Acesta e un Opel Omega, care putea atinge 285 km/h acum 30 de ani, iar un exemplar fascinant a fost scos la vânzare în Portugalia

1 Ianuarie 2022, 20:24
Ilie Toma
Despre Opel cei mai mulţi oameni vorbesc care despre maşini bune, dar îmbibate mai ales cu spirit practic şi multă decenţă şi confort pentru cei de la bord. Iar modelele produse în anii 80-90, multe din care au servit drept prima maşină de import pentru un număr imens de oameni din ţara noastră, ajungeau să-şi impresioneze proprietarii atât de mult, încât şi astăzi despre ele există amintiri plăcute. Dar când vorbe de emoţie supremă în condus şi ambiţie inginerească din aia, demenţială, de a crea maşinile excentrice, puţini îşi vor aminti de modele Opel din acea perioadă. Şi totuşi, au existat excepţii care au fost atât de curajoase şi fascinante, încât şi azi, aflând despre ele, s-ar putea să nu ne vină a crede că au fost timpuri când Opel a vândut asemenea maşini.
Ceea ce vedem în faţa noastră azi e un Opel Omega absolut demenţial, lansat în 1990 şi produs doar până în 1992, anul în care a fost fabricat şi exemplarul despre care vorbim azi. Iar maşina asta era absolut magnifică în cifrele pe care le oferea. Acum 30 de ani, acest Opel putea accelera până la o viteză maximă de 285 km/h! Mai mult ca atât, acest Opel accelera de la 0 la 100 km/h în numai 5.2 secunde! În anii 1990-1992!
Ca să înţelegem ce însemna asta acum 30 de ani — legendarul Mercedes-Benz W124 în motorizare 500 E, asamblat de Porsche, accelera în 6.1 secunde, deci era mai lent. BMW M5 E34 era şi mai lent, accelerând în 6.3 secunde! Şi pe lângă ele, exista acest model Opel, care le umilea la performanţă!
Cum de e a fost posibil una ca asta? Care e marele secret? Ei bine, în primul rând, vom începe prin a aminti că şi Opel Omega era un sedan cu tracţiune spate pe atunci, ba chiar în dimensiuni era cu câţiva centimetri mai lungi decât BMW E34. Aşadar, modelul Opel avea un substrat tehnic interesant pentru a experimenta cu el, deşi în versiunile obişnuite motoarele erau oarecum domoale. Secretul se ascunde în dorinţa celor de la Opel de a colabora cu o marcă renumită, cu caracter sportiv, care intrase de curând în portofoliul General Motors, de care aparţinea şi Opel. Era vorba de Lotus, marca ce fusese achiziţionată de GM în 1986, iar marele inginer GM, Bob Eaton, era un mare fan Lotus şi tot el a favorizat achiziţia, iar apoi a militat ceea ce a urmat cu această Omega.
Practic, inginerii Opel şi GM şi-au dorit să creeze un Opel cu o inginerie absolut demenţială, ca să fascineze fanii, să reanimeze interesul pentru Lotus, dar şi pentru sedanul Opel. Inginerii Lotus şi Opel primiseră undă verde pentru a crea o maşină ce trebuia să umilească nu doar sedanurile germane cu pretenţii premium, ci şi sportcar-urile vremii.
Anume aşa a apărut acel Opel Omega, care a fost numit Opel Lotus Omega în mai multe ţări ale lumii, iar în unele ţări a fost vândut chiar cu emblema Lotus şi numele de Carlton. Era aceeaşi maşină în ambele variante de nume, însă, şi era o maşină absolut fenomenală. Sub capota ei era un motor ce-şi avea originea într-un propulsor de Opel, de 3.0 litri. Însă inginerii Lotus i-au modificat pistoanele, bielele, arborii cu came şi tot ce au putut, mărindu-i cilindreea până la 3.6 litri. Era un motor cu 6 cilindri în linie, iar cei de la Lotus şi Opel puseseră şi două turbine Garrett T25 pe el. În rezultat, motorul a ajuns la o putere de 382 CP şi un cuplu maxim de 568 Nm!
Iar puterea asta, pusă pe acest Opel Omega, era mai mare decât pe unele modele Ferrari ale vremii. Supercar-urile italiene de top o devansau, fireşte, dar însăşi faptul că un sedan aparent banal precum Opel Omega a putut să facă un salt atât de imens muşcând din lumea supercar-urilor, totodată devenind mai puternic şi mai rapid decât sedanurile comparabile de top ale Mercedes şi BMW — era o realizare incredibilă!
Modelul ăsta era echipat cu o cutie de viteze de origine ZF, cu 6 trepte, ca să reziste puterii imense, iar motorul era asamblat practic manual, primind şi tratament de ranforsare a blocului, pe lângă toate elementele interioare modificate. La acea vreme, în anul 1990, când fusese lansată, maşina asta pornea de la un preţ de 48,000 lire. Opel preconiza că va produce un număr de 1,100 exemplare de Lotus Omega. Până în decembrie 1992, când producţia a fost sistată, au fost produse doar 950 exemplare ale acestui sedan demenţial, însă. Doar 320 dintre ele aveau marca Lotus şi numele Carlton. Alte 630 erau Opel Omega. Iar exemplarul despre care vorbim azi e unul din cele 630 maşini numite oficial drept Opel Lotus Omega, cu emblema Opel pe capotă. Sau, unul din cele 950 produse în total, dacă luăm în calcul şi pe cele cu logo Lotus.
Maşina asta a fost fabricată în 1992, deci e printre ultimele produse, având numărul de ordine de 457 din 630. Pe dinafară o distinge bara de protecţie cu prize mari de răcire pentru intercooler-ul turbinelor de sub capotă. Capota are şi ea incizii de aerisire, care erau şi funcţionale, nu doar un decor.
La partea spate, spoilerul de pe uşa portbagajului şi ţeava dublă de evacuare sugerează puterea, care e apoi confirmată de inscripţii cu numele Lotus.
În interior maşina avea scaune sport, cu susţinere laterală, dar şi inserţii ce erau considerate luxoase pe atunci. Însă, în esenţă, designul simplu al exemplarelor obişnuite de Omega se făcea oricum simţit.
Maşina asta, însă, a avut norocul de a fi exploatată în clima caldă şi uscată a Portugaliei, adunând doar 73,000 km parcurşi în cei 30 de ani de la fabricare. Sunt documentaţi, iar condiţia maşinii e una originală, păstrată cu sfinţenie, dar fără vreo restaurare, fapt care e şi mai preţuit. Şi la cât e de demenţială ingineria acestei maşini, şi cât de bună e condiţia ei de azi, nu e de mirare că acest Opel Lotus Omega a fost scos la vânzare cu un preţ exorbitant, de 67,900 euro!
O fi mult, cu siguranţă. Însă e singurul Opel din istorie cu grad atât de mare de nebunie inginerească implantat în el, încât să spulbere AMG-urile şi M-urile timpului său! Şi cum în 1933 GM a vândut Lotus, o altă asemenea nebunie fascinantă în istoria Opel nu s-a mai repetat niciodată.
0
22,888
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!