Omul care are jobul de vis şi a parcurs 350,000 km pe modele Bugatti

17 Decembrie 2021, 16:38
Ilie Toma
Când vorbim de exemplare Bugatti, care costă inevitabil milioane, kilometrii se fac altfel, mai cu scuteală. Chiar dacă maşinile sunt generoase în a creşte cifra kilometrilor la oră pe vitezometru, proprietarii sunt mai zgârciţi, de obicei, în a învârti sute de mii de kilometri cu ele pe odometru, pentru a nu le devaloriza prea repede şi pur şi simplu pentru că mai au de obicei încă minim câteva alte maşini în garaj, cu care să meargă în fiecare zi. În lumea noastră există, totuşi, un om care se poate lăuda că a parcurs peste 350,000 km la volanul bolizilor Bugatti. Nu, nu e vreun om de afaceri care a făcut calcule şmechere, care şi cel din Liechtenshtein, care a mers peste 1 milion de km cu Maybach-ul său. E un om care face mii de kilometri pe exemplare Bugatti, pentru că are un job de vis.
Îi spune Steve Jenny şi e şoferul principal de teste de la Bugatti, angajat la uzina din Franţa. Steve a urcat la volanul a peste 90% din exemplarele Bugatti vândute de decenii încoace, întrucât, înainte ca maşinile să părăsească uzina, el e cel care le conduce, având simţurile atât de acutizate, încât poate simţi cea mai mică vibraţie neconformă, cel mai mic defect. Fireşte, maşinile sunt testate şi electronic, dar, o asemenea operă inginerească precum Bugatti, are nevoie şi de simţurile unui asemenea om rafinat, maestru în sesizarea echilibrului mecanic ideal, precum Steve Jenny.
Steve a crescut în regiunea Alsacia din Franţa şi a fost pasionat de maşini performante de mic copil. Când şi-a luat permisul de conducere, a construit o maşină de raliu, iar apoi a şi participat la raliuri adevărate drept copilot, apoi şi ca mecanic de precizie. A devenit apoi inspector de calitate la companii ce produceau piese pentru motorsport, precum Mahle şi BBS. Însă un sunet pe care l-a primit de la un prieten în martie 2004, i-a adus job-ul de vis. Acel prieten i-a spus că pe un circuit din Colmar se testează maşini care sunt la fel de rapide ca avioanele cu motoare reactive. Erau primele prototipuri Bugatti Veyron.
O lună mai târziu, a mers pe acel circuit să vadă minunea cu ochii săi. A rămas profund impresionat şi a trimis CV-ul imediat, visând să muncească la acele prototipuri, să devină parte a aceste inginerii nemaivăzute. Peste o lună, într-o după amiază, a primit un sunet de la Bugatti, companie care abia intra pe atunci în era sa nouă. I s-a spus că e angajat. Steve a condus în aceeaşi zi spre Molsheim pentru a semna contractul de muncă. A fost unul din primii angajaţi ai companiei renăscute Bugatti. El trebuia să fie omul care avea să urmărească întregul proces de dezvoltare şi urma să se asigure că fiecare exemplar ieşit de pe linie va fi absolut perfect şi se va conforma unui set strict de criterii. Nici o maşină nu putea să iasă de pe poarta uzinei drept un Bugatti, dacă nu ar fi fost aprobată de el! Ce alt job şi-ar mai fi putut dori un tânăr cu ingineria în minte de când se ţine minte, de mic băieţaş?
Mai departe Steve a fost cel care a dezvoltat şi mai multe criterii de calitate şi inspecţie, or, dacă tot maşinile mărcii ajung să treacă de peste 400 km/h, legile fizicii sunt neiertătoare cu ele şi cu totul alte forţe acţionează asupra acestor maşini. La început a colaborat şi cu alţi ingineri în formularea acestor teste, inclusiv cu Cristoph Piochon, care era şef de asigurare a calităţi de producţie.
Împreună cu el, îşi aminteşte Steve, se gândeau câţi kilometri ar trebui să dureze acest program de testare iniţială de la uzină, astfel încât să fie riguros şi cât mai divers, dar să nu învârtă mii de kilometri pe odometrul unei maşini noi. În rezultat, în zilele noastre s-a ajuns la un program de testare de 5 ore pentru fiecare exemplar, pe teritoriul uzinei. Nici o altă maşină, nici o altă marcă din lume nu testează atât de mult fiecare exemplar produs!
Întâi, se verifică fiecare maşină pentru ce ţară e produsă, ce variaţii de omologare pot exista. Apoi Steve porneşte motorul W16 şi iese încet în aer liber. Apoi urmează patru rute predefinite, primăvară, vară, toamnă şi iarnă. E ca simfonia Cele patru anotimpuri de Vivaldi, spune Steve, trebuie să treci prin toate ca să asiguri integritatea operei. Se fac aproximativ 300 km în afara uzinei, în zona Alsacia, pe parcursul a câteva ore. Steve conduce şi efectuează un set de verificări predefinite, ascultând orice sunet atipic, orice vibraţie. Ajunge să meargă şi pe porţiuni foarte rele de drum, acoperit cu prundiş, ca să scoată la iveală orice imperfecţiune.
Apoi urmează şi un test de viteză şi acceleraţie pe o pistă închisă de pe aeroportul Colmar. Aici fiecare maşină ajunge la viteze de peste 300 km/h, şi i se testează funcţiile de mare viteză, precum eleroanele active, frâna aerodinamică, etc. După aeroport, Steve merge într-un ritm mai lejer înapoi spre uzină, unde va pune notele necesare maşinii şi va face remarcile necesare.
Apoi, mecanicii vor schimba uleiul în motor şi chiar în cutia de viteze, vor schimba anvelopele, şi vor ataşa ultimele elemente de protecţie pe partea inferioară a caroseriei. După care mai urmează un test drive de minim 50 km, şi abia după aia maşina poate primi aprobarea finală. În total, toate exemplarele Bugatti trec prin teste de uzină pe o distanţă cuprinsă între 350 şi 750 km, şi abia apoi ajung în mâinile clienţilor! Aşa că Bugatti cu 0 km pe bord, sau cu 200 km pe bord pur şi simplu nu există, decât cele care încă n-au fost livrate.
Şi toate aceste teste din epoca modernă trec prin mâinile aceluiaşi om, Steve Jenny. La tempoul actual de livrări, media de teste e de două pe săptămână, dar Steve zice că nu se plictiseşte niciodată! Cu asemenea maşini, fiecare episod de condus e o sursă de inspiraţie şi plăcere pentru mine — spune Steve. E omul care e un copil în suflet şi azi. E omul care are jobul de vis şi care e singurul din lume, care poate spune că a mers în total peste 350,000 km pe exemplare Bugatti. Mai mult ca atât, e şi singurul care poate spune că a mers pe aproape toate exemplarele Bugatti vândute în lume în ultimii vreo 15 ani!
0
1,065
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!