Acesta e camionul clasic Scania, care a făcut marca scandinavă cunoscută în lume şi care costă azi cât unul nou

17 Ianuarie 2022, 20:26
Ilie Toma
Dacă ideea de a deţine un automobil clasic, de colecţie, pentru plăcerea pură a sufletului ne este pe plac multora dintre noi şi cu siguranţă mulţi dintre noi ne-am dori să ajungem să deţinem unul, atunci ideea de a deţine un camion clasic e una ce-i face nedumeriţi pe cei mai mulţi oameni. Şi totuşi există camioane foarte deosebite, care ascund în spatele lor istorii pline de pasiune, cel puţin egale cu cele ale maşinilor.
În primul rând, e greu să-ţi imaginezi ce-ai putea face cu un camion clasic altceva decât să-l păstrezi. Nu prea-l poţi savura ca pe o maşină clasică, or, e greu să-ţi închipui că ai putea ieşi cu el doar la o cafea, din pură satisfacţie de condus. Şi apoi, la cât de nărăvaş trebuie să fie camioanele de demult, cu siguranţă orice ieşire presupune un întreg ritual de proceduri tehnice şi chinuri.
Dar, totuşi, se găsesc oameni care ajung să restaureze camioane clasice până la condiţii impecabile, cum e şi condiţia acestui camion Scania, despre care vorbim azi. De fapt, mai corect ar fi să-l numit Scania-Vabis, pentru că e produs într-o perioadă în care marca scandinavă încă păstra numele celor două companii, în urma fuziunii cărora a fost formată.
Iar acesta e un Scania-Vabis LS76, despre care cei mai mulţi dintr-o noi aproape sigur n-au auzit niciodată, pentru că-n vremurile blocului estic asemenea camioane nu ajungeau prin părţile noastre. Dar acesta e camionul care a avut o contribuţie uriaşă în istoria Scania şi i-a format, practic, identitatea şi imaginea de azi, de camioane performante, de top, cu o durabilitate exemplară.
Familia de camioane L76 a fost al doilea model lansat de Scania după cel de-al doilea război mondial, după L61. Şi dacă L61 a fost un model care a devenit popular mai ales în zonele scandinave, atunci Scania L76 a marcat un capitol nou pentru marca suedeză, în care aceasta a început să exporte masiv. Era un camion construit cu principiul de a fi extraordinar de durabil la orice munci, fiind totodată şi practic.
Modelul a fost lansat în 1958 şi s-a produs vreme de peste 10 ani, până în 1968, tot adăugând versiuni şi motoare şi bucurându-se o cerere foarte bună, fapt care l-a făcut să se vândă în 43,443 bucăţi. Da, pe atunci asemenea numere însemnau un succes major pentru Scania.
Exemplarul despre care vorbim azi e fabricat în 1966 şi e un Scania LS76, litera adiţională S venind de la puntea suplimentară, suspendată. Da, încă de pe atunci Scania avea deja implementată tehnologia unei punţi de susţinere, care putea fi activată la nevoie.
Camionul ăsta are inscripţia Super pe el, ceea ce înseamnă că are cel mai puternic motor sub capotă. Nu, nu e un V8, or, la momentul lansării Scania încă nu utiliza motoarele V8. E un motor cu 6 cilindri în linie, diesel, dar deja cu turbină! Canalul de admisie spre turbină, însă, pare foarte spartan realizat, fiind practic un soi de furtun ciudat şi transparent.
Dar, un asemenea motor scotea 260 CP pe atunci, deci în acele timpuri, la volanul unui asemenea Scania te simţeai la fel de rege pe şosea, cum se simţi şi azi, cu V8-urile mai puternice decât ale celorlalţi colegi de breaslă.
Camionul a fost restaurat complet 10 ani în urmă, în Germania, dar a fost revopsit să arate exact ca originalul. În viaţa de cândva a fost un camion care a muncit cu normă deplină şi a adunat multe sute de mii de kilometri pe bord. Acum, însă, în viaţa de după restaurare, e un exemplar chipeş, readus la o condiţie fascinantă.
Şi pentru că e Scania, chiar şi un camion clasic costă scump. Exemplarul ăsta e scos la vânzare în Olanda şi costă cam cât un camion Scania modern de talia asta, ba chiar poate ceva mai mult. Se cere un preţ de 67,500 euro pe el, şi cu siguranţă de banii ăştia îţi poţi cumpăra o maşină de colecţie bună sau chiar mai multe. Dar, la acest Scania, totul e la fel de autentic şi special ca la o asemenea maşină, până şi radioul fiind din cele clasice, care se instalau pe asemenea camioane.
0
11,689
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!