, Igor Munteanu şi Veaceslav Bejenaru. Ambii sunt tineri şi trăiesc în Bălţi, ambii au experienţa de a fi lucrat anterior în alte fabrici de componente auto din Moldova, unde au avansat pe scara ierarhică, de la simpli operatori de pe linia de producţie până la management. Iar asta îi face să înţeleagă atât de bine toate procesele într-o asemenea fabrică precum cea pe care o conduc azi la Bălţi.
Ne-am întrebat şi cum e văzută această istorie a unei investiţii în Moldova de către compania germană, fondatoare a fabricii din Moldova. Am vrut să discutăm cu cineva din compania din Germania, iar acei oameni au fost atât de deschişi, încât, ne-au organizat o conferinţă video în direct cu marele şef al grupului Magnetec, CEO-ul Marc Nicolaudius. Deci, efectiv, cât ne aflam la fabrica din Bălţi, am intrat în conferinţă directă cu CEO-ul întregului grup. Nici că puteam să dăm peste o persoană mai potrivită pentru a-i adresa toate întrebările la care ardeam de nerăbdare să aflăm răspunsuri.
Foto: CEO-ul Magnete, Marc Nicolaudius, şi Martin Ferch, director de dezvoltare

În primul rând, am vrut să ştim de ce a ales Moldova drept locaţie pentru fabrică? Dl. Nicolaudius ne-a spus franc că statutul de Zonă Economică Liberă (ZEL), existent în Moldova pentru asemenea tip de fabrici, a fost un factor primordial în alegere, şi a avut o interacţiune neaşteptat de eficientă şi bună cu cei de la ZEL Bălţi. „Toate întrebările pe care le-am avut au putut fi răspunse imediat, foarte argumentat, şi am găsit imediat o susţinere crucială în cei de la ZEL Bălţi, inclusiv în găsirea locului pentru viitoare fabrică şi chiar a primilor oameni pentru a forma echipa de management. A fost o comunicare de o rapiditate şi eficienţă care ne-a convins”.
Tot CEO-ul din Germania ne mai spune că la nivel corporativ au avut totuşi o întreagă grilă de 30 de puncte de analiză pentru a lua decizia finală unde să investească. Costurile de salarizare nu sunt cele mai mici în Moldova, poţi găsi deja multe ţări cu costuri mai mici la acest capitol. Dar alţi factori au prevalat — un nivel clar şi agreabil de impozitare, proximitatea geografică, o echipă locală de management bună şi oameni cu abilităţi bune ce pot fi atraşi la producţie sau pot fi repede învăţaţi. Da, avem în Moldova oameni pricepuţi la inginerie şi la fabricarea de produse inginereşti, chiar dacă e nevoie un anumit timp de învăţare. Logistica în cazul Moldovei ar fi, în mod normal un minus, pentru că, nefiind în UE, totul decurge mai greu şi mai birocratic. Dar statutul de zonă economică liberă permite evitarea acestor bariere. Compania îşi poate importa rapid materia primă, poate exporta rapid, totul prin proceduri simplificate. Toate astea reduc birocraţia şi dau predictibilitate despre timpul necesar livrării. Iar după 18 luni de la efectuarea investiţiei, CEO-ul german ne confirmă tare şi răspicat: Moldova a fost cea mai bună alegere de a investi, iar după 18 luni de activitate, atractivitatea iniţială doar s-a fortificat, iar acum decizia pare să fi fost şi mai inspirată. Spune că decizia de a investi în Moldova a fost cu siguranţă una din cele mai bune ale grupului internaţional Magnetec!
Nu în fiecare zi ai şansa să auzi de la ditamai CEO-ul unui grup mare internaţional una ca asta despre Moldova! Da Marc Nicolaudius a spus-o tare şi clar, iar asta ne-a făcut pe noi să ne simţim şi mândri de ţara noastră, şi optimişti pentru viitorul ei, făcut pas cu pas mai ales de către asemenea oameni, care muncesc direct, în fabrică, fie la producţia propriu-zisă, fie ca aceşti tineri manageri, care au şi înnoptat în fabrică atunci când a fost nevoie, doar pentru a duce lucruri la nivelul spre care au ţintit. Sunt tineri din ăia muncitori şi vrednici, ca să vorbim în cuvinte simple, ca la ţară. Dar au ştiut să facă faţă sarcinilor complexe de a pune la punct producţia celor mai sofisticate componente, pentru Tesla, Apple sau turbine eoliene, în Moldova!
CEO-ul german ne-a mai zis că ar vrea să ajute colegiile şi universităţile din Moldova să îmbunătăţească şi mai mult lucrurile în educaţia noilor generaţii de ingineri, de aia a şi iniţiat un asemenea program, pe care planifică să-l extindă şi mai mult. Şi viziunea sa e că aceşti ingineri noi trebuie pregătiţi deja nu pentru cerinţele de azi, ci cele de mâine şi poimâine, în lumina viitoarelor transformări ale industriei. Şi, paradoxal, dar Moldova a devenit componenta principală de creştere a întregului grup Magnetec acum, or, fabrica din Bălţi fiind focusată spre componente folosite de mobilitatea electrică şi device-uri căutate acum, tot din acel sector vine şi creşterea de cerere la nivel mondial. Aşa că deja se caută edificiu alăturat pentru extindere a ceea ce există în Moldova.
Iar toate astea înseamnă un lucru aproape incredibil: cu cât mai multe maşini electrice vom avea în lume, cu cât mai multe prize pentru ele, cu cât mai multă cerere de energie verde, eoliană, cu cât mai multe telefoanele şi laptop-uri se vor vinde la nivel mondial — cu atât mai tare va beneficia indirect Moldova, oraşul Bălţi, şi această echipă de ingineri din ţara noastră, care a ajuns să crească pe 360 de oameni în doar 18 luni de la formare. E unul din acele momente istorice, poate unice pentru ţara noastră, în care Moldova pentru prima dată nu trebuie să minimizeze pierderile din urma schimbărilor prea galopante, după care nu reuşim să alergăm, ci dimpotrivă, Moldova e de partea progresului, fiind parte a celor care-l formează şi, implicit, beneficiază de el! E unul din acele momente istorice unice, când Moldova, şi prin urmare noi cu toţii, putem să ne simţim că nu mai suntem doar de partea celor care au pierdut trenul progresului şi murmură ursuz sub nas, ci putem să îndrăznim a ne simţi de partea învingătorilor, a celor ce mişcă lucrurile înainte în lume, datorită germanilor care au investit în Moldova, datorită acestei echipe de oameni din Bălţi!
2
7,613
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!