Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

BMW-ul cu caroserie de plastic şi uşi ascunse în praguri: un superb Z1, scos la vânzare în Franţa

27 Ianuarie 2022 - 21:21
Ilie Toma
BMW Z1 a fost cu siguranţă unul din cele mai neobişnuite modele produse vreodată de marca bavareză, despre existenţa căruia toţi parcă ştim, însă despre curiozităţile căruia nu-şi mai aminteşte nimeni. Şi e păcat, pentru că a fost unul din BMW-urile cu cea mai mare ambiţie inginerească şi de design, de face ceva cu totul unic, de a face istorie! Într-atât de special a fost, încât chiar din primele zile ale lansării sale colecţionarii dăduseră buzna să cumpere câte unul, intuind încă acum 30 de ani că acest BMW cu siguranţă va deveni unul de colecţie!
Z1 este primul model din seria Z de la BMW, căruia îi datorăm revenirea roadster-elor în gamă şi toate modelele Z care au urmat. A vrut să fie un model la fel de special pentru epoca sa, pe cât a fost cândva BMW 507, iar pentru că a fost conceput la sfârşitul anilor 80, şi amprenta epocii este alta, cu multă viziune de science-fiction, electronică.
Olandezul Harm Lagaay a fost cel care i-a desenat formele şi acesta a avut viziunea de a concepe o caroserie care să poată fi şi fără uşi, şi cu uşi. Aşa că portierele lui BMW Z1 nu se deschid cu balamale normale, ci se cufundă în pragurile laterale. Vizual e aproape incredibil că acolo ar putea încăpea ditamai uşile, dar pragurile sunt înalte, iar înălţimea uşilor pare mai mare din cauza curburii lor pe spate, în timp ce partea care se cufundă efectiv e mai mică decât înălţimea pragului, aşa încât să încapă. Un design complicat şi genial, deci! Iar maşina putea fi condusă şi cu uşile coborâte, pragurile mari oferind protecţia necesară la siguranţă.
Iar inovaţiile continuau şi la restul caroseriei. Uşile, aripile faţă şi spate erau făcute din plastic numit Xenoy, conceput de americanii de la General Electric. Capota, acoperişul şi capacul portbagajului erau realizate din plastic ranforsat cu fibră de sticlă, produs în Germania. Prin urmare, aceste panouri exterioare de caroserie aveau un grad de flexibilitate implantată în ele, iar asta a necesitat folosirea unei vopsele speciale, cu polimeri elastici în ea, care rezistă la suprafeţe flexibile. Deci, dacă revopseşti un BMW Z1 cu vopsea obişnuită de maşini, te poţi aştepta ca ea să cadă după un timp.
Şi apropo, piesele de caroserie de plastic se scoteau şi se fixau uşor pe scheletul maşinii, iar la prezentarea iniţială BMW chiar glumea că proprietarii ar putea cumpăra încă un set de piese de caroserie de rezervă şi la dorinţă şi-ar putea schimba culoarea temporar, după dispoziţie.
Maşina a preluat o mare parte din substratul tehnic de la BMW Seria 3 E30 în motorizare 325i, cu tot cu motor şi suspensie faţă. Asta i-a determinat pe cei de la BMW să folosească până şi acelaşi cod de caroserie pentru Z1, de E30, doar adăugându-i Z la urmă — E30Z sau E30(Z). Suspensia spate, însă, era una de tip multilink, Z1 fiind unul din primele modele de la BMW care foloseau o asemenea suspensie.
Z1 putea avea doar un singur motor şi o singură cutie de viteze. Motorul e unul cu 6 cilindri în linie, de 2.5 litri, venind de pe 325i, şi dezvolta 170 CP şi 222 Nm. Pentru a face faţă capotei joase, însă, motorul e înclinat la 20 grade spre dreapta.
BMW Z1 era un model cu performanţe admirabile, cântărind doar 1,250 kg, prinzând prima sută în 7.9 secunde şi atingând o viteză maximă de 225 km/h. Modelul a fost arătat publicului în 1987, însă vânzările au început tocmai în 1988, iar producţia propriu-zisă în martie 1989, anunţându-se din start că numărul de unităţi produse va fi limitat, fapt care i-a făcut pe colecţionari să se înghesuie după pre-comenzi şi rezervări din start. BMW avea 3,500 comenzi încă înainte de prima maşină produsă.
În total s-au produs exact 8,000 de exemplare, până în 1991, iar peste jumătate din ele au fost produse în anul 1990. Toate cele 8,000 maşini au fost cu volan pe stânga şi, paradoxal, marea majoritate a lor au fost vândute în Germania — tocmai 6,443 din 8,000! Iar asta înseamnă că în restul lumii s-au vândut numai 1,557 de exemplare! În Franţa, de exemplu, acolo unde a fost livrat Z1-ul despre care vorbim azi, au fost vândute în total 341 de maşini! Iar maşina asta e una din cele 341, cumpărată din start cu viziune de colecţionar.
Acest BMW Z1 a fost unul din ultimele produse, având prima înmatriculare abia în 1993. Are puţin peste 36,000 km parcurşi în cei aproape 30 de ani de când a e exploatat, iar cu ceva timp în urmă a fost minuţios restaurat la un service oficial BMW din Franţa. Prin urmare, acum e pregătit de a servi drept unul din cele mai excentrice BMW-uri de colecţie pe care ţi le-ai putea imagina.
Cât costă? Deşi e restaurat la o condiţie mult mai bună, de fapt costă cam cât multe alte BMW-uri Z1 în condiţii mai puţin strălucite. Pe acest exemplar se cer 65,000 euro, un preţ care e la fel de excentric ca şi maşina.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter