Acesta e un Rover Vitesse, cu V8 sub capotă, inspirat din Ferrari şi Citroen, iar un exemplar fascinant a fost scos la vânzare în Finlanda

4 Ianuarie 2022, 21:47
Ilie Toma
Unii spun că acest model a fost ultimul Rover cu adevărat britanic, produs în istoria mărcii. Alţii spun că a fost cel mai fascinant model produs de Rover. E cert, însă, că automobilul ăsta a fost creat cu o atitudine perfecţionistă în minte, dorindu-se o maşină specială, modernă şi performantă în rezultat. Îi spunea Rover Vitesse în unele ţări, iar în altele — SD1, unde SD vine de la „Specialist Division”.
Rover s-a apucat de crearea acestui model în anul 1971, drept succesor modern al modelului P6. Şeful echipei de design a fost numit David Bache, tot el fiind şi designerul ce crease puţin mai devreme renumitul Range Rover în prima sa generaţie! Chiar el recunoscuse mai târziu că la crearea lui Rover SD1 s-a ghidat de Ferrari Daytona, 365 GTC/4 şi Citroen CX.
Modelul trebuia să fie cel mai luxos de până atunci, aducând mai mult confort ca niciodată şi totodată trebuia să fie unul modern, atractiv familiilor, nu o limuzină opulentă cu imagine învechită. Tocmai de asta s-a optat pentru o caroserie cu 5 uşi.
Ingineria modernă presupunea renunţarea la suspensia spate De Dion, folosită pe P6, însă în locul ei a venit o punte rigidă, pe care mulţi o considerau un regres. Mai mult ca atât, puntea rigidă a determinat şi folosirea frânelor cu tamburi pe puntea spate.
Planşa de bord era una pătrăţoasă şi modernă, dar presupunea o modularitate interesantă, folosită anterior şi la Range Rover. Practic, aceeaşi planşă putea fi folosită şi la maşinile cu volan pe dreapta, existând locuri prevăzute pentru volan în ambele părţi, şi doar partea cadranelor era fixată în altă poziţie, după exemplul ecranelor late din maşinile zilelor noastre.
La început, creatorii săi estimau că vor folosi motoare cu 4 cilindri, dar apoi s-a decis că vor fi folosite şi propulsoare cu 6 cilindri în linie şi chiar V8-ul de 3.5 litri, cu care Rover şi Land Rover se mândreau deja. A fost asigurată şi prezenţa unei cutii automate cu 3 trepte, de origine GM.
Producţia modelului a fost lansată în 1976 şi iniţial a fost disponibilă doar cu motorul V8 de top, numită Rover 3500. A fost într-atât de bine primită în Marea Britanie şi în Europa, încât a devenit maşina anului în Europa în 1977. Totuşi, la scurt timp au existat şi teste drive care criticau calitatea slabă de asamblare a acestui model, iar exemplarele produse în primii ani aveau probleme cu căderea vopselei de pe ele, uzina fiind nevoită să le revopsească pe garanţie. Toate maşinile din primii ani erau asamblate la uzina nouă pe atunci din Solihull, astăzi ea aparţinând grupului Jaguar Land Rover.
După separarea mărcilor Land Rover şi Rover, a urmat un facelift în 1982 şi o mutare a producţiei la fabrica din Cowley. Maşina despre care vorbim noi azi e fabricată în 1983, deci e una din cele perfecţionate şi construite la uzina care le asambla mai bine. Fiind una cu volan pe stânga originală, e una din puţinele care au supravieţuit până în zilele noastre.
Maşina se află în Finlanda şi, aşa cum spuneam, a fost una din cele echipate cu motorul V8 original de 3.5 litri. E un motor legendar, ce a făcut istorie, dar e notoriu de a nu rezista prea bine în timp şi de a fi generator de constante probleme. Aşa că atunci când pe parcursul anilor 2011-2012 proprietarul finlandez a decis să restaureze acest Rover, a ales să monteze un alt V8 de Rover, mai nou, de 4.6 litri. I-a păstrat astfel caracterul original, însă i-a făcut un upgrade la un motor mult mai bun, care e şi mai puternic. Motorul de 4.6 litri livrează 271 CP, faţă de 155 CP, cât avea motorul de 3.5 litri.
În Finlanda, maşina a aparţinut cea mai mare parte a timpului unei familii ce deţinea o reţea de showroom-uri şi service-uri de maşini britanice, numită Karasi. Fiul cel mare a acestei familii a exploatat-o şi tot el a dirijat restaurarea sa, prin urmare se poate spune că totul a fost făcut şi dirijat de cineva cu pricepere în maşinile britanice. Mai mult ca atât, ştiind problema cu tamburii pe puntea spate şi având o putere mai mare, frânele de acolo au fost actualizate la discuri în loc de tamburi. Iar de la restaurare, maşina a fost condusă cam câte 1-2 mii km în fiecare vară, pentru a fi menţinută în stare bună.
Acum, e scoasă la vânzare în Helsinki şi e cu siguranţă unul din exemplarele Rover Vitesse / SD1 în cea mai bună stare estetică. Partea mecanică este şi ea impecabilă, dar modificările la motor şi frâne îi pot face pe unii colecţionari să n-o agreeze la fel de mult. De asta, şi preţul e relativ moderat, de 19,800 euro.
Însă asemenea maşini se cumpără din dorinţa de a te chinui cu ele în permanenţă. Sunt mai capricioase şi mai excentrice decât cele italieneşti şi franţuzeşti luate la un loc, dar în acelaşi timp maşina asta a fost una din cele mai moderne modele britanice la timpul său şi a făcut istorie, fapt pentru care mulţi ar vrea s-o aibă în colecţie. Şi la cât de mult au muncit finlandezii la ea s-o restaureze şi s-o îmbunătăţească, sincer vorbind, exemplarul ăsta are şanse să fie mai bun ca originalul.
0
3,051
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!