De pe vremea când Mitsubishi Lancer Evo era printre cele mai bune maşini din lume: un exemplar superb din Italia şi epopeea unei încercări nereuşite de a-l vinde

5 Ianuarie 2022, 21:21
Ilie Toma
Maşina asta e exact din timpurile când Mitsubishi era o marcă respectată pentru inginerii săi ambiţioşi, iar Lancer Evo era una din cele mai bune maşini din lume, cu unul din cele mai bune sisteme de tracţiune integrale din lume. Şi pentru că era o bijuterie inginerească şi-n versiunea sa de bază, bolizii de raliu cu atât mai mult aduceau victorii după victorii, aceste maşinii fiind cele care au eclipsat treptat dominaţia anterioară a celor de la Audi şi Lancia în raliuri. Ceea ce vedem în faţa noastră e un Mitsubishi Lancer Evo II, deci unul din cele mai clasice şi mai speciale Evo posibile, modificat substanţial într-un bolid apropiat de ceea ce alerga în acele vremuri pe la cursele legendare din raliuri.
Lancer Evo II a fost o perfecţionare a primului Evo, având aceeaşi platformă tehnică, dar aplicând perfecţionări ce au devenit necesare în urma carierei scurte a primului Evo, din 1992 până în 1994. Atunci, în 1994, Lancer Evo II în versiunea sa civilă, debuta cu acelaşi propulsor legendar 4G63T, de 2.0 litri turbo, dar cu putere mai mare, de 252 CP. Cutia de viteze era una manuală, iar tracţiunea integrală genială era prezentă obligatoriu. Modelul a avut o carieră şi mai scurtă, fiind produs doar între ianuarie 1994 şi februarie 1995, deci doar 13 luni. Motorul său a fost atât de genial, însă, încât a fost prezent cu acelaşi nume de cod 4G63T până la Lancer Evo IX inclusiv, doar Lancer X aplicând un motor cu cod diferit, dar care era o evoluţie consistentă a aceluiaşi propulsor, în esenţă.
Maşina despre care vorbim azi, însă, e deţinută de un italian cu o pasiune absolut incredibilă pentru Lancer Evo. Într-atât de intensă, încât a modificat substanţial maşina sa în stilul celei cu care concura pe atunci renumitul pilot Tommi Makinen. A vopsit-o identic, i-a aplicat chiar şi logo-urile care figurau pe atunci pe bolizii Mitsubishi, a scos şi bancheta spate din interior, a pus scaune Recaro sport, a pus şi o frână de mână tipică de raliu.
N-a fost omis nici cel mai mic detaliu, totul făcându-se cu cunoaştere, pricepere şi multă abilitate tehnică, dar şi gust estetic. Cadranele de bord au fost înlocuite cu altele digitale, care reflectă toţi parametrii vitali ai maşinii, importanţi pentru curse.
La fel de important e că motorul 4G63T de sub capotă a fost modificat în stilul modificărilor aplicate pe maşinile din motorsport, ba chiar şi operează cu petrol E85 acum. Toate componentele sale interioare au fost schimbate cu altele ranforsate, turbina, canele de admisie, evacuarea — totul e la standarde de motorsport acum, iar puterea rezultată a devenit mai mult decât dublă. Acest Mitsubishi Lancer Evo II din 1994 dezvoltă azi 550 CP!
Îi trimite pe toţi spre o cutie manuală cu ambreiaj ranforsat, iar apoi către legendarul sistem de tracţiune integrală. Deci, practic, maşina asta a fost transformată dintr-una civilă genială într-una profesionistă de motorsport, dar în continuare omologată pentru circulaţia pe drumurile publice. Iar asta e foarte important, or, italianul a obţinut toate omologările, odată cu declararea acestui Mitsubishi drept maşină istorică de colecţie în Italia. Prin urmare, eşti absolut liber să-ţi dezlănţui cei 550 CP pe drumurile publice, cu respectarea regulamentului rutier, fireşte.
Cert e că maşina a fost modificată la un nivel absolut fantastic, cu păstrarea simbolismului istoric, devenind o bijuterie probabil unică în lume. Are doar puţin peste 2,500 km parcurşi de când a trecut prin modificările substanţiale, deci e impecabilă la nivel de stare tehnică.
Iar proprietarul italian a încerca de curând s-o vândă. Şi-a deschis sufletul în faţa potenţialilor cumpărători, i-a organizat maşinii o sesiune foto frumoasă, a publicat un întreg dosar cu acte din istoricul şi omologările maşinii, şi a expus-o la o licitaţie online, însă una nu foarte cunoscută. Din păcate, oamenii de acolo au cam trecut cu vederea genialitatea acestui Mitsubishi, şi miza maximă s-a ridicat pe la doar vreo 20,000 euro. Mâhnit de un preţ atât de derizoriu, proprietarul din Italia a anulat licitaţia şi a decis că n-o mai vinde pur şi simplu.
Pentru că uneori e mai înţelept să nu vinzi o maşină care încă nu e apreciată la valoarea sa adevărată. Pentru că asemenea bijuterii pot doar creşte de aici încolo şi atât timp cât o ai deja şi-ţi permiţi s-o mai ţii în garajul tău, vei avea o mai mare plăcere s-o admiri din când în când parcată în garaj, s-o conduci uneori la ocazii speciale, şi să ştii că ai în posesie una din cele mai superbe maşini ale timpului său, decât să încasezi acum o sumă de bani în urma căreia vei rămâne doar cu tristeţea pustie. Chiar şi pur raţional, peste 10 ani acest Mitsubishi Lancer Evo X va ajunge să coste sute de mii de euro cel puţin.
Aşa că maşina asta a rămas deocamdată în mâinile aceluiaşi proprietar cu o pasiune imensă pentru Mitsubishi şi probabil va mai sta mult în mâinile lui. Pentru că e prea bună, pentru că e prea genială ca să renunţi atât de uşor la ea!
1
2,793
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!