Singurul motor V8 cu răcire cu aer din lume se regăseşte pe camioanele Tatra şi e o mostră de inginerie intrigantă

22 Decembrie 2021, 16:36
Ilie Toma
Cei mai mulţi dintre noi cred cu siguranţă că motoarele cu răcire cu aer au plecat departe în istorie, odată cu ultimul Porsche 911 cu asemenea propulsoare, iar mai devreme cu alte câteva modele renumite. Dar adevărul e că în zilele noastre, există un motor V8 imens, pus pe ditamai camioane dure, care are răcire cu aer! Însăşi cominaţia de a avea un V8 cu asemenea răcire sună bizar, dar să mai auzim că el e instalat pe un camion predestinat muncilor grele, e de-a dreptul năucitor. Hai să-l cunoaştem deci, motorul V8 al cehilor de la Tatra!
Adevărul e că acest motor e însăşi semnătura producătorului ceh, e cea mai marcantă creaţie din toată istoria lor, avându-şi originea pe autoturismele Tatra de cândva. Încă în 1936, cehii au lansat modelul Tatra 87, pe care au pus un asemenea motor V8 răcit cu aer, de 3.0 litri. Avea ventilatoare acţionate mecanic, care direcţionau curenţii de aer pentru răcirea pieselor fierbinţi şi atunci, în 1936, reuşea să scoată 85 CP, o putere pe care concurenţii o scoteau din cilindree dublă. Iar datorită unei forme aerodinamice a maşinii, acel V8 indica pe atunci un consum de doar 12.5 litri/100 km de benzină. Fără sisteme sofisticate, fără nimic din ce avem în zilele noastre!
Foto: Modelul Tatra 87, care avea un motor V8 răcit cu aer încă în anul 1936

Ulterior, prin 1950, a apărut o versiune mai nouă a aceleiaşi construcţii, de 2.5 litri, motorul nou primind codul T603. Acesta scotea deja 99 CP, dintr-o cilindree mai mică! A fost un motor glorios pe o mulţime de autoturisme Tatra, despre care cu siguranţă vom mai vorbi cu alte ocazii. Pe parcursul următoarelor decenii, aproape toate autoturismele Tatra au avut variaţii ale acestui motor genial şi legendar, cu diverse mărimi de cilindree, şi putere. De fapt, Tatra a continuat să-şi echipeze autoturismele sale cu asemenea V8-uri răcite cu aer până în anul 1999, când a produs ultimul său autoturism.
O variaţie a motorului V8 cu răcire pe aer, poziţionat pe spate

Însă în paralel Tatra aplica o construcţie similară şi pe camioanele sale, în special pe cele ce foloseau platforma autentică a companiei. Spuneam într-un articol recent despre istoria Tatra de după anii 90 că şi companie cehă a avut parte de tot soiul de încercări specifice şi a ajuns să folosească şi platforme, cabine şi motoare de la alţi producători. Dar până şi atunci când le-a fost cel mai greu şi erau bântuiţi de fantoma falimentelor, inginerii Tatra tot au rămas fideli motorului lor V8 răcit cu aer, iar în anul 2008 chiar au lansat o versiune modernizată, pentru camioane, care se conforma normelor Euro 5!
Păi stai, camioanele au de obicei motoare diesel, pe când autoturismele Tatra foloseau motoare V8 pe benzină — te-ai şi gândit probabil. Şi ai dreptate. Doar că Tatra a aplicat aceeaşi construcţie de bloc, acelaşi principiu de răcire, doar că a asigurat deja compresia necesară specifică motoarelor diesel şi, fireşte, aprinderea diferită. Aşa că acele camioane Tatra, de la modelul 815 încoace, aveau motoare V8 diesel răcite cu aer, iar motorul anunţat în 2008, despre care vorbeam mai sus, e tot unul diesel, conceput special pentru camioanele mărcii. De fapt, încă de pe atunci, din 2008, acest motor era deja unicul V8 din lume care era răcit cu aer. Şi adevărul e că motorul despre care vorbim noi azi e o evoluţie a acelui din 2008, perfecţionat în 2017, pus în prezent pe camioanele mai dure ale mărcii, construite pe şasiu propriu. E vorba de camioanele de offroad, camioanele specializate pentru transportări agabaritice, sau funcţii speciale, dar şi camioanele militare şi tactice. Cu alte cuvinte, camioanele pregătite pentru cele mai grele munci, au un motor răcit cu aer!
Aşadar, ce date tehnice are azi acest motor fascinant V8 de Tatra şi cum reuşeşte el să funcţioneze pe asemenea camioane? El bine, e un V8 de 12.7 litri, cu blocurile aranjate la 90 grade unul faţă de altul, ca în întreaga istorie Tatra. Acesta are un ventilator uriaş montat pe centru, care direcţionează curenţii de aer printre blocurile cilindrice, răcind astfel zona chiulasei, şi a cilindrilor în mod special. Mai mult ca atât, motorul e unul turbo aspirat, ba chiar turbina are şi intercooler, iar acest intercooler e poziţionat deasupra, între cele două extremităţi ale blocurilor cilindrice. Astfel, ventilatorul suflă aer şi sub intercooler, pentru a-l răci, iar astfel circuitul intern dintre intercooler şi turbină menţine turbina în regim de temperatură normală.
E o construcţie aproape inutil de complicată, ar putea spune unii, iar alţii ar putea spune că e riscantă, pentru că astfel turbina s-ar putea supraîncălzi, sau însăşi motorul. Dar adevărul e că în practică, acest motor nu denotă tendinţe de supraîncălzire, inclusiv şi datorită faptului că emanarea de căldură e mai mică la un motor diesel. Cei de la Tesla spun că această construcţie, aplicată pe un camion, îl face mult mai simplu şi mai durabil în timp, de fapt. Din aceeaşi manieră de simplitate face parte şi pompa de injecţie mecanică. Într-un cuvânt, acest motor de camion Tatra a fost gândit special pentru a avea cât mai puţine circuite, cât mai puţine elemente electronice în el. În acelaşi timp, dacă tot se conformează normelor Euro 5, motorul are şi sistem de tratare cu AdBlue a gazelor de eşapament. Deci, sunt nişte combinaţii inginereşti paradoxale în el.
Şi apoi, ar trebui să spunem că şi aliajul motorului e unul foarte special, după o reţetă Tatra, care e conceput pentru o disipare eficientă a căldurii şi e totodată uşor. Iar lipsa circuitelor interne face motorul în sine mult mai uşor.
Şi acum, marea întrebare — cât de puternic poate fi un asemenea motor V8 diesel Tatra, răcit cu aer? Probabil mai puternic decât am crede mulţi dintre noi şi mai mult decât potrivit pentru muncile pe care le are de îndeplinit pe camioanele unde e montat. Cea mai puternică versiune, ajunge la 442 CP, iar cuplul maxim e de-a dreptul incredibil, ajungând până la 2,100 Nm! Deci, acest V8 cu răcire aparent arhaică, dar de fapt construit după o reţetă inginerească genială a cehilor, poate livra 2,100 Nm în zilele noastre!
Iar dincolo de toate, cât de admirabil e că cehii şi-au păstrat această inginerie clasică a lor! Au îndrăznit că păstreze un motor diferit de altele, au luptat pentru el şi-n cele mai grele vremuri pentru uzina lor, iar astăzi ei pot spune că mai au camioane de producţie proprie, Tatra, iar ele luptă pentru a avea un nou viitor. Pentru cei care le ştiu capacităţile, unele modele Tatra sunt nişte legende vii, aşa că au cu siguranţă un viitor în faţă. Şi n-am greşi să spunem că şi azi acele modele sunt printre cele mai admirabile camioane din lume!
8
66,017
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!