Cehia, ţara unde maşinile Aro erau îndrăgite la fel de mult ca-n România şi unde acestea mai pot fi deservite şi azi

4 Ianuarie 2022, 15:29
Redacţia PiataAuto.md
Aro a fost una din mărcile cele mai fascinante pe care le-a produs România cândva. Chiar dacă primul model produs de fabrica din Câmpulung era creat pe baza unui model sovietic GAZ, inspirat la rândul lui dintr-unul american, epoca deschisă odată cu offroader-ele mai civilizate precum Aro 24, a dat o nouă identitate mărcii. Doar să ne gândim la faptul că Aro 244 s-a lansat în anul 1972, la doar 3 ani distanţă după lansarea primului Range Rover din istorie, şi cu 7 ani înainte ca să apară primul Mercedes-Benz G-Class — e ceva ce pare azi neverosimil! Marca Aro, practic, îşi obţinute o identitate apropiată de cea de care se bucura Land Rover în lume, producând doar maşini de teren. Şi azi, într-o lume în care maşinile de teren şi SUV-urile sunt adorate, Aro ar fi putut avea un succes nesperat de mare.
Aro a produs o listă lungă de modele derivate de pe platformele de bază, iar sub capotă s-au putut regăsi o mulţime de opţiuni la capitolul motorizare, atât de producţie românească, cât şi de origine Ford, Chrysler sau Toyota. În mare parte erau motoare de 4 cilindri în linie, dar unul din motoarele Ford era şi V6. Partea care-i va face mândri întotdeauna pe amatorii acestor maşini este faptul că ele erau foarte apreciate într-un număr imens de ţări. La început, fireşte, au fost mai mult ţările din blocul estic, dar apoi geografia s-a extins spre regiuni mult mai îndepărtate. Ce le făcea atât de adorate? Capacităţile de offroad, simplitatea în construcţie, capacitatea de anduranţă în condiţii dificile de înaintare şi preţul moderat de achiziţie.
În prima perioadă a vieţii sale, Aro 24 a fost un offroader cât se poate de modern şi confortabil. Şi până şi în perioada de apus a carierei sale acesta era adorat, fiind deja văzut ca un offroader de şcoală veche. Iar pentru offroader-ele de şcoală veche există întotdeauna cerere şi fascinaţie în lume, pentru că pe planeta noastră avem mult mai multe locuri în care condiţiile de înaintare sunt dificile, iar maşinile trebuie să aibă un spirit mai practic şi mai dârz pentru a înainta pe acolo şi a fi accesibile.
Din păcate, însă, fabrica Aro din Câmpulung a fost unul din exemplele cele mai sonore şi mai elocvente de furt neruşinat, delapidări, privatizări absurde şi distrugere totală a uzinei, iar odată cu ea şi aruncarea înspre condiţii de trai precare a unui întreg oraş, care era aproape sinonim cu uzina. În 2003 a fost fabricat ultimul exemplar Aro la uzina din România. Şi aici vine marele paradox, care ne arată încă o dată cât de bune erau aceste maşini şi cât de îndrăgite erau ele până şi de alte ţări.
S-ar putea să ştii o parte din această istorie dacă eşti fan Aro, dar noi am verificat-o până la actualitatea zilei de azi. În Cehoslovacia, apoi în Cehia, offroader-ele Aro au prins o popularitate enormă, devenind îndrăgită şi la nivel practic, şi la nivel emoţional. Marca românească prinsese atât de bine la vânzări, încât la un moment dat existau tocmai 5 showroom-uri în întreaga Cehie, unde se vindeau aceste maşini! Fireşte, existau şi centre deservire, ba chiar unii pasionaţi organizau tot soiul de întâlniri şi competiţii de offroad.
Importator în Cehia al modelelor Aro era o companie numită Auto Max Czech. Cererea pentru modelele Aro era mare chiar şi în ultimii ani de producţie a modelului. Ca să înţelegem cât de absurdă era distrugerea uzinei, în Africa existau ţări în care Aro se vindea în sute de exemplare pe an şi erau adorate. În Cehia, la fel, iar cei de la Auto Max începuseră să ceară insistent de la uzina din România să le furnizeze mai multe maşini. Aceasta din urmă, fiind în incapacitate deja de a satisface această cerere, le expediase acestora inclusiv subansamble, urmând ca cehii să facă asamblarea finală a modelelor Aro la ei în ţară.
Foto: imagine de la asamblarea Aro în Cehia

Acest proces a început a decurge tot mai intens, iar cehii chiar începuseră a numit marca Aro drept una româno-cehă, punându-i sufixul AMC la urmă, spre exemplu Aro 244 AMC, unde AMC era abrevierea Auto Max Czech. Sigur, era o producţie mică dacă vorbim de scară industrială, însă faptul că se făceau asemenea eforturi în Cehia doar pentru a satisface această cerere uriaşă, denotă cât de adorate erau aceste maşini acolo.
Atunci când fabrica din România a încetat să mai existe, cehii au cumpărat toate componentele posibile, în dorinţa de a mai continua producţia în Cehia, măcar pentru o perioadă. Nu aveau toate componentele necesare, unele au trebuit produse local sau cumpărate de la furnizori, dar producţia Aro în Cehia a continuat în acest mod încă 3 ani, până în 2006. În unele resurse informaţionale vei găsi menţiunea că Aro s-a produs până în 2013 în Cehia. Dar noi am vrut să-i căutăm astăzi pe cei de la Auto Max Czech, să vedem dacă mai există azi şi dacă-şi mai amintesc istoria exactă a producţiei Aro, ca să o auzim de la acei oameni care chiar au fost în miezul evenimentelor.
Şi am reuşit să-i găsim! Compania Auto Max Czech mai există şi azi, doar că s-a specializat între timp în vânzarea de alte offroader-e clasice — UAZ-uri venite din Rusia, la care se mai adaugă modele utilizare GAZ şi camioane KAMAZ. I-am întrebat despre producţia Aro, cât a continuat ea, cum se desfăşura şi de dragostea cehilor faţă de Aro.
Şi-au amintit cu uşurinţă, pentru că o bună parte din istoria lor a fost legată de Aro. Însă tot ei ne-au spus că anul 2013, indicat drept sfârşit al producţiei, nu este adevărat. „Ne-au ajuns componente doar până în anul 2006, după care pur şi simplu nu am mai putut produce modelele Aro, deşi cerere pentru ele exista. Din păcate uzina din România a falimentat şi nu am mai avut cum să obţinem continuarea producţiei pe nici o cale”. Cehii au confirmat că la o anumită etapă se gândeau să renască marca Aro ei, în Cehia, dar în toată vâltoarea birocratică din România nu mai era clar nici măcar cine ar putea să le dea lor drepturile de utilizare a mărcii şi toate schiţele inginereşti ca proprietate intelectuală ce ar sta la baza relansării producţiei.
Foto: imagine de o întâlnire şi competiţie de offroad cu amatori Aro, Cehia

Cei de la Auto Max Czech ne-au spus că până şi acum, după 16 ani, le pare rău pentru că Aro şi-a sistat existenţa. Ne-au confirmat că în ţara lor au existat şi mai există şi azi o mulţime de pasionaţi Aro, care adoră aceste maşini, iar exemplare Aro în stare de funcţionare încă mai sunt în Cehia, şi nu sunt puţine. Mai mult ca atât, deoarece compania cehă a cumpărat atunci stocuri imense de piese de la uzina din Câmpulung, cehii ne-au confirmat că până şi azi mai au în depozite unele piese stocate, pe care le folosesc în continuare la deservirea tehnică şi reparaţiile modelelor Aro. Deci, efectiv, în service-urile acestei companii din Cehia poţi veni şi azi cu un Aro şi să găseşti mecanici pricepuţi în ele, care-ţi pot face şi un schimb obişnuit de ulei şi filtre, şi reparaţii mai sofisticate, având încă piese originale în depozitele lor!
Cât de fascinant e asta, să aflăm că într-o ţară precum Cehia, dragostea asta pentru Aro a fost şi continuă a fi atât de intensă! Cât de fascinant e să aflăm că aceşti oameni au gestionat atât de bine până şi piesele de schimb Aro din depozitele lor, valorificându-le până azi! Poate asemenea oameni, cu pasiune pentru Aro şi pricepere în gestiune, ar fi trebuit să privatizeze fabrica, şi atunci ea ar fi existat şi astăzi? Sau... poate n-ar fi târziu nici azi să fie reaprinsă o scânteie de speranţă, cu implicarea lor, dacă tot au păstrat această pasiune până azi?
Vezi mai jos un video montat şi publicat în anul 2021 de către cei de la Auto Max Czech, în car se vede cât se poate de clar pasiunea pentru Aro din Cehia, dar şi secvenţe din procesul de asamblare a maşinilor Aro în această ţară.

Sursa foto: Facebook / grupul ARO CZ (imagini competiţii), screen-uri din arhiva Auto Max Czech, alte surse publice
1
28,569
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!