Norvegia pierde taxe de două miliarde euro anual din cauza că are prea multe maşini electrice

4 Decembrie 2021, 15:54
Ilie Toma
Norvegia e o ţară de vis pentru amatorii de maşini electrice şi un etalon la nivel mondial la capitolul popularităţii modelelor electrice, în ultimele luni cota maşinilor 100% electrice din totalul celor vândute ca automobile noi depăşind deja peste 77%, iar în rândul cumpărătorilor privaţi cota maşinilor electrice a trecut deja de 90%! Totul arată foarte promiţător din punct de vedere al ecologiei, dar noul guvern, instalat acum o lună în Norvegia, a anunţat că ţara pierde circa 19.2 miliarde de coroane, sau aproape 2 miliarde de euro anual, în taxe necolectate din cauza popularităţii maşinilor electrice. Pur şi simplu nu prea mai rămân automobile „murdare”, adică din cele cu motoare cu ardere interne, pe care statul norvegian să le taxeze.
Încă de la adoptarea politicilor de stimulare a maşinilor electrice, acestea fuseseră scutite de mai multe taxe în Norvegia, de la taxele iniţiale de vânzare, precum TVA-ul, până la taxele anuale şi cele de autostradă. Ulterior, în 2017 taxele de autostrăzi au devenit aplicabile şi pentru electromobile, dar toate scutirile care există, raportate la popularitatea tot mai mare a maşinilor electrice, creează o scădere imensă a taxelor care se cuvin a fi plătite la nivel naţional. Iar asta a îngrijorat într-atât de tare guvernul nou, încât acesta spune că analizează opţiunile de a introduce noi tipuri de taxe pentru maşinile electrice. Una din ele ar putea fi reintroducerea taxei anuale, similară celei cu maşinile obişnuite, alta ar fi ca la următoarele revânzări ale maşinilor electrice să existe taxe adiţionale. Se mai discută despre taxarea plug-in hibrizilor şi despre taxarea maşinilor electrice mai scumpe de 60,000 euro. Grupurile de entuziaşti de opun ultimelor 3, însă, doar taxa anuală fiind oarecum o idee mai acceptată.
Situaţia Norvegiei arată foarte elocvent cum ar putea arăta la nivel fiscal tabloul pentru care militează tot mai mult ţări în jurul lumii. La nivelul tuturor automobilelor care circulă în ţară, de toate vârstele, maşinile electrice formează doar 15% din total, şi deja guvernul simte această scădere drastică, dar e drept că scăderea e cauzată nu atât de taxele anuale plătite de toate maşinile, cât de cele la prima vânzare.
De asemenea, unii promotori ai taxării din Norvegia spun că, de fapt, pierderile la buget ar fi mult mai mari, pentru că guvernul a luat în considerare doar pierderile directe, însă nu a pus la socoteală pierderea de taxe din scăderea vânzărilor de carburanţii, din scăderea volumului de lucrări la service-urile auto şi multe alte servicii conexe.
Aşadar, ajungem la o situaţie interesantă, în care e firesc să ne întrebăm — sunt aceste îngrijorări justificate, chiar dacă per total se colectează mai puţine taxe? Sunt aceste îngrijorări de fapt un lobby al industriei petroliere? Poate ar trebui să facem un zoom out pentru a vedea tabloul la nivel şi mai general — dacă guvernul pierde miliarde din taxe necolectate, poate există şi capitole unde maşinile electrice, de fapt, aduc şi beneficii la buget? Spre exemplul banii care nu sunt cheltuiţi pe benzină poate merg oricum în alte cheltuieli şi generează taxe în altă parte, sau poate guvernul va trebui să cheltuie mai puţin pe sănătate şi alte componente? Subiectul e cu siguranţă deosebit de interesant de a fi discutat, or, Norvegia a ajuns prima la această situaţie, dar toate ţările vor urma pe această cale, mai devreme sau mai târziu. Ce crezi tu despre întreaga situaţie?
0
7,788
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!